Gra edukacyjna – pory roku i miesiące

Dni tygodnia udało nam się w końcu jako tako opanować. Milenka potrafi już wymienić wszystkie po kolei. Potrafi także zapytana poprawnie odpowiedzieć na pytania typu: Jeśli dzisiaj jest sobota, to co było wczoraj? Lub: Co będzie jutro?

Uznaję to za swój ogromny sukces, bo nauka tego zajęła nam ponad rok.

Oczywiście nie ustajemy w treningach, aby nie zapomniała.

Gra edukacyjna – pory roku i miesiące

A skoro dni tygodnia mamy opanowane, nazwy pór roku również – nadszedł czas na zmierzenie się z tematem: miesięcy.

Nie jest to temat łatwy i przyjemny, więc aby umilić Milence uczenie się tego materiału – przygotowałam jej małą grę edukacyjną.

Gra ma na celu w łatwy i przyjazny sposób zapoznać dziecko z nazwami pór roku i kolejnością ich występowania, nazwami miesięcy, kolejnością ich występowania, a także nauczenie dziecka które miesiące są przyporządkowane której porze roku.

Gra podzielona jest na dwa moduły – w pierwszym dziecko wraz z rodzicem ćwiczy nazewnictwo, czytanie nazw miesięcy, kojarzenie nazwy z ilustracją, poprawne układanie pór roku i miesięcy.

Moduł drugi – to mini gra karciana typu: „Ja mam, kto ma?”.

Przygotowanie materiałów

Wszystkie kartki wydrukowałam, zalaminowałam i wycięłam karty. W pomocy którą zrobiłam znajdziecie jedną kartkę, na której umieszczone są nazwy pór roku oraz małe karty z nazwami miesięcy i ilustracjami – nie posiadające żadnych podpisów.

To są właściwe karty do pracy w module pierwszym.

Identyczne karty, które poniżej ilustracji mają opisy danego miesiąca – to są karty, które przygotowałam specjalnie dla Milenki.

Przydadzą się dzieciom, które uczą się czytać metodą sylabową oraz prowadzą Dziennik Wydarzeń – zdania w opisach mają odpowiednio pokolorowane słowa, przyimki i końcówki fleksyjne.

Gra edukacyjna pory roku i miesiące

 
Moduł pierwszy

Pracę rozpoczynamy od rozsypania na stole małych kart miesięcy.

Gra edukacyjna pory roku i miesiące

 

Następnie układamy na stoliku, po kolei wszystkie karty z miesiącami. Rodzic pomaga dziecku – Pierwszy miesiąc to jest styczeń, poszukajmy razem bałwanka. Po styczniu jest luty….

I tak dalej, i tak dalej.

Gra edukacyjna pory roku i miesiące

 

Ja czytam Milence opisy pod ilustracjami, aby lepiej zapamiętała jak wygląda zapis nazwy danego miesiąca i kojarzyła go początkowo z ilustracją.

W tej części – dziecko uczy się kolejności miesięcy, zapamiętuje ich nazwy, uczy się odczytywać nazwy miesięcy – pamiętajcie aby to ćwiczenie wykonywać regularnie.

Następnie wyjmuję etykiety z nazwami pór roku i rozsypuję na stole.

Gra edukacyjna pory roku i miesiące

 

Zadaniem Milenki jest przeczytać nazwy pór roku i ułożyć w poprawnej kolejności (to mamy opanowane na blaszkę 😉 ), o tak:

Gra edukacyjna pory roku i miesiące

 

Pod spodem rozsypuję małe karty z miesiącami i ilustracjami i podnosimy poprzeczkę. Tłumaczę Milence i uczę ją, że każdy miesiąc przyporządkowujemy do innej pory roku. I tak wiosna nie zaczyna się w styczniu, a w marcu – więc pod etykietami z nazwami pór roku, układamy odpowiednio miesiące, zaczynając od marca.

Gra edukacyjna pory roku i miesiące

 

Moduł drugi

To już klasyczna mini karcianka typu: „Ja mam, kto ma?”.

Tasuję duże karty i rozdaję między siebie a Milenkę.

Bardzo ważne tez jest aby w początkowej fazie nauki, na stole zostały małe karty ułożone poprawnie miesiącami. Dziecko może w każdej chwili zajrzeć na ilustrację danego miesiąca, sprawdzić który miesiąc był poprzedni, a który powinien być kolejny.

Gra edukacyjna pory roku i miesiące

 

Oczywiście jest to gra kooperacyjna, która polega na wspólnym ułożeniu kart z miesiącami.

Grę rozpoczyna gracz który w swoich kartach ma styczeń. Mówi: „Ja mam styczeń, kto ma luty?” i wykłada kartę stycznia na stół.

Gracze szukają w swoich kartach, kto ma luty. Gracz który ma kartę lutego, mówi: „Ja mam luty, a kto ma marzec?

Może zdarzyć się, że jeden z graczy ma parę kart kolejnych miesięcy – wtedy po kolei wykłada je na stół, pamiętając o formule wypowiedzi:

Ja mam…. I mówi nazwę miesiąca, kto ma…. i gracz również musi przypomnieć sobie jak nazywa się kolejny miesiąc.

Gracz nie może zrzucić na stół kolejnych kart miesięcy bez wypowiedzenia, formułki „Ja mam…, kto ma…..?”.

Gra edukacyjna pory roku i miesiące

 

Wersja trudniejsza

Gdy dziecko opanuje już miesiące i będzie wiedziało jaki jest następny, będzie potrafiło biegle czytać nazwy miesięcy z kart i operować nimi, możemy zaproponować mu trudniejszą wersję gry.

Karty również rozdajemy między graczy i tak samo rozpoczyna gracz który ma styczeń.

Gracz wykłada swoją kartę na stół mówiąc: “Ja mam styczeń, kto ma….?”

W trudniejszej wersji gry gracz może powiedzieć dowolny miesiąc, np.

Ja mam styczeń, kto ma kwiecień?

Gracz który ma kwiecień, wykłada swoją kartę na stół – pamiętając o tym, aby zostawić wolne miejsce między styczniem, a kwietniem – bo przecież są tam jeszcze dwa miesiące. Wypowiada również formułkę: Ja mam kwiecień, a kto ma grudzień?”.

Memory

Aby grać w memory z nazwami miesięcy wydrukujcie podwójnie stronę z małymi kartami miesięcy bez podpisów. Potasujcie karty i rozłóżcie na stole ilustracjami do dołu.

Gracze po kolei odkrywają dwie karty i czytają nazwy miesięcy, które odkryli. Jeśli są takie same – gracz zabiera dwie karty. Jeśli są inne – gracz ponownie odwraca karty, starając się zapamiętać w którym miejscu leży dany miesiąc.

Wygrywa ten gracz który zdobędzie najwięcej par miesięcy.

 

Moją grę edukacyjną „Pory roku i miesiące” możecie kupić w moim sklepie tutaj.

Pamiętajcie, aby wydrukować podwójnie stronę z małymi kartami miesięcy – jeśli nie będziecie używać małych kart z opisami miesięcy.

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.