Czy wiesz jak pomóc dziecku w nauce pisania ze słuchu?

Czy wiesz jak pomóc dziecku w nauce pisania ze słuchu?

nauka-piania-ze-sluchu

Pisanie to związek między wyobrażeniem słuchowym, wzrokowym i ruchowym. Mówiąc o pisaniu mamy na uwadze zarówno stronę graficzną pisania, jak też ortograficzną, gramatyczną i stylistyczną.

Nauka pisania to nie tylko zaznajomienie dzieci z kształtem i sposobem pisania pojedynczych liter, ale także wyrabianie w nich umiejętności pisania liter w wyrazach.

Ćwiczenia w pisaniu składają się z 4 etapów, każdy z nich jest bardzo ważny i nie powinien zostać pominięty.





Te etapy to: odwzorowywanie, przepisywanie, pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu.

ODWZOROWYWANIE

Należy do ćwiczeń graficznych. Dziecko spogląda na wzór dopóty, dopóki w jego umyśle nie powstanie wyobrażenie odtwórcze kształtu danej litery (wyrazu), gotowy schemat motoryczny oraz odpowiadające danemu wyrazowi pojęcie (wyobrażenie) znaczeniowe.





PRZEPISYWANIE

To odtworzenie tekstu podanego za wzór i polega na wzrokowym ujęciu przez dziecko wyrazu jako całości i na przepisywaniu go w poprawnej postaci.





PISANIE Z PAMIĘCI

Należy ćwiczyć, gdy dziecko umie już zapisać i odczytać różne wyrazy. Ćwicząc z dzieckiem pisanie z pamięci, pamiętajmy, aby przebiegało wg następującej kolejności:

  1. Dziecko odczytuje zdanie wybrane do pisania, najlepiej, jeśli jest to krótki podpis pod obrazkiem albo krótkie zdanie z elementarza (trzy, czterowyrazowe).
  2. Dziecko liczy na palcach wyrazy w nim zawarte, wymawiając je głośno.
  3. Każdy wyraz dzieli na litery, wymawiając odpowiednie głoski i dotykając każdą literę palcem.
  4. Składa zdanie z powrotem i odczytuje jeszcze raz w całości.




6. Dziecko zasłania zdanie kartką papieru i pisze w zeszycie, dyktując sobie półgłosem po literce lub sylabie.

7. Po skończeniu porównuje zapis z wzorem i poprawia samodzielnie ewentualne błędy.

Jednorazowa dawka pisania z pamięci powinna obejmować nie więcej niż 2-3 zdania. Każde z nich może mieć 3, a potem 4 wyrazy.





PISANIE ZE SŁUCHU

Gdy dziecko umie już pisać z pamięci, możemy próbować pisać ze słuchu.

  1. Czytamy dziecku głośno całe dyktando (krótkie, mające 3-4 zdania, potem więcej) i sprawdzamy czy dziecko zrozumiało to, co usłyszało. Dziecko powinno opowiedzieć treść dyktanda.
  2. Następnie czytamy pierwsze zdanie dyktanda, dziecko powtarza to zdanie i liczy na palcach ile tam jest wyrazów. na początek nie powinno być więcej jak 3-4 wyrazy w jednym zdaniu.




3. W zdaniu mogą być 1-2 wyrazy trudniejsze dla dziecka. te wyrazy dziecko powinno ułożyć z liter ruchomego alfabetu.

4. Następnie dziecko dzieli te wyrazy na litery i na sylaby.

5. Rodzic jeszcze raz czyta całe zdanie, a potem zasłania ułożony trudny wyraz.

6. Dziecko zapisuje całe zdanie, a rodzic sprawdza czy napisało dobrze i poleca dziecku poprawić błędy.

Tak postępujemy z każdym następnym zdaniem.





PAMIĘTAJ!

Dyktując dziecku zdanie, trzeba je bardzo wyraźnie wymawiać, nawet przesadnie wyraźnie, aby dziecko mogło usłyszeć wszystkie głoski, które są w każdym wyrazie.





Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń Radośnie rosnę i myślę dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz "KOSMOS" – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *