Busy Book – Myszka Fifi i szop Tolo szukają skarbu

Co to jest Busy Book?

Chcielibyście dowiedzieć się co to jest Busy Book? Spieszę z wyjaśnieniami:

Już od pewnego czasu chodziła mi po głowie myśl w jaki sposób rozwinąć możliwości jakie dają Quiet Book? Szyłam Milenie Quiet Booki, robimy razem Lapbooki – ale brakowało mi tu przysłowiowej kropki nad i.

I tak oto wpadłam na pomysł stworzenia Busy Book. Oczywiście jest ich pełno w sieci – wszystkie jednak oparte są na dokładnie tym samym schemacie co Quiet Book. Na każdej stronie dziecko ma jedno konkretne zadanie bez możliwości wpływu na poziom trudności zadania.

Pomyślałam, że stworzę taką książkę z możliwością wpływu rodzica/terapeuty na poziom trudności zadania. No tak, ale powiedzmy sobie szczerze – mało to odkrywcze.

Olśnienie spadło na mnie niespodziewanie – a gdyby tak fabułę połączyć z zadaniami bazującymi na fabule?

Bingo – mój strzał w dziesiątkę!

W ten oto sposób powstała moja pierwsza (tak, będą kolejne 🙂 ) książka Busy Book – Myszka Fifi i szop Tolo szukają skarbu.

Busy Book

Jak przygotowałam naszą książkę?

Wydrukowałam i zalaminowałam wszystkie strony – również te z etykietami. Laminuję całe strony – po wycięciu tak zalaminowanych etykiet, nic mi się nie rozwarstwia i nie rozpada.

Busy Book

Wycięłam etykiety, strony książki przedziurkowałam dziurkaczem, po czym wpięłam w segregator. Na strony z ćwiczeniami w książce i etykiety przykleiłam rzepy. Na końcu książki wpięłam plastikową kopertę na niektóre etykiety (posegregowałam je sobie w woreczkach strunowych podzielone na konkretne strony).

Większość etykiet na stałe „mieszka” na stronach książki (są na nie specjalne miejsca), część etykiet należy przechowywać osobno – na przykład tak jak ja – bo jest ich taka ilość, że zmieściłyby się na stronach książki 🙂

Co jest w środku?

Nim przejdę do opisywania poszczególnych stron mojej książki, chciałam przeprosić Was za brak rzepów na niektórych zdjęciach. Powód jest prozaiczny – skończyły mi się rzepy samoklejące 🙂 Naszą książkę dokończę więc niezwłocznie jak tylko dotrą do mnie rzepy.

Pierwsza strona to ilustracja plus początek opowiadania, trochę nietypowego, postanowiłam bowiem, że myszka Fifi będzie wieszała….majtki 🙂

Zawsze postacie w książkach lub ćwiczeniach piorą/wieszają różne części garderoby: bluzeczki, skarpetki, spodnie…. Ale dlaczego nie majtki?

No więc u mnie są majtki 🙂

Busy Book

Skoro Fifi wiesza majtki – to na kolejnych stronach pojawiają się ćwiczenia…z majtkami oczywiście 🙂

Na stronie drugiej mamy sekwencje: kontynuowanie lub uzupełnianie.

I tutaj rodzic decyduje czy kontynuowanie? – wtedy przyczepia na początku sekwencję którą dziecko układa dalej.

A może uzupełnianie? Rodzić układa sekwencję z brakującymi elementami, które uzupełnia dziecko.

Ale ile elementów?

Tu też decyduje rodzic: czy dwa elementy (majtki zielone, majtki w serduszka…), a może trzy? (zielone, zielone, w serduszka… lub serduszka, zielone, zielone) a może cztery?? (zielone, zielone, serduszka, serduszka…)?

Wy decydujecie!

Busy Book

Na każdej stronie ćwiczeń to Wy decydujecie jak trudne ma być zadanie – dostosowujecie je do dziecka.

Na dole strony drugiej widzicie na zdjęciu dwa pola z napisem: tutaj przyklej rzep. Na wszystkich stronach na których znajdują się takie pola – są to pola „bazowe” etykiet – pola w których etykiety „mieszkają” po zakończeniu ćwiczenia. U nas będą mieszkały jak rzepy dojadą 😉

Strona trzecia to rozpoznawanie symbolu graficznego cyfr i liczb oraz przeliczanie – oczywiście….majtek 😀

I znów – rodzic decyduje i w okienku przykleja cyfrę lub liczbę (z dostępnych od 1 do 20), dziecko czyta i przyczepia odpowiednią ilość majtek. Albo na odwrót – rodzic przyczepia majtki – dziecko przelicza i wyszukuje wśród etykiet odpowiedniej liczby, którą przyczepia w okienku.

Busy Book

Strona czwarta to dalsza część bajki.

Busy Book

Na stronie piątej i szóstej znajdziecie plecaki, do których dziecko będzie musiało pomóc zwierzaczkom zapakować przekąski na drogę.

Jakie? Znów decyduje dziecko. Przeczepia wybrane etykiety, mówi nazwy, odpowiada na pytania dorosłego.

Busy Book

Strona siódma to kolejne ćwiczenia na rozwój mowy czynnej – dziecko decyduje co zwierzęta powinny zapakować i odpowiada na pytanie – dlaczego?

Busy Book

Na stronie ósmej znajduje się ćwiczenie do analizy i syntezy wzrokowej, a mianowicie – dopasowywanie cienia. I tutaj także to rodzic decyduje jaki przedmiot wepnie do okienka, a dziecko z dolnego rzepa dobiera odpowiedni cień.

Busy Book

Strona dziewiąta to znów sekwencje, tym razem więcej możliwości – nie tylko majtki 😉

Busy Book

Na stronie dziesiątej znajduje się dalsza część opowiadania:

Busy Book

a po niej tradycyjnie ćwiczenia związane z danym fragmentem tekstu.

Mamy więc ćwiczenia szeregowania i tutaj także rodzic decyduje przyczepiając u góry odpowiednią etykietę – czy dziecko szereguje od największego do najmniejszego czy odwrotnie.

Busy Book

Na stronie dwunastej znajduje się układanka z cięciami w poziomie i skosie nawiązująca do tekstu, dziecko ma do wyboru trzy różne ilustracje (każda nich ma inny sposób cięcia).

Busy BookBusy Book

Kolejne strony to znów dalsza część bajki i kolejne ćwiczenia. Jednym z fajniejszych ćwiczeń jest ćwiczenie na stronie 16. Poćwiczymy wymowę słów takich jak szyszka, apaszka, menażka itp. 🙂

Busy Book

Ostatnia strona to… bajka w wykonaniu dziecka. To dziecko dobierając wybrane przez siebie etykiety ze zwierzętami oraz etykiety z różnymi atrybutami i zmieniając te etykiety – tworzy i opowiada swoją bajkę.

Busy Book

I jak podoba Wam się moja Busy Book?

Oczywiście nie jest to książka którą dacie dziecku i sami wypijecie kawę w spokoju 😉

To książka do zabawy, terapii, do lekarza, do samochodu… Busy Book – Myszka Fifi i szop Tolo szukają skarbu możecie kupić w pliku pdf w moim sklepie – TUTAJ.

Pozdrawiam!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Komentarze

comments