Tablice Saguin’a – nastki
Co to są tablice Seguin’a?
Tablice te to matematyczna pomoc Montessori, która pomaga w nauce tworzenia liczb dwucyfrowych.
Tablice składają się z dwóch zestawów:
– pierwszy – służy do wprowadzenia liczb drugiej dziesiątki od 11 do 19, czyli -nastki.
– drugi – służy do wprowadzania dziesiątek
Są to drewniane skrzyneczki, w których znajdują się tablice z liczbami oraz drewniane etykiety z cyframi do wsuwania w tablice.
Cena tablic na rynku jest kosmicznie wysoka, postanowiłam więc wydłubać sobie je po tak zwanej „taniości” – czyli: wydruk, laminat i jedziemy.
Jak zrobiłam tablice?
W moim sklepie możecie pobrać za darmo Tablice Seguin -nastki.
I od razu uprzedzam: wymiary nie są poprawne, zrobiłam sobie puste miejsce po lewej stronie – bo miałam w tym swój własny ukryty cel 😉
Jeśli więc pracujecie z dzieckiem w 100% zgodnie z założeniami pedagogiki Montessori – moje tablice będą dla Was nieprzydatne, bo nie trzymają założeń.
Po wydrukowaniu i zalaminowaniu kartek skleiłam je w dwie kolumny – w jednej pięć dziesiątek, w drugiej cztery. Dziesiątki z mojego pliku wydrukujcie 3-krotnie, kartę z cyframi – jeden raz.
W związku z tym, że oryginalne tablice są drewniane, wydrukowałam sobie moje na żółtym papierze 😉 Jedną stronę z dziesiątkami rozcięłam tworząc jedną dziesiątkę i dwie dziesiątki.
Dwie dziesiątki dokleiłam taśmą klejącą do jednaj strony z dziesiątkami, a do drugiej strony z dziesiątkami dokleiłam jedną dziesiątkę.
W ten sposób powstały mi dwa bloki dziesiątek – w jednym ma być ich pięć w drugim cztery.
O tak:
Chciałabym Wam pokazać dzisiaj jak pracuję z Mileną na -nastkach.
Nie wiem na ile moja praca jest zgodna z pedagogiką Montessori, a na ile to moja ułańska fantazja. W każdym razie u nas się sprawdza, Milena bardzo chętnie sięga sama po tablice.
Po pierwsze pracujemy na podłodze na dywaniku, bo te tablice są duże i jest nam tak wygodniej.
Po rozwinięciu dywanika i rozłożeniu tablic (jak na zdjęciu wyżej) przystępujemy do pracy.
Na początek prezentuję Milenie w jaki sposób dokładać kolejne liczby na dziesiątkach, pokazując, że gdy zakryjemy 0 w 10 liczbą 1 mamy 11. Wyraźnie mówię jej 11-naście, 12-naście i tak dalej aż do 19-nastu.
Następnie zbieram etykiety z cyframi, układam w stos i proszę Milenkę aby ułożyła tak samo, jednocześnie początkowo podpowiadając jej: ułóż jedenaście, teraz dwanaście i tak dalej i tak dalej.
Następnie pracujemy na ułożonych cyfrach i proszę wyrywkowo: pokaż 14-naście, gdzie jest 18-naście itp.
W kolejnym kroku obrazuję jej to ilościowo, czyli wyciągam klocki (używam do tego celu klocków Canoe). Jeśli nie macie klocków Canoe, użyjcie lego – w dwóch kontrastowych kolorach: czyli nie żółte i pomarańczowe tylko na przykład czerwone i zielone itp.
Zbieram etykiety z cyframi, układam w stos. Wskazuję jej pierwszą dziesiątkę, pytam ile tutaj jest?
– Dziesięć.
– Dobrze, teraz wyjmuj z pudełka 10 czarnych klocków i ułóż tutaj (wskazuję palcem miejsce).
W chwili gdy Milena ułoży 10 czarnych klocków przystępujemy do robienia -nastek na tablicy. Proszę ją aby na tablicy zrobiła 11. Milena układa cyfrę 1 na 10-tce.
Następnie proszę ją aby dołożyła tyle białych klocków do czarnych ile wskazuje cyfra jaką położyła na 10-tce. Jednocześnie wprowadzam jej dodawanie na dziesiątkach tłumacząc, że 10 czarnych klocków dodać jeden biały klocek to 11.
Ćwiczymy w ten sposób aż dojdziemy do 19-nastu.
Na zdjęciu poniżej widzicie ułożone przez Milenę 12 – mamy więc cyfrę 12 na tablicy, 10 czarnych klocków i dwa białe klocki.
Następnie chowam klocki i wyjmuję przygotowane miniaturowe belki matematyczne.
Tutaj Milena także tworzy po kolei -nastki na tablicy.
Po lewej stronie stworzonej przez Milenę -nastki kładę belkę 10-tkę i pytam:
– Ile muszę dołożyć aby było 14-naście?
Milenka musi odpowiedzieć – cztery i dołożyć belkę 4-rkę.
Zabieram obie belki i jedziemy dalej. Proszę ją aby zrobiła na tablicy 15, kładę belkę10-tkę i znów pytam ile muszę dołożyć aby było 15-naście.
Teraz nadchodzi czas na perłowy materiał Montessori.
Do każdej 10-tki Milena dokłada perły 10-tki.
Następnie proszę ja aby na tablicy ułożyła 11-naście i dołożyła odpowiednie korale do 10 złotych pereł.
Tak to się prezentuje:
Jeśli nie macie pereł, możecie wykorzystać dowolne liczmany/korale/kasztany/zapałki/patyczki/guziki. Poproście dziecko aby przy każdej 10-tce ułożyło 10-liczmanów. Następnie dziecko tworzy -nastki z cyfr na tablicy i dobiera odpowiednią ilość liczmanów do 10 aby stworzyć po kolei 11,12,13…
Pamiętajcie o tym aby podkreślać dziecku, że teraz uczy się dodawać, bo 10 dodać jeden to jedenaście. Warto aby dziecko również przeliczało stworzone z liczmanów -naski aby uzyskało pewność, że faktycznie 10+1=11 i poprawnie dołożyło jeden liczman.
Po ułożeniu na tablicy wszystkich pereł (lub liczmanów) przechodzimy do pokazania dziecku, że to co dołożyło, przeliczyło – możemy zapisać cyframi.
Na początku sami lub dziecko układa cyfrę 10 z etykiet (ja używam drewnianych tabliczek od liczmanów kupionych na aliexpress), układam symbol + i proszę Milenkę, aby dołożyła odpowiednią cyfrę.
Następnie mówię i pokazuję jej:
– Zobacz, ułożyłaś równianie. Wskazuję 10 mówiąc: dziesięć dodać (palcem wskazujemy plus) jeden (wskazujemy jedynkę) to jest jedenaście (wskazujemy 11 na tablicy).
Naprawdę nie wiem na ile w naszych ćwiczeniach jest Montessori a na ile to moja fantazja, wiem jedno – to się sprawdza i Milenka bardzo chętnie pracuje z tym materiałem.
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.