Ćwiczę, myślę, rozwijam się

Z wielką przyjemnością chciałam dziś zaprezentować Wam mój pakiet edukacyjny „Ćwiczę, myślę, rozwijam się – trening mowy i myślenia u dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi” okiem moim – autorki, który ukazał się nakładem Wydawnictwa Edukacyjnego.

Zacznę od historii w jaki sposób powstała ta pozycja…

Pewnego dnia napisała do mnie Pani Agnieszka z Wydawnictwa Edukacyjnego z pytaniem czy nie mogłabym opracować dla nich jakiś ćwiczeniówek dla dzieci z zaburzeniami mowy.

Zgodziłam się i pomyślałam, że stworzę coś czego nie ma jeszcze na rynku wydawniczym. Długo się zastanawiałam jaką formę mają mieć te ćwiczenia, jakie ćwiczenia chciałabym sama mieć w domu i móc na nich pracować z Milenką? Czego mi brakuje w pozycjach dostępnych na rynku?

Koncepcje zmieniałam parę razy, malowałam, kasowałam… i tak w kółko. Aż w końcu udało mi się osiągnąć to co trzymacie być może już w rękach lub wkrótce będziecie trzymać.

Z czego składa się teczka?

Pomoc składa się z papierowej teczki na gumkę w której znajdują się 4 bloki kart z ćwiczeniami podzielonymi tematycznie zgodnie z występowaniem pór roku. Dodatkowo w teczce znajdują się także grube kartonowe karty, a na nich labirynty o różnym stopniu trudności oraz ilustracje z zadaniami wskazania różnic między ilustracjami.

wiczę, mysle, rozwijam się

Idea jaka mi przyświecała było to stworzenie takiego typu ćwiczeń, abym ja sama wraz z Milenką z przyjemnością do nich siadała, aby terapia była nie tylko terapią ale także…zabawą.

Czy udało mi się zrealizować mój cel?

Mam nadzieję, że tak. Ocenicie to Wy – nauczyciele, terapeuci, rodzice i co najważniejsze – dzieci.

W tym miejscu pozwolę sobie złożyć jeszcze podziękowania wszystkim osobom dzięki którym powstały te ćwiczenia:

Dziękuję mojemu mężowi – za niesamowite wsparcie jakie mi daje.

Dziękuję moim synom – za cierpliwość, że przez czas rysowania tej teczki nie byłam zbyt dobrą mamą. Jesteście wielcy chłopcy!

Kochana córeczko – dziękuję Ci za to, że dzielnie wypełniałaś wielokrotnie drukowane te same karty z ćwiczeniami, dziękuję Ci, że testowałaś je dla mnie i innych dzieci, tak aby otrzymały pomoc dopracowaną w każdym calu.

Pani Małgorzacie Wolskiej – logopedzie Milenki z całego serca dziękuję za nieustające wskazówki terapeutyczne które bezpośrednio przełożyły się na ćwiczenia zawarte w tym pakiecie.

Wydawnictwu Edukacyjnemu dziękuję za propozycję opublikowania zeszytów ćwiczeń.

Pani Reginie Panaś składam serdeczne podziękowania za recenzję przed drukiem: ocenę merytoryczną i dydaktyczną moich ćwiczeń oraz spojrzenie na nie okiem wybitnego fachowca.

Dziękuję także Panu Mateuszowi Nizianty – który przygotował całość do druku i spędził na pewno niezliczone godziny nad moimi plikami.

Pani Iwonie Dudzińskiej dziękuję za wyrozumiałość i wspaniałe opracowanie redakcyjne.

Pani Agnieszce Lasocie-Wojnickiej – za cierpliwość w odpowiadaniu na moje niezliczone pytania i cudowny kontakt e-mailowy i osobisty.

 

Na pewno jesteście ciekawi jak wyglądają ćwiczenia w środku i jakiego typu są to ćwiczenia?

Nie rozpisując się długo pokażę Wam parę zdjęć z krótkim opisem.

Każda część ćwiczeń z daną porą roku rozpoczyna się kartką z kalendarza.

wiczę, mysle, rozwijam się
Dobrze jest pracując z dzieckiem często wracać do tej daty aby dobrze ją zapamiętało, gdyż na końcu każdej pory roku znajduje się karta sprawdzająca czy dziecko zapamiętało datę i napisało po śladzie.

wiczę, mysle, rozwijam się
Druga strona w każdej części to duża ilustracja nawiązująca tematycznie do pory roku. To tu dziecko dowolnie buduje swoje wypowiedzi, rodzic lub terapeuta może również naprowadzać dziecko pytaniami, mogą rozmawiać na temat jaki obrazuje ilustracja.

wiczę, mysle, rozwijam się
Trzecia strona każdej części to ta sama ilustracja, jednak pomniejszona z bardzo prostym, krótkim tekstem do którego ułożone są pytania na które dziecko ma odpowiedzieć.

Tutaj terapeuta bardzo łatwo wychwyci na jakim poziomie rozumienia i zapamiętywania informacji z tekstu jest dziecko.

wiczę, mysle, rozwijam się

Co dalej?

Kolejne strony to różnorodne ćwiczenia nawiązujące do tematu pierwszej ilustracji. Po pakiecie ćwiczeń do pierwszej ilustracji na kolejnych stronach pojawia się ten sam schemat czyli kolejna duża ilustracja o np. jesieni, mała ilustracja z tekstem i zestaw ćwiczeń do ilustracji.

Pokażę Wam niektóre ćwiczenia do ilustracji o dziewczynce z jesiennymi warzywami.

Mamy więc na przykład kartę z warzywami:

wiczę, mysle, rozwijam się
Kartę do kontynuowania i uzupełniania sekwencji z warzywami:

wiczę, mysle, rozwijam się
Kartę do wklejania odpowiedniej ilości warzyw do koszyka:

wiczę, mysle, rozwijam się
W zestawie znajdują się także ćwiczenia przyimków – tak prezentuje się przykładowa karta:

wiczę, mysle, rozwijam się
Bardzo istotną rzeczą w moich ćwiczeniach są ćwiczenia motoryki małej. Odchodzę jednak zdecydowanie od szablonu „pokoloruj rysunek” bo wiem jak Milena nienawidzi tych ćwiczeń.

W zamian zaproponowałam Wam trochę mojej kreatywności, mamy więc na przykład takie polecenia:

wiczę, mysle, rozwijam się

W ćwiczeniach zawarłam także różne propozycje aktywizowania i wciągania w terapię – rodzica:

wiczę, mysle, rozwijam się
Przygotujcie się więc Kochani na skakanie z dzieckiem po kałużach, zbieranie jesiennych liści, trawy, kwiatów a nawet… piasku z piaskownicy 🙂

Wszystkie 4 zeszyty ćwiczeń zostały u góry wygodnie sklejone klejem i bardzo mocno na to naciskałam wydawcę. Moją ideą było bowiem, aby terapeuta mógł wygodnie oderwać potrzebną kartę, skserować i dać dziecku na zadanie domowe – właśnie te ćwiczenia które wymagają zaangażowania rodzica.

Wiem, że w terapii bywają różni rodzice i chcę im pokazać, że każda forma aktywności z dzieckiem bezpośrednio przekłada się na jego rozwój mowy. Wyłączmy więc telewizory, załóżmy kalosze i biegnijmy skakać po kałużach – to kto wyżej? Mama czy dziecko?

Tak prezentują się sztywne karty z labiryntami:

wiczę, mysle, rozwijam się
A to karty z zadaniami wyszukiwania różnic między ilustracjami:

wiczę, mysle, rozwijam się

Mam nadzieję, że to co stworzyłam spodoba się dzieciom i dobrze posłuży w ich terapii i wspieraniu rozwoju.

Chciałabym Was zaprosić także na mały konkurs.

Nagrodą w konkursie jest jedna teczka „Ćwiczę, myślę, rozwijam się – trening mowy i myślenia u dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi” którą wyślę zwycięzcy na mój koszt pod dowolny adres na całym świecie.

Tym samym zapraszam do konkursu również osoby które nie mieszkają w Polsce, a chciałyby wygrać ten pakiet – spokojnie – wyślę nawet na Alaskę 😉

Konkurs trwa od dnia 19 października do dnia 25 października.

Każda pora roku ma inny kolor okładki: jesień jest pomarańczowa – jak spadające liście, zima jest błękitna – jak bardzo zmrożony lód, wiosna jest zielona – jak pierwsze pączki na drzewach, lato jest żółte jak gorące letnie słońce…

Teczka jest koloru fioletowego…

Pytanie konkursowe brzmi: Dlaczego na okładkę wybrałam kolor fioletowy?

Odpowiedzi proszę wpisywać w komentarzach pod tym postem.

Wśród autorów poprawnych odpowiedzi zostanie rozlosowany jeden egzemplarz „Ćwiczę, myślę, rozwijam się – trening mowy i myślenia u dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi”.

Zwycięzca zostanie ogłoszony na moim profilu Facebook w osobnym wpisie w dniu 27 października.

Osoby które podadzą odpowiedź po 25 października nie wezmą udziału w konkursie.

Podpowiem Wam, że z jednej strony pytanie jest bardzo trudne, jednak osoby które śledzą mój fan page oraz to co robię z Milenką, czytają moje wpisy wnikliwie – nie powinny mieć problemu z udzieleniem odpowiedzi na to pytanie 🙂

Pozdrawiam Was serdecznie!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.