Navigation
20 October 2017
Home / Edukacja / Pokonywanie trudności w nabywaniu umiejętności grafomotorycznych

Pokonywanie trudności w nabywaniu umiejętności grafomotorycznych

Nauka pisania ręcznego to bez wątpienia jedno z najważniejszych wyzwań, jakie czeka dziecko rozpoczynające naukę.

W jaki sposób pomóc mu pokonać trudności w nabywaniu umiejętności grafomotorycznych?

Sprawne pisanie zależy od wielu czynników: percepcji wzrokowej i słuchowej, koncentracji, pamięci oraz zdolności motorycznych. Dziecko musi właściwie dostrzegać kształt liter, zapamiętać go i odwzorowywać. W późniejszym okresie skojarzyć z odpowiednimi dźwiękami i zapisać.

To naprawdę nie jest łatwe.

Z pomocą przychodzi nam Olga Kłodnicka z swoimi kartami do ćwiczeń grafomotorycznych przygotowujących do nauki pisania „Trening przed 1 klasą” które ukazały się nakładem Wydawnictwa Harmonia.

Olga Kłodnicka - Trening przed 1 klasą

Przystępując do ćwiczeń zawartych w tej teczce rodzic/nauczyciel terapeuta powinien pamiętać o zapewnieniu dziecku odpowiednich warunków pracy. Nie ćwiczymy więc na podłodze, przy stole w salonie bo mama akurat pisze artykuł na bloga i można koło niej przycupnąć 😉

Jak powinny wyglądać odpowiednie warunki pracy?

Pamiętamy o właściwej wysokości stolika i krzesełka, odpowiednim narzędziu pisarskim i prawidłowej postawie ciała. Dziecko powinno także trzymać kartkę ręką niedominującą. Również oświetlenie karty pracy na stoliku musi być odpowiednie – ze strony niedominującej ręki. Detale – ale jakże ważne – pamiętajcie aby na to zwrócić uwagę. Stopy dziecka muszą płasko przylegać do podłogi, krzesełko musi być na tyle wsunięte pod stolik, aby dziecko miało przedramię oparte o stół.

Najczęściej popełnianymi przez dzieci błędami graficznymi są:

– błędy konstrukcyjne

– błędy w łączeniu liter

– błędy w proporcjonalności liter

– niejednolite pochylenie liter

– brak płynności ruchów

– omijanie znaków interpunkcyjnych

– niewłaściwe rozmieszczenie tekstu w linijce

Zestaw ćwiczeń proponowanych przez autorkę jest ułożony w porządku logicznym zgodnie z wyżej opisanymi kryteriami.

Ćwiczenia dziecko zaczyna więc od nauki właściwej organizacji tekstu. Początkowo są to ćwiczenia stosunkowo łatwe, pomagające dziecku właściwie orientować się na kartce, i rozróżniać strony. Mamy więc ćwiczenia na przykład przyklejania kolorowych figur na odpowiednich miejscach kartki: góra, dół, środek, prawa, lewa.

Olga Kłodnicka - Trening przed 1 klasąOlga Kłodnicka - Trening przed 1 klasą

Zadania na kolejnych stronach są sukcesywnie coraz trudniejsze – przechodzimy więc powoli do ćwiczeń np. rysowania kresek zachowując takie same odstępy między nimi, ze zwróceniem uwagi, że kreski mają być tej samej wysokości. Nie powinny zmniejszać się lub zwiększać.

Olga Kłodnicka - Trening przed 1 klasą

Po zadaniach na właściwą organizację tekstu przechodzimy do zadań związanych z właściwą proporcją liter.

Kolejne ćwiczenia to praca nad płynnością pisania. Mamy tutaj wiele stron z różnego typu ćwiczeniami w różny sposób angażujące ruch ręki do uzyskania pełnej płynności. Od kreślenia fal, zygzaków, kół, elips po tradycyjne szlaczki. Pierwsze ćwiczenia mają na celu wyrobienie płynnego ruchu i tutaj nawet w poleceniu autorka podkreśla: „…Nie koncentruj się zbyt mocno aby rysować dokładnie po śladzie. Ważne by twój ruch był płynny”

Olga Kłodnicka - Trening przed 1 klasąOlga Kłodnicka - Trening przed 1 klasą

Bardzo podobają mi się strony z ćwiczeniami dotyczącymi nauki łączenia liter. Na pewno podsunę je mojemu starszemu synowi który niestety do tej pory ma z tym problemy.

Olga Kłodnicka - Trening przed 1 klasą

Czy polecam? Tak zdecydowanie!

Dla kogo?

Według mnie teczka będzie świetna nie tylko dla dzieci które wkrótce rozpoczną naukę w 1 klasie.

Bardzo dobrze sprawdzą się dla młodszych dzieci, bo im wcześniej dziecko osiągnie umiejętność pisania proporcjonalnych liter, łączenia ich, organizacji tekstu – tym łatwiej będzie mu później przychodziła poprawna nauka pisania.

Dlatego też polecam je z cała śmiałością już dla dzieci 4 – 5 letnich, jako trening ręki, a także dla dzieci starszych 1-3 klasistów które nie opanowały jeszcze dobrze nauki pisania.

Będą to dla nich ćwiczenia o tyle atrakcyjne, że są zdecydowanie inne niż napisanie 2-3 linijek literek A lub B, które Pani zadała na zadanie domowe.

Olga Kłodnicka - Trening przed 1 klasą

Zapisz

Zapisz

Komentarze

comments