Układanka logiczna skrzynki

Moja wczorajsza wyprawa do sklepu Flying Tiger zaowocowała wielkimi zakupami. Dzisiaj chciałabym pokazać Wam nasz najnowszy nabytek: układankę logiczną skrzynki.

Układanka logiczna skrzynki – zawartość i zasady:

Jej cena nie jest niska – kosztuje 30 zł – więc jest to jedna z droższych pozycji w tym sklepie.

W pudełku znajdziecie plastikową planszę, skrzynki, ludzika i karty z zadaniami, woreczkiem oraz lakoniczną instrukcją.

Zasady są bardzo proste: ustawiamy na planszy skrzynki zgodnie z zadaniem z karty. Na każdej karcie czerwonym kwadratem oznaczone jest pole start – tu stawiamy naszego ludzika.

Zadanie polega na odpowiednim przewróceniu skrzynek – tak aby ludzik z pola start mógł po nich przejść do pola meta – czyli czerwonej skrzynki.

Karty z zadaniami, oznaczone są różnymi kolorami oraz symbolami stopniującymi poziom trudności wykonywanych zadań.

Na odwrocie kart podana jest odpowiedź do każdego zadania.

Milence bardzo spodobały się skrzynki. Pierwsze zadania z zielonych kart z jednym plusem (poziom najłatwiejszy) udaje jej się rozwiązywać przy drugim – trzecim podejściu do zadania co uważam jest całkiem niezłym wynikiem.

Czy układanka nadaje się dla młodszych dzieci?

Zdecydowanie nie, o ile chcemy aby dziecko rozwiązywało zadania logiczne zgodnie z instrukcjami. Układanka jest oznaczona dla dzieci w wieku od 6 lat wzwyż, i faktycznie jest trudna, niemniej bardzo wciągająca.

Myślę, że niejeden nastolatek czy dorosły będzie musiał zdrowo pomyśleć przy trudniejszych zadaniach.

Jak możemy ją wykorzystać w terapii i nauce?

Chciałabym pokazać Wam w jaki sposób możecie jej użyć inaczej, tak aby mogła posłużyć młodszym dzieciom.

1. Pól na planszy jest 36 – możemy to wykorzystać w nauce liczenia i rozpoznawania cyfr, przy okazji trenując rozumienie poleceń i pamięć.

Podajemy dziecku polecenie: połóż żółtą skrzynkę na polu 16. Dziecko musi zapamiętać kolor skrzynki, przeliczyć kolejne pola zaczynając od górnego lewego, doliczyć do 16 i w tym miejscu włożyć żółtą skrzynkę.

Takie ćwiczenie pomoże dziecku utrwalać pamięć – musi bowiem podczas przeliczania cały czas pamiętać, że miało położyć żółtą skrzynkę. Wiele dzieci podczas przeliczania zapomni jakie było polecenie i jakiego koloru skrzynka miała znaleźć się na polu 16.

2. Możemy dziecku położyć etykiety z cyframi – dziecko odczytuje na którym polu ma ustawić skrzynkę. Rodzic wydaje tylko polecenie jakiego koloru.

3. Inną moją propozycją jest położenie dziecku cyfr i przyporządkowanie im kolorów.

Dziecko postępuje zgodnie z poleceniem które mu ułożymy.

Na przykład: zielona skrzynka na polu numer 5, żółta na 2, a niebieska na 14.

W tym miejscu bardzo ważne jest aby dziecko wykonywało ćwiczenie po kolei.

Pierwszą skrzynkę zieloną po przeliczeniu pól stawia na polu 5. Przeliczając dojdzie do cyfry 2 – w tym miejscu nie powinno przeskoczyć i położyć na tym polu skrzynki żółtej – pomimo że widzi, że jego kolejnym ruchem jest żółta skrzynka na polu 2.

Dziecko powinno najpierw położyć zieloną skrzynkę, dopiero po jej poprawnym położeniu, może położyć skrzynkę żółtą.

W jaki sposób możecie jeszcze wykorzystać tę układankę?

Jako układankę lewopółkulową.

Dziecko otrzymuje od nas kartę z dowolnym zadaniem i układa skrzynki zgodnie z zasadami układania układanek lewopółkulowych: rzędami od lewej do prawej i z góry na dół.

Zobaczcie więc na ile różnych sposobów (a na pewno nie wykorzystałam wszystkich) można wykorzystać tę układankę – nawet jeśli Wasze dziecko jest jeszcze zbyt małe na układanie jej zgodnie z instrukcją.

Reasumując – polecam!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Komentarze

comments