Powtarzam, Rozumiem, Nazywam

Powtarzam, Rozumiem, Nazywam

9 listopada 2015 Nauka czytania i programowanie języka polskiego 0


Chciałabym Wam zaprezentować, kolejną wartą polecenia pozycję wydawnictwa WiR – “Powtarzam, Rozumiem, Nazywam – zestaw 1”
Pomoc ta jest przeznaczona dla dzieci z zaburzeniami umiejętności posługiwania się mową o różnej etiologii.

Założenie programu bazuje na teoriach naukowych stwierdzających, że zdolność wypowiadania przez dziecko pojedynczych sylab otwartych jest bazą wokół której rozwijamy jego umiejętności językowe.
Przy doborze materiału językowego, autorki programu zwróciły baczną uwagę na to, aby struktura fonetyczna słów była maksymalnie uproszczona i możliwa do realizacji nawet przy bardzo małych możliwościach dziecka.

IMG_9877

Chciałabym podkreślić jeszcze jedną bardzo ważną cechę tego zestawu: nadaje się nie tylko do pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy, ale także dla dzieci dwu-języcznych, gdyż jest zbudowana według zasad programowania systemu języka polskiego.

Co otrzymujemy za dość wysoką kwotę 70 zł?
Jak zwykle solidną kartonową teczkę zapinaną na rzepy a w niej 64 karty do ćwiczeń.
Karty podzielone są w 3 części:

Część 1 – rzeczowniki i czasowniki
Część 2 – zdania: podmiot i orzeczenie
Część 3 – zdania typu: podmiot, orzeczenie, dopełnienie w bierniku

Celem ćwiczeń jest wykształcenie umiejętności złożenia dwóch sylab otwartych w słowo nazywające osobę, rzecz lub czynność, zbudowanie prostego zdania złożonego z dwóch słów o równie prostej konstrukcji, a następnie właściwe użycie w zdaniu formy biernika.

 

IMG_9881

Materiał wykorzystujemy w różnych zabawach naśladowczych, tematycznych, grafomotorycznych.
Autorki proponują zabawy polegające na dopasowywaniu obrazka do przedmiotu, naśladowaniu czynności, odtwarzaniu, układaniu i zapamiętywaniu sekwencji obrazków itp.

 

IMG_9883

Od siebie napiszę parę propozycji w jaki sposób my bawimy się tymi kartami:

1. Rozkładam karty z misiami i córka ma za zadanie odszukać i dołożyć do nich karty z osobami, które robią to samo, np. Miś myje + Ola myje, Mati myje, Kuba myje, Ela myje. Wszyscy wykonują tą samą czynność.
2. Wersja trudniejsza: Zawsze ktoś inny myje coś innego.
3. Rozkładam kilka kart z różnymi czynnościami i podaję polecenia, a córka ma za zadanie wyszukać odpowiedni obrazek: np. Miś Puka. Gdzie?
4. Rozkładam kilka kart z czynnościami, które w przeciągu paru minut możemy zrobić: np. je, pije, puka, myje i rozpoczynamy zabawy polegające na odtwarzaniu czynności.

Czytałam parę opinii, że to bardzo źle, że rysunki są czarno-białe. Wg. mnie to akurat bardzo duży atut tej pomocy. Możemy śmiało skserować karty i zrobić z nich układanki, kolorowanki itp. Już kolorowe karty ciężko byłoby dziecku pokolorować, a tak możemy śmiało rozwinąć wodze naszej wyobraźni i na przykład po poprawnym odnalezieniu karty “miś pije” dać dziecku skserowaną kartę do pokolorowania kredkami, farbami, możemy naklejać strzępki materiału, kolorową bibułę, koraliki.

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.