Kategoryzacje – kreatywne zabawy w domu

Kategoryzacje – kreatywne zabawy w domu

9 listopada 2015 DIY pomoce terapeutyczne Kategoryzacje Materiał praktyczny 0


Kategoryzacja jest to umiejętność podziału obiektów na dwa (lub więcej) zbiory. Dokonywanie kategoryzacji wymaga dostrzegania cech wspólnych oraz różnicujących i jest warunkowane przez działaniem zarówno lewej jak i prawej półkuli mózgu.

Najłatwiejsze dla dzieci są ćwiczenia, które pozwalają uzupełnić istniejącą już kategorię, więc od takich ćwiczeń zaczynamy.

Zasady:

Zasada jest prosta: tworzymy zbiór wieloelementowy dwóch kategorii. Potem pokazujemy dziecku te dwie kategorie, a następnie proponujemy, aby dokończyło układanie za nas. Zadania można wykonywać zarówno na obrazkach, jak i materiałach trójwymiarowych, czyli np. klockach.Ale możemy kategoryzować w każdej chwili i w każdej sytuacji. Traktujmy to jako zabawę, a nie kolejne żmudne zadanie które zadała nam logopeda – tak żeby dziecko nie zorientowało się, że ćwiczy. Na przykład wyjmujemy sztućce ze zmywarki i wkładamy do przegródek w szufladzie: łyżki, widelce, noże.

Co kategoryzujemy?

Zasada jest prosta: tworzymy zbiór wieloelementowy dwóch kategorii. Potem pokazujemy dziecku te dwie kategorie, a następnie proponujemy, aby dokończyło układanie za nas. Zadania można wykonywać zarówno na obrazkach, jak i materiałach trójwymiarowych, czyli np. klockach.Ale możemy kategoryzować w każdej chwili i w każdej sytuacji. Traktujmy to jako zabawę, a nie kolejne żmudne zadanie które zadała nam logopeda – tak żeby dziecko nie zorientowało się, że ćwiczy. Na przykład wyjmujemy sztućce ze zmywarki i wkładamy do przegródek w szufladzie: łyżki, widelce, noże.

Tak, tak pranie! Białe tu a ciemne tu 🙂 Albo mamy tu, a Milenki tu. Przy okazji można założyć spodnie na głowę i głośno rżeć jak konik “iha” – gwarantuję, że takiego szalonego konika dziecko na pewno będzie chciało powtórzyć i będzie mówić koń oraz “iha” 😉 Lub robić wiele innych zwariowanych rzeczy zabawą prowokując dziecko do powtarzania słów. A ile przy tym śmiechu i frajdy! 🙂   Pranie już wyschło – czas je poskładać. I znów kategoryzujemy: skarpetki tu a rękawiczki tu.Majtki tu a bluzki tam. Mamy tam a Milenki tu. Prawda, że proste?

Układamy zakupy: orzechy tu, jabłka tu a banany tam.

Sprzątamy koraliki po zabawie? Więc szybko je podzielmy, na początek wg. kształtu:  

Utrudnienie to…

wg. materiału z jakiego są wykonane. Drewniane tu, a metalowe tam.

Zachęcam – kategoryzujmy z dzieckiem już od małego! Misie tu, a lale tam. Klocki do pudełka, a auta na półkę….

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.