Nauka i terapia z kartami edukacyjnymi JUMAMI

Nauka i terapia z kartami edukacyjnymi JUMAMI

16 sierpnia 2019 Analiza i synteza wzrokowa Ćwiczenia funkcji poznawczych Edukacja Montessori Materiał językowy Nauka czytania Terapia Wymowa Wzrokowe obrazy samogłosek 0



Na naszym rynku jest mała firma, firma która jest bliska mojemu sercu. Dlaczego? Firmę tę tworzy mama – jak ja. Co więcej, taka jak ja – mama dziecka z niepełnosprawnością.

O kim mówię?

O JUMAMI. Autorskie produkty, które powstały tak jak u mnie – na poczet potrzeb terapii dziecka. Życie mamy odwrócone nagle do góry nogami po otrzymaniu diagnozy, nowa ścieżka, nowe cele i wyzwania. Głowa dziarsko podniesiona do góry i mozolna droga ku nowemu, droga do powolnego sukcesu. Zarówno w terapii dziecka, jak i we wdrażaniu autorskich pomysłów na naszym rynku.

I jak tu jej nie kochać?

No nie da się!

Widzę w działaniach Justyny ten sam ośli upór co u mnie. I to jest piękne! To pokazuje jak bardzo zdeterminowane jesteśmy my – mamy dzieci z niepełnosprawnością.

Ale przechodząc do rzeczy…

Parę słów o kartach

Karty edukacyjne JUMAMI dedykowane są dla dzieci niepełnosprawnych, u których występują:

– nieprawidłowości ośrodkowego układu nerwowego (np. MPD)
– problemy ze wzrokiem
– opóźnienia w rozwoju mowy
– problemy w kontroli wzrokowo – ruchowej
– problemy z koordynacją ruchową
– zbyt mocny lub zbyt luźny chwyt przedmiotów
– trudności i niechęć do zabaw manualnych (układanie, segregowanie itp.)

Karty JUMAMI to nowoczesne, zaprojektowane z troską o dzieci niepełnosprawne pomoce edukacyjne, które mogą znaleźć szerokie zastosowanie w procesie kształcenia i w terapii.

Zastosowanie kart

Zestawy JUMAMI mogą mieć bardzo różne zastosowanie w edukacji dziecka z niepełnosprawnością. Nadają się dla dzieci na różnym etapie o rozwoju, o różnych potrzebach edukacyjnych.

Zestawy produkowane są z troską o jakość. Karty terapeutyczne wydrukowano na twardym, grubym, odpornym na uszkodzenia papierze. Są wytrzymałe na zgięcia, otarcia i mają zaokrąglone rogi. Zadbano także o jakość wydruku, troszcząc się o dobre odwzorowanie kolorów, wyraźny kontur i białe tło.

Pomoce te stymulują koordynację wzrokowo-ruchową, pobudzają spostrzegawczość i kreatywne myślenie oraz pozytywnie wpływają na zdolności komunikacyjne. Są dostosowane do wymagań dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i z powodzeniem mogą być stosowane w terapii dzieci niepełnosprawnych.

Dzisiaj chciałabym się bliżej pochylić nad kartami…

„Alfabet”…

… i pokazać Wam różnorodne ćwiczenia jakie możecie wykonywać ze swoimi dziećmi.

Zestaw na którym będziemy dziś pracować to: alfabet – duże i małe litery.

Przygotowałam dla Was parę propozycji zabaw i ćwiczeń, które prowadzę razem z córką. Pamiętajcie, że jeśli dana zabawa wydaje Wam się bardzo trudna, zbyt trudna dla Waszego dziecka – poziom zabawy powinniście modyfikować na potrzeby Waszego dziecka.

Taka sama literka

Ta zabawa ma na celu wspomaganie rozwoju percepcji wzrokowej dziecka na materiale literowym.

Na stoliku rozkładam karty z dużymi literami, a pod spodem rozsypuję karty z tymi samymi literami, jednak pisane mała czcionką. Ilość liter dostosowuję do możliwości dziecka.

Pamiętajcie, aby rozsypanych liter było więcej niż liter ułożonych w rzędzie.



Palcem wskazuję pierwszą literkę (w naszym przypadku A) i pytam: Jaka to litera?

Pamiętajcie o tym, aby ćwiczenie to wykonywać od strony lewej do prawej. Gdy dziecko poprawnie nazwie literę, proszę: Połóż taką samą literkę. Lub: Gdzie jeszcze jest A?

W ten sam sposób postępujemy z każdą litera, pamiętając aby wypowiadając ją, głoskować poprawnie – bez zbędnych wokalizacji spółgłosek. R to jest R – a nie ER. T to jest T – a nie TYYYYY



Oczywiście pamiętajcie także aby ćwiczyć – w drugą stronę. Układacie litery małe, a dziecko dokłada odpowiednie duże litery.



Co to jest?

To jedna z naszych ulubionych zabaw. Używamy do tego celu na przykład figurek zwierząt.

Ja kładę figurkę i pytam córkę: Jak nazywa się to zwierzę? Ułóż słowo.

Milenka układa nazwę zwierzęcia z rozsypanych kart z dużymi literami.



W kolejnym kroku jej zadaniem jest ułożenie pod spodem tego samego słowa z małych liter. Dzięki temu uczy się i utrwala sobie, że dana litera brzmi tak samo, choć wygląda zupełnie inaczej. A to zawsze A – obojętnie jak je zapiszemy.



Jeśli Wasze dzieci nie znają jeszcze takich trudnych słów – pracujcie na takim materiale jaki znają. Możecie w tym celu użyć na przykład: zdjęcia mamy lub taty, a dziecko pod fotografią układa słowo: MAMA

Jak widzicie, my pracujemy już na naprawdę trudnych nazwach zwierząt na przykład:




Po nazwaniu zwierzęcia i ułożeniu jego nazwy przechodzimy do kolejnej zabawy czyli:

Wyklaszcz i podziel

Zabawa polega po prostu na tym, że proszę córkę aby wyklaskała sylaby w ułożonym słowie i podzieliła wyraz na sylaby, kładąc na przykład kredkę między wyklaskanymi sylabami.



Memory

Zasady zabawy są takie same jak przy klasycznej grze w memory, z tą różnicą, że pracujemy na materiale literowym.

Osoba która odkryje dwie takie same litery (duża i mała) zabiera parę ze stołu. Wygrywa ten gracz który po zakończeniu partii ma najwięcej par.



Literkowe zakupy

Do przeprowadzenia tej zabawy prócz kart z alfabetem JUMAMI użyłam zestawu „Nazwij i wrzuć – warzywa” wraz z zestawem rozszerzającym czyli zestaw „Artykuły spożywcze” firmy Tulula.

Na stoliku rozsypuję żetony i ustawiam pudełko, które jest koszykiem na zakupy.

Bawimy się w ten sposób, że podaję polecenie: kupujemy wszystkie produkty na literę „B” i wrzucamy do koszyka. Co jest na literę B?

Na przykładzie poniżej – bułka.



Utrudnieniem tej zabawy jest wersja: znajdź wszystkie produkty w których nazwie słyszysz literkę „O”



W moim pokoju

Jest to szczególnie lubiana przez Milenkę zabawa. Naprzemiennie (raz ja a raz ona) losujemy jedną kartę z literką.

W moim pokoju na literkę G znajduje się… osoba która wylosowała literę wyszukuje w pokoju Milenki przedmiotu na tą literę.

G – globus



I trochę trudniej – świetna zabawa w poznawanie świata. Znajdź na globusie coś na literę H.

H – Himalaje



Ułóż literkę

Bardzo fajna zabawa już dla młodszych dzieci. Dziecko losuje jedną kartę z literą i z patyczków kreatywnych układa taką samą. Następnie wymyśla słowo na literę T np. T – tramwaj



Literki i czasowniki

To moja wariacja zabawy kartami z literami JUMAMI oraz mojej pomocy „Kreatywne Wspieranie Mowy Czasowniki”, o których więcej mówiłam i pisałam w tym wpisie: #CzasNaPogaduchy odc.24 – Kreatywne Wspieranie Mowy Czasowniki



Na stoliku kładę kartę z literą oraz trzy czasowniki.

Co robi? – pytam wskazując pierwszą ilustrację. Czyta. Czy słowo czyta zaczyna się na literkę T?



Co robi? – pytam wskazując kolejną ilustrację. Tuli. Czy słowo tuli zaczyna się na literkę T?



Wyszukaj etykietkę ze słowem tuli.



Następnie daję Milence kartkę oraz pieczątki z alfabetem. Zadaniem Milenki jest odbić z pieczątek odpowiedź na pytanie: „Co tuli Ula?”



Mam nadzieję, że moje propozycje zabaw z kartami JUMAMI „Alfabet” Wam się spodobały. Niebawem na blogu pojawi się kolejny wpis z propozycjami zabaw kartami edukacyjnymi JUMAMI – Zwierzęta.

Pozdrawiam Was serdecznie!


“Na mojej farmie” – darmowe materiały do pracy z dzieckiem!
Nauka przeliczania, układanki wspierające rozwój analizy i syntezy wzrokowej, karty do gry Piotruś!



Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz “Na mojej farmie” – darmowe materiały do zabaw z dzieckiem! ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:


*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.


Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.