Lody – nauka czytania sylabami

Lody – nauka czytania sylabami


Nauka czytania metodą sylabową uwzględnia możliwości percepcyjne oraz etapy rozwoju mowy dziecka. Zapoznaje dziecko ze światem pisma według stopnia trudności artykułowanych głosek oraz różnicowania graficznych obrazów liter. Jakie ćwiczenia zaproponować dziecku, aby pomóc mu w nauce czytania metodą sylabową?

Zobacz mój zestaw do nauki czytania metodą sylabową „Lody”! Pakiet ten to nie tylko nauka czytania, ćwiczenia motoryki małej i ćwiczenia sekwencji słuchowych.

W jaki sposób bawić się z tym zestawem?

Proponuję rozpocząć od treningu motoryki małej poprzez układanie drobnych elementów na planszy z samochodem.

Możesz zaproponować dziecku układanie ziaren ziela angielskiego za pomocą pęsety.

Jeśli to jest zbyt trudne dla dziecka zaproponuj mu toczenie kulek z plasteliny i przyklejanie na planszy, lub układanie paluszkami drobnych elementów (guziki, koraliki itp).


W zestawie znajdziesz także inne ćwiczenia wspierające rozwój motoryki małej.

Są tutaj plansze do ćwiczeń grafomotorycznych. Dziecko może rysować po śladzie kredką lub ołówkiem. Możesz także plansze zalaminować, a dziecko rysuje wówczas po śladzie za pomocą pisaka – który zmyjesz wilgotną chusteczką. W ten sposób plansza posłuży Wam bardzo długo.

Znajdziesz tutaj także plansze z labiryntami, a także karty do nauki przeliczania.

Wydrukuj je, zalaminuj i rozetnij. Dziecko przelicza elementy na karcie i przypina na poprawnej odpowiedzi spinacz do bielizny. W ten sposób uczy się nie tylko przeliczania i symboli graficznego cyfry, ale także trenuje paluszki, co ułatwi mu w przyszłości wypracowanie poprawnego chwytu pisarskiego.


W zestawie „Lody” nieprzypadkowo znajdują się także puzzle paskowe. Takie puzzle to nie tylko nauka przeliczania oraz zapamiętywanie symboli graficznych cyfr.

To przede wszystkim wspaniałe ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, tak potrzebnej przy nauce czytania.

Wydrukuj obrazek, pokaż dziecku. Następnie na oczach dziecka – rozetnij go i poszczególne paski wymieszaj na stole. zadaniem dziecka jest ułożenie ilustracji bez dopasowywania (jak w tradycyjnych puzzlach) poszczególnych elementów obrazka.



Czas na naukę czytania samogłosek i sylab

Wydrukuj wszystkie plansze: planszę z dziewczynką oraz ilustracje gałek lodów i wafelków z wpisanymi samogłoskami oraz sylabami z paradygmatem PA.

Zalaminuj wszystkie elementy, na planszy z dziewczynka przylej rzep (od wafelka w stronę buzi dziewczynki). Tył poszczególnych wafelków oraz gałek z lodami również podklej rzepem.

Nie jest to konieczne, ale dzięki temu pomoc dłużej Wam posłuży.



Rozsyp na stoliku gałki lodów z samogłoskami a na wafelku przyklej wafelek z samogłoską np. E.

Zadaniem dziecka jest odszukać na stoliku wszystkie gałki lodów z samogłoską widoczną na wafelku – czyli tutaj E.

Tak powinno wyglądać poprawnie wykonane przez dziecko zadanie.



W ten sposób dziecko bawiąc się poznaje poszczególne samogłoski. Gdy tego typu zadanie nie będzie już mu sprawiało trudności i będzie potrafiło bezbłędnie przyklejać gałki z samogłoskami do wafelków z tą samą samogłoską, czas na trudniejsze zadanie.

Rozłóż przed dzieckiem dowolne samogłoski i podawaj mu po kolei jakie samogłoski ma ułożyć np.

Połóż zielone lody A, różowe lody A, zielone lody Ó.



W analogiczny sposób postępuj z sylabami ze spółgłoską P, które są w zestawie.

W zestawie znajdziesz także puste gałki lodów i wafelki – wydrukuj je i wpisz kolejne sylaby ze spółgłoskami, które wprowadzasz dziecku.

Czyli sylaby ze spółgłoskami: M, B, L, T, D i tak dalej…



Sekwencje słuchowe – jak się bawić?

W zestawie znajdziesz także kolorowe gałki lodów. Wydrukuj je, zalaminuj i rozłóż przed dzieckiem.

Te kolorowe gałki lodów służą do ćwiczeń sekwencji słuchowych.

Podaj dziecku na przykład sekwencję składającą się z 3 elementów (3 gałek lodów). Pamiętaj, że ćwiczenia sekwencji słuchowych zaczynamy od sekwencji 2 elementowych, a dopiero gdy nie będą stanowiły dla dziecka trudności – zwiększ liczbę elementów w sekwencji.

Powiedz na głos sekwencję kolorów. Zadaniem dziecka jest ją wysłuchać, a następnie ułożyć. Na początek wersja łatwiejsza czyli kolory: brązowy, różowy, czerwony. A następnie wersja trudniejsza czyli nazwy smaków lodów: czekoladowy, malinowy, truskawkowy.



W zestawie „Lody” znajdują się:

  • Puzzle paskowe z dziewczynką pomagające w nauce liczenia dla dzieci młodszych (liczenie do pięciu)
  • Puzzle paskowe z chłopcem pomagające w nauce liczenia dla dzieci młodszych (liczenie do pięciu)
  • Puzzle paskowe z dziewczynką pomagające w nauce liczenia dla dzieci starszych (liczenie do dziesięciu)
  • Puzzle paskowe z chłopcem pomagające w nauce liczenia dla dzieci starszych (liczenie do dziesięciu)
  • Plansze do treningu grafomotoryki – dziecko może wodzić palcem po śladzie lub rysować kredką.
  • Plansza do treningu motoryki małej. Zadaniem dziecka jest położenie za pomocą szczypiec na białych kółkach na planszy papierowych kuleczek, ziela angielskiego, pieprzu, ziaren fasoli itp.
  • Cztery plansze z labiryntami o różnym stopniu trudności.
  • Policz i przypnij. Zadaniem dziecka jest przeliczyć ilość przedmiotów na obrazku i przypiąć klamerkę na właściwej cyfrze.
  • Plansza z dziewczynką i wafelkiem do układania gałek lodów
  • Plansza z samochodem do zabawy małymi lodami.
  • Plansza małymi lodami – na lodach są puste miejsca do wpisania dowolnych paradygmatów.
  • Plansza z wafelkami – rysunek konturowy
  • Plansza z wafelkami – kolorowa
  • Plansza z wafelkami – puste miejsca do wpisania aktualnie ćwiczonych paradygmatów
  • Plansze z wafelkami kolorowe z wpisanymi samogłoskami: A O U Ó E I Y
  • Plansze z wafelkami kolorowe z wpisanymi sylabami: PA PO PU PÓ PE PI PY
  • Plansza z gałkami lodów – kontur do dowolnego pokolorowania
  • Plansza z gałkami lodów – pokolorowane – do treningu nazw kolorów lub nazw lodów
  • Plansze z gałkami lodów kolorowe z wpisanymi samogłoskami: A O U Ó E I Y
  • Plansze z gałkami lodów kolorowe z wpisanymi sylabami: PA PO PU PÓ PE PI PY
  • Plansze z gałkami lodów kolorowe z miejscem na wpisanie aktualnie ćwiczonych paradygmatów.



Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *