Jak wykorzystać Mega Układankę na wiele sposobów w zabawie i terapii?
Z wielką przyjemnością mam dziś okazję pokazać Wam jaki potencjał drzemie w Mega Układance, która została stworzona przez firmę Buu – Strasznie Fajne zabawki. Jestem ciekawa czy producenci układanki przewidzieli, że można ją wykorzystać na tyle sposobów?
Co to jest Mega Układanka?
Mega Układanka to doskonała pomoc edukacyjna ułatwiająca dziecku rozwój na wielu płaszczyznach. Pozwala na naukę rozróżniania kolorów i kształtów, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. To wspaniały trening logicznego myślenia i koncentracji. Jest również bazą do rozwijania wyobraźni, pozwala na kreowanie własnych wzorów. Ale nie tylko! O czym przeczytanie niżej 😉
Co otrzymujecie?
W drewnianym pudełku zamykanym przesuwaną pokrywą znajduje się 70 różnorodnych drewnianych klocków w pięknych kolorach, oraz 60 plansz ćwiczeń.
Na 30 dwustronnych kartach formatu A4 znajdują się różnorodne wzory do układania, mamy więc po kolei: 30 wzorów kolorowych, 15 wzorów konturowych i 15 wzorów jednobarwnych (czarnych).
A teraz przejdźmy do sedna – czyli:
Jak my pracujemy z układanką?
Na początek daję Milence kolorowe plansze. Milenka układa na nich klocki. Dla nas to zaledwie rozgrzewka, ale w ten sposób mogą pracować z układanką już 2 latki.
Kolejny krok jest trudniejszy – dziecko układa wzór pod planszą. Bardzo ważne jest aby robić to właśnie w takiej kolejności. Jeśli bowiem rzucimy dziecko na głęboką wodę i damy mu od razu plansze jednobarwne – to je zniechęcimy. Warto więc pracować z dzieckiem po kolei, nawet gdy układanie na planszy jest dla dziecka, tak jak dla Milenki banalne – traktujcie to jako rozgrzewkę przed trudniejszymi wzorami.
Kolejny krok – trudniejszy, to plansze konturowe. I tutaj także postępujemy według schematu: na początku dziecko układa klocki na planszy, a gdy już będzie dobrze sobie z tym zadaniem radziło – pod planszą.
W ostatnim kroku dziecko otrzymuje plansze jednobarwne, które są naprawdę trudne. I jak poprzednio – na początek układa na planszy, a dopiero po opanowaniu tej umiejętności, odtwarza wzór pod planszą.
A teraz czas na….
Nasze wariacje z układanką 😉
Chciałabym pokazać Wam w jaki jeszcze sposób możecie wykorzystać Mega Układankę na wiele sposobów – do zabawy i terapii.
1. Kontynuowanie sekwencji. Młodsze dzieci proste, 2-elementowe. W miarę gdy dziecko coraz sprawniej układa różnorodne sekwencje 2-elementowe, wtedy przechodzimy do trudniejszych 3 i 4-elementowych.
2. Uzupełnianie sekwencji – na początek, łatwe 2-elementowe, później stopniowo zwiększamy ilość elementów.
Początkowo łatwe, składające się z różnych figur, stopniowo zwiększamy poziom trudności i dajemy dziecku takie same figury różniące się położeniem na płaszczyźnie.
3. Układamy dowolne wzory i puszczamy wodze wyobraźni. Milenka ułożyła mnie 🙂
4. Ćwiczymy rozumienie poleceń oraz uczymy się przyimków: „Pod czerwonym kwadratem połóż trójkąt. Jaki kolor ma trójkąt? Na czerwonym kwadracie stoi żółty prostokąt. Postaw prostokąt na krótszym boku.”
5. Układanki symetryczne. Na stoliku kładziemy kawałek wstążki, sznurówkę itp. Rodzic po lewej stronie układa wzór – dziecko odwzorowuje go po prawej stronie.
6. Układanki lewopółkulowe – na początek proste, pamiętając o schemacie układania: po kolei rzędami zaczynając od górnego, układając klocki od lewej do prawej.
I stopniowo zwiększamy dziecku trudność:
A co jeśli dziecko nie radzi sobie z układaniem na gładkiej powierzchni?
Kartki i kredki w dłoń!
Rysujemy na dwóch kartkach kratownicę. Ja jednej kartce układamy wzór, drugą kartkę z narysowaną kratownicą dajemy dziecku. Na tej kartce dziecko układa wzór.
6. Układanki przestrzenne – rodzic układa wzór 3D, zadaniem dziecka jest odwzorowanie budowli jaką stworzył rodzic. Zbudowałam na przykład dla Milenki takie wzór do odtworzenia:
7. Gry planszowe.
Przygotowałyśmy z Milenką dla Was dwie gry planszowe „Zbuduj i powiedz”, w dwóch wersjach – łatwiejszej i trudniejszej.
Do stworzenia gry oprócz Mega Układanki będziecie potrzebować: pionków (tyle ilu graczy), kostki, papieru i kredki.
Przygotowanie planszy: Na dużym arkuszu papieru rysujemy dowolną planszę i dzielimy ja na pola. Każdy gracz otrzymuje także jedną czystą kartkę A4 – to jest jego plansza rozgrywki. Na polach kładziemy losowo klocki z układanki, oznaczamy pole start i meta.
U nas oczywiście przy okazji uczymy się czytać 😉
Zbuduj i powiedz – wersja łatwiejsza.
Każdy z graczy ustawia swój pionek na polu START. Rozpoczyna najmłodszy uczestnik. Rzuca kością i przesuwa swój pionek o tyle pól ile wskazał rzut.
Z pola na którym stanie bierze klocek i układa na swojej planszy rozgrywki. Gracze po kolei rzucają kością i zbierają kolejno figury z pól na których staną.
Gra kończy się w chwili gdy ostatni gracz dotrze na pole meta.
Teraz każdy z graczy z uzbieranych podczas rozgrywki elementów (można robić to w trakcie rozgrywki, po zabraniu klocka z planszy), układa na swojej planszy rozgrywki dowolny wzór.
Wygrywa ten gracz który ułoży najpiękniejszy wzór oraz najpiękniej jak potrafi opowie co ułożył.
Zbuduj i powiedz – wersja trudniejsza.
Do tej rozgrywki oprócz zwykłej kości liczbowej (z cyframi bądź kropkami), potrzebujemy kości koloru. Na każdym z pól planszy kładziemy losowo większą ilość klocków w różnorodnych kolorach (my położyłyśmy po dwa klocki na jedno pole).
Każdy z graczy ustawia swój pionek na polu START. Rozpoczyna najmłodszy uczestnik. Rzuca obiema kośćmi i przesuwa swój pionek o tyle pól ile wskazał rzut.
Teraz patrzy co wylosował na kości koloru. Czy kolor który wylosowała kość znajduje się na polu?
Jeśli tak – bierze jeden z klocków. Jeśli jest więcej klocków danego koloru – bierze wszystkie.
Jeśli na polu nie klocka w danym kolorze – nie bierze żadnego.
Klocki jak w poprzedniej wersji – gracze układają na swojej planszy rozgrywki (czystej kartce A4).
Gracze po kolei rzucają kośćmi i zbierają kolejno figury z pól na których staną.
Gra kończy się w chwili gdy ostatni gracz dotrze na pole meta.
Teraz każdy z graczy z uzbieranych podczas rozgrywki elementów (można robić to w trakcie rozgrywki, po zabraniu klocka z planszy), układa na swojej planszy rozgrywki dowolny wzór.
Wygrywa ten gracz który ułoży najpiękniejszy wzór oraz najpiękniej jak potrafi opowie co ułożył.
8. Nauka kodowania i czytania.
My korzystamy z maty do kodowania. Na polach rozkładam po jednym kolorowym klocku z Mega Układanki, na niektórych polach kładę kartki ze zdaniami.
Na kartce A4 położonej pod planszą układam wzór z klocków.
Zadaniem Milenki jest posuwanie się po planszy ludzikiem i ułożenie kodu ze strzałek – w jaki sposób porusza się ludzik, aby pobrać z planszy kolejne elementy potrzebne do ułożenia wzoru, obok mojego.
Gdy ludzik stanie na polu ze zdaniem – musi je przeczytać 🙂
A jak znudzi nam się kodowanie ludzikiem – ja podaję kod ustnie a Milenka przesuwa się po planszy. Na przykład: w prawo, w prawo, obrót w lewo, do góry…”
Matę do kodowania „zrobił” 😉 mój mąż w punkcie poligraficznym i przydaje nam się do wielu różnorodnych zabaw edukacyjnych – nie tylko do nauki kodowania. Jeśli takiej nie posiadacie wystarczy, że na paru sklejonych kartkach A4 (lub rolce papieru z Ikea), narysujecie kratownicę i gotowe. Na paru mniejszych kartkach narysujcie strzałki ruchu i gotowe 🙂
Miłej zabawy!
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
analiza i synteza wzrokowa ćwiczenia funkcji poznawczych ćwiczenia lewopółkulowe ćwiczenia prawopółkulowe figury geometryczne gry planszowe i karciane kategoryzacje kodowanie offline moim okiem motoryka mała nauka czytania rozmieszczenie przedmiotów w przestrzeni sekwencje słuchowe sekwencje wzrokowe układanki lewopółkulowe wykluczanie ze zbioru