Tablice Saguin’a – nastki

Tablice Seguin'a
Co to są tablice Seguin’a?

Tablice te to matematyczna pomoc Montessori, która pomaga w nauce tworzenia liczb dwucyfrowych.

Tablice składają się z dwóch zestawów:

– pierwszy – służy do wprowadzenia liczb drugiej dziesiątki od 11 do 19, czyli -nastki.

– drugi – służy do wprowadzania dziesiątek

Są to drewniane skrzyneczki, w których znajdują się tablice z liczbami oraz drewniane etykiety z cyframi do wsuwania w tablice.

Cena tablic na rynku jest kosmicznie wysoka, postanowiłam więc wydłubać sobie je po tak zwanej „taniości” – czyli: wydruk, laminat i jedziemy.

Jak zrobiłam tablice?

W moim sklepie możecie pobrać za darmo Tablice Seguin -nastki.

I od razu uprzedzam: wymiary nie są poprawne, zrobiłam sobie puste miejsce po lewej stronie – bo miałam w tym swój własny ukryty cel 😉

Jeśli więc pracujecie z dzieckiem w 100% zgodnie z założeniami pedagogiki Montessori – moje tablice będą dla Was nieprzydatne, bo nie trzymają założeń.

Po wydrukowaniu i zalaminowaniu kartek skleiłam je w dwie kolumny – w jednej pięć dziesiątek, w drugiej cztery. Dziesiątki z mojego pliku wydrukujcie 3-krotnie, kartę z cyframi – jeden raz.

W związku z tym, że oryginalne tablice są drewniane, wydrukowałam sobie moje na żółtym papierze 😉 Jedną stronę z dziesiątkami rozcięłam tworząc jedną dziesiątkę i dwie dziesiątki.

Dwie dziesiątki dokleiłam taśmą klejącą do jednaj strony z dziesiątkami, a do drugiej strony z dziesiątkami dokleiłam jedną dziesiątkę.

W ten sposób powstały mi dwa bloki dziesiątek – w jednym ma być ich pięć w drugim cztery.

O tak:

Tablice Seguin'a

Chciałabym Wam pokazać dzisiaj jak pracuję z Mileną na -nastkach.

Nie wiem na ile moja praca jest zgodna z pedagogiką Montessori, a na ile to moja ułańska fantazja. W każdym razie u nas się sprawdza, Milena bardzo chętnie sięga sama po tablice.

Po pierwsze pracujemy na podłodze na dywaniku, bo te tablice są duże i jest nam tak wygodniej.

Po rozwinięciu dywanika i rozłożeniu tablic (jak na zdjęciu wyżej) przystępujemy do pracy.

Na początek prezentuję Milenie w jaki sposób dokładać kolejne liczby na dziesiątkach, pokazując, że gdy zakryjemy 0 w 10 liczbą 1 mamy 11. Wyraźnie mówię jej 11-naście, 12-naście i tak dalej aż do 19-nastu.

Następnie zbieram etykiety z cyframi, układam w stos i proszę Milenkę aby ułożyła tak samo, jednocześnie początkowo podpowiadając jej: ułóż jedenaście, teraz dwanaście i tak dalej i tak dalej.

Następnie pracujemy na ułożonych cyfrach i proszę wyrywkowo: pokaż 14-naście, gdzie jest 18-naście itp.

Tablice Seguin'a

W kolejnym kroku obrazuję jej to ilościowo, czyli wyciągam klocki (używam do tego celu klocków Canoe). Jeśli nie macie klocków Canoe, użyjcie lego – w dwóch kontrastowych kolorach: czyli nie żółte i pomarańczowe tylko na przykład czerwone i zielone itp.

Zbieram etykiety z cyframi, układam w stos. Wskazuję jej pierwszą dziesiątkę, pytam ile tutaj jest?

– Dziesięć.

– Dobrze, teraz wyjmuj z pudełka 10 czarnych klocków i ułóż tutaj (wskazuję palcem miejsce).

W chwili gdy Milena ułoży 10 czarnych klocków przystępujemy do robienia -nastek na tablicy. Proszę ją aby na tablicy zrobiła 11. Milena układa cyfrę 1 na 10-tce.

Następnie proszę ją aby dołożyła tyle białych klocków do czarnych ile wskazuje cyfra jaką położyła na 10-tce. Jednocześnie wprowadzam jej dodawanie na dziesiątkach tłumacząc, że 10 czarnych klocków dodać jeden biały klocek to 11.

Ćwiczymy w ten sposób aż dojdziemy do 19-nastu.

Na zdjęciu poniżej widzicie ułożone przez Milenę 12 – mamy więc cyfrę 12 na tablicy, 10 czarnych klocków i dwa białe klocki.

Tablice Seguin'a

Następnie chowam klocki i wyjmuję przygotowane miniaturowe belki matematyczne.

Tutaj Milena także tworzy po kolei -nastki na tablicy.

Po lewej stronie stworzonej przez Milenę -nastki kładę belkę 10-tkę i pytam:

– Ile muszę dołożyć aby było 14-naście?

Milenka musi odpowiedzieć – cztery i dołożyć belkę 4-rkę.

Zabieram obie belki i jedziemy dalej. Proszę ją aby zrobiła na tablicy 15, kładę belkę10-tkę i znów pytam ile muszę dołożyć aby było 15-naście.

Tablice Seguin'a

Teraz nadchodzi czas na perłowy materiał Montessori.

Do każdej 10-tki Milena dokłada perły 10-tki.

Tablice Seguin'a

Następnie proszę ja aby na tablicy ułożyła 11-naście i dołożyła odpowiednie korale do 10 złotych pereł.

Tak to się prezentuje:

Tablice Seguin'a

Jeśli nie macie pereł, możecie wykorzystać dowolne liczmany/korale/kasztany/zapałki/patyczki/guziki. Poproście dziecko aby przy każdej 10-tce ułożyło 10-liczmanów. Następnie dziecko tworzy -nastki z cyfr na tablicy i dobiera odpowiednią ilość liczmanów do 10 aby stworzyć po kolei 11,12,13…

Pamiętajcie o tym aby podkreślać dziecku, że teraz uczy się dodawać, bo 10 dodać jeden to jedenaście. Warto aby dziecko również przeliczało stworzone z liczmanów -naski aby uzyskało pewność, że faktycznie 10+1=11 i poprawnie dołożyło jeden liczman.

Po ułożeniu na tablicy wszystkich pereł (lub liczmanów) przechodzimy do pokazania dziecku, że to co dołożyło, przeliczyło – możemy zapisać cyframi.

Na początku sami lub dziecko układa cyfrę 10 z etykiet (ja używam drewnianych tabliczek od liczmanów kupionych na aliexpress), układam symbol + i proszę Milenkę, aby dołożyła odpowiednią cyfrę.

Następnie mówię i pokazuję jej:

Zobacz, ułożyłaś równianie. Wskazuję 10 mówiąc: dziesięć dodać (palcem wskazujemy plus) jeden (wskazujemy jedynkę) to jest jedenaście (wskazujemy 11 na tablicy).

Tablice Seguin'a

Naprawdę nie wiem na ile w naszych ćwiczeniach jest Montessori a na ile to moja fantazja, wiem jedno – to się sprawdza i Milenka bardzo chętnie pracuje z tym materiałem.

Zapisz

Zapisz

Komentarze

comments