Gra edukacyjna – pory roku i miesiące
Dni tygodnia udało nam się w końcu jako tako opanować. Milenka potrafi już wymienić wszystkie po kolei. Potrafi także zapytana poprawnie odpowiedzieć na pytania typu: Jeśli dzisiaj jest sobota, to co było wczoraj? Lub: Co będzie jutro?
Uznaję to za swój ogromny sukces, bo nauka tego zajęła nam ponad rok.
Oczywiście nie ustajemy w treningach, aby nie zapomniała.
Gra edukacyjna – pory roku i miesiące
A skoro dni tygodnia mamy opanowane, nazwy pór roku również – nadszedł czas na zmierzenie się z tematem: miesięcy.
Nie jest to temat łatwy i przyjemny, więc aby umilić Milence uczenie się tego materiału – przygotowałam jej małą grę edukacyjną.
Gra ma na celu w łatwy i przyjazny sposób zapoznać dziecko z nazwami pór roku i kolejnością ich występowania, nazwami miesięcy, kolejnością ich występowania, a także nauczenie dziecka które miesiące są przyporządkowane której porze roku.
Gra podzielona jest na dwa moduły – w pierwszym dziecko wraz z rodzicem ćwiczy nazewnictwo, czytanie nazw miesięcy, kojarzenie nazwy z ilustracją, poprawne układanie pór roku i miesięcy.
Moduł drugi – to mini gra karciana typu: „Ja mam, kto ma?”.
Przygotowanie materiałów
Wszystkie kartki wydrukowałam, zalaminowałam i wycięłam karty. W pomocy którą zrobiłam znajdziecie jedną kartkę, na której umieszczone są nazwy pór roku oraz małe karty z nazwami miesięcy i ilustracjami – nie posiadające żadnych podpisów.
To są właściwe karty do pracy w module pierwszym.
Identyczne karty, które poniżej ilustracji mają opisy danego miesiąca – to są karty, które przygotowałam specjalnie dla Milenki.
Przydadzą się dzieciom, które uczą się czytać metodą sylabową oraz prowadzą Dziennik Wydarzeń – zdania w opisach mają odpowiednio pokolorowane słowa, przyimki i końcówki fleksyjne.
Moduł pierwszy
Pracę rozpoczynamy od rozsypania na stole małych kart miesięcy.
Następnie układamy na stoliku, po kolei wszystkie karty z miesiącami. Rodzic pomaga dziecku – Pierwszy miesiąc to jest styczeń, poszukajmy razem bałwanka. Po styczniu jest luty….
I tak dalej, i tak dalej.
Ja czytam Milence opisy pod ilustracjami, aby lepiej zapamiętała jak wygląda zapis nazwy danego miesiąca i kojarzyła go początkowo z ilustracją.
W tej części – dziecko uczy się kolejności miesięcy, zapamiętuje ich nazwy, uczy się odczytywać nazwy miesięcy – pamiętajcie aby to ćwiczenie wykonywać regularnie.
Następnie wyjmuję etykiety z nazwami pór roku i rozsypuję na stole.
Zadaniem Milenki jest przeczytać nazwy pór roku i ułożyć w poprawnej kolejności (to mamy opanowane na blaszkę 😉 ), o tak:
Pod spodem rozsypuję małe karty z miesiącami i ilustracjami i podnosimy poprzeczkę. Tłumaczę Milence i uczę ją, że każdy miesiąc przyporządkowujemy do innej pory roku. I tak wiosna nie zaczyna się w styczniu, a w marcu – więc pod etykietami z nazwami pór roku, układamy odpowiednio miesiące, zaczynając od marca.
Moduł drugi
To już klasyczna mini karcianka typu: „Ja mam, kto ma?”.
Tasuję duże karty i rozdaję między siebie a Milenkę.
Bardzo ważne tez jest aby w początkowej fazie nauki, na stole zostały małe karty ułożone poprawnie miesiącami. Dziecko może w każdej chwili zajrzeć na ilustrację danego miesiąca, sprawdzić który miesiąc był poprzedni, a który powinien być kolejny.
Oczywiście jest to gra kooperacyjna, która polega na wspólnym ułożeniu kart z miesiącami.
Grę rozpoczyna gracz który w swoich kartach ma styczeń. Mówi: „Ja mam styczeń, kto ma luty?” i wykłada kartę stycznia na stół.
Gracze szukają w swoich kartach, kto ma luty. Gracz który ma kartę lutego, mówi: „Ja mam luty, a kto ma marzec?”
Może zdarzyć się, że jeden z graczy ma parę kart kolejnych miesięcy – wtedy po kolei wykłada je na stół, pamiętając o formule wypowiedzi:
Ja mam…. I mówi nazwę miesiąca, kto ma…. i gracz również musi przypomnieć sobie jak nazywa się kolejny miesiąc.
Gracz nie może zrzucić na stół kolejnych kart miesięcy bez wypowiedzenia, formułki „Ja mam…, kto ma…..?”.
Wersja trudniejsza
Gdy dziecko opanuje już miesiące i będzie wiedziało jaki jest następny, będzie potrafiło biegle czytać nazwy miesięcy z kart i operować nimi, możemy zaproponować mu trudniejszą wersję gry.
Karty również rozdajemy między graczy i tak samo rozpoczyna gracz który ma styczeń.
Gracz wykłada swoją kartę na stół mówiąc: „Ja mam styczeń, kto ma….?”
W trudniejszej wersji gry gracz może powiedzieć dowolny miesiąc, np.
Ja mam styczeń, kto ma kwiecień?
Gracz który ma kwiecień, wykłada swoją kartę na stół – pamiętając o tym, aby zostawić wolne miejsce między styczniem, a kwietniem – bo przecież są tam jeszcze dwa miesiące. Wypowiada również formułkę: Ja mam kwiecień, a kto ma grudzień?”.
Memory
Aby grać w memory z nazwami miesięcy wydrukujcie podwójnie stronę z małymi kartami miesięcy bez podpisów. Potasujcie karty i rozłóżcie na stole ilustracjami do dołu.
Gracze po kolei odkrywają dwie karty i czytają nazwy miesięcy, które odkryli. Jeśli są takie same – gracz zabiera dwie karty. Jeśli są inne – gracz ponownie odwraca karty, starając się zapamiętać w którym miejscu leży dany miesiąc.
Wygrywa ten gracz który zdobędzie najwięcej par miesięcy.
Moją grę edukacyjną „Pory roku i miesiące” możecie kupić w moim sklepie tutaj.
Pamiętajcie, aby wydrukować podwójnie stronę z małymi kartami miesięcy – jeśli nie będziecie używać małych kart z opisami miesięcy.
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
ciągi zautomatyzowane ćwiczę z KreatywneWrota.pl ćwiczenia funkcji poznawczych ćwiczenia prawopółkulowe edukacja przyrodnicza emocje i relacje czasowe i przestrzenne gry planszowe i karciane Montessori materiał językowy Montessori materiał kosmiczny nauka czytania zabawy logopedyczne