Przez muzykę, rytm i ruch do rozwoju zasobu słów u dziecka

Jest na naszym rynku wydawniczym mała, niepozorna książeczka, która została przygotowana tak, aby muzyka, rytm i ruch stały się elementami wspierającymi poznawanie i zapamiętywanie nowych słów, pojęć czy związków frazeologicznych.

Książeczka do której dołączona jest także płyta z piosenkami. Jest to świetna pozycja autorstwa Elżbiety i Witolda Szwajkowskich pod tytułem „Piosenkowe zabawy dla dzieci”. Ukazała się nakładem Wydawnictwa Harmonia, muzykę skomponował Stefan Gąsieniec, a piosenki śpiewa Magda Wasylik.

Piosenki w tym zbiorze celowo mają bardzo prostą, niekiedy banalną formę i często również równie banalne rymy. Dzięki temu zrozumienie tych tekstów nie sprawia dzieciom trudności.

Piosenki zostały napisane tak, aby zawierały jak najwięcej wyrazów należących do tej samej kategorii tematycznej (np. części ubrania, kolory, czynności wykonywane w kuchni) lub posiadających zbliżone znaczenie (np. związanych z odpoczywaniem: odetchnąć, odsapnąć, relaksować się, byczyć się).

Prosta forma rymowanek i powiązanie tematyczne zwrotek umożliwiają dziecku podejmowanie prób dokończenia wybranych wersów poprzez znalezienie odpowiednio rymującego się słowa, pasującego do treści piosenki.

Do każdego utworu w tym zbiorku autorzy przygotowali przykładowe pytania i tematy do dyskusji, które ułatwią wprowadzenie dziecka do „piosenkowej zabawy”.

Dzięki tym propozycjom rodzic/terapeuta/nauczyciel sprawdzi zasób słownictwa dziecka, przygotuje je do aktywnego słuchania, a następnie zorientuje się czy dziecko rozumie słowa wyróżnione w tekście piosenek.

Chciałabym na podstawie jednej piosenki pokazać Wam jak pracuję z Milenką na tych piosenkach.

Ostatnio pracowałyśmy na piosence „Jak się ubieramy, kiedy zimę mamy”.

Do każdej piosenki w książeczce otrzymujecie zapis nutowy. Ułatwia to pracę rodzicom którzy posiadają talent gry na jakimś instrumencie muzycznym – rodzic sam może dziecku grać piosenkę i śpiewać – co na pewno uatrakcyjni zabawę.

Cele tej piosenki to poznanie czasowników związanych z ubieraniem się i chronieniem przed zimnem z zaznaczeniem okoliczności ich użycia. Poznanie określeń na różne ubrania lub okrycia.

Jako przygotowanie do zabawy autorzy proponują spytać dzieci, jakie czynności wykonują po kolei gdy wstaną rano. Kiedy powiedzą o ubieraniu się rodzic prosi aby wymieniły wszystkie słowa określające tę czynność.

Można dziecku pomóc, pytając na przykład, co się robi z rajstopami, a co z szalikiem.

Po wysłuchaniu utworu należy przećwiczyć z dzieckiem używanie tych czasowników w powiązaniu z określonymi częściami garderoby.

W tym celu należy przygotować sobie wcześniej różne atrybuty występujące w piosence i ćwiczymy z nimi: wciągamy rajstopy i skarpety, otulamy szyję szalikiem, okrywamy ramiona szalem lub chustą, wkładamy buty, stroimy się na bal.

My dodatkowo z Milenką poza zabawami w ubieranie się w prawdziwe rzeczy oraz powtarzaniem rymowanki, ubieramy też laleczki zgodnie z rymowanką.

Podczas odsłuchiwania refrenu można również wykonywać gesty i ruchy ilustrujące zachowanie kogoś, komu jest zimno,a chce się rozgrzać. Klepiemy się po bokach, tupiemy, zacieramy ręce, chuchamy w dłonie…

Na koniec pracy z piosenką możecie z dzieckiem wykonać tematyczną pracę plastyczną.

Na przykład do tej piosenki – wystarczy naszkicować (lub dziecko samo rysuje) postać człowieka na kartce, a następnie wykleja strzępki materiału i robi człowiekowi ubranie na zimę.

Jedna mała książeczka z płytką, 15 wspaniałych piosenek i godziny długiej zabawy.

Polecam!

Zapisz

Komentarze

comments