Jak rozwija się mowa w 4 roku życia? część 1

Jak rozwija się mowa w 4 roku życia? część 1

jak-rozwija-sie-mowa-w-4-roku

Czy wiesz jak rozwija się mowa w 4 roku życia?

W mowie dziecka pojawiają się głoski dziąsłowe. Dziecko najczęściej jako pierwsze realizuje “sz” i “ż”, następnie “cz” i “dż”.

Dziecko w tym wieku nie musi wymawiać jeszcze głoski “r”, która zgodnie z opisem rozwoju mowy, pojawia się ostatnia.

Niekiedy dochodzi do sytuacji, że dziecko realizuje “r” przed pozostałymi dźwiękami dziąsłowymi. Bez względu na kolejność pojawiania się, czterolatek powinien poprawnie wymawiać już wszystkie dźwięki mowy, z wyjątkiem “r”.





Podczas artykulacji dźwięków zanikać powinno ostatecznie charakterystyczne dla wcześniejszego okresu zmiękczanie spółgłosek.

Dziecko realizuje już spółgłoski zgodnie z ortofonicznymi normami języka polskiego.

Brak poprawnej wymowy lub brak głosek (oprócz “r”), po ukończeniu czterech lat jest podstawą do rozpoczęcia zajęć logopedycznych.





Jakakolwiek trudność w prawidłowej artykulacji lub opóźnienie rozwoju mowy wskazują również na konieczność przeprowadzenia diagnozy rozwoju sprawności poznawczych i językowych czterolatka.





Stały wzrost słownictwa, którym dziecko się posługuje, powoduje, że wypowiedzi czterolatka stają się coraz dłuższe i barwniejsze.

Dziecko zaczyna używać słów mających zabarwienie emocjonalne, podkreślających ekspresję dziecięcej wypowiedzi.

Pojawiają się takie słowa lub frazy jak:

Naprawdę? To niesamowite! Jakie wspaniałe!





Często wyrażenia podkreślające emocje są przeniesieniami wypowiedzi dorosłych.

Nie ma w tym nic złego, wręcz przeciwnie.

Naśladownictwo jest ważnym mechanizmem nauki języka – o ile wypowiedzi te stosowane są przez dziecko adekwatnie do sytuacji, co dowodzi zrozumienia znaczenia i funkcji.





Zwracać należy natomiast baczną uwagę na to, czy dziecko nie powtarza zasłyszanych fraz nieadekwatnie lub natrętnie, po kilka razy.

Takie zachowania mogą być echolaliami* i wskazywać na nieprawidłowości rozwoju poznawczego i językowego.

*echolalia – to natrętne powtarzanie dźwięków, słów, fraz.





Pamiętaj!

Jeśli cokolwiek niepokoi Cię w rozwoju mowy Twojego dziecka – nie trać czasu na czekanie!

Umów dziecko na wizytę do logopedy.





Bibliografia:

  • R. Jakobson “W poszukiwaniu istoty języka”
  • R. Jakobson “Podstawy języka
  • J. Cieszyńska “Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.”
  • J. Cieszyńska “Metody wywoływania głosek”.
  • L. Kaczmarek “Kształtowanie się mowy dziecka”
  • L. Kaczmarek “Nasze dziecko uczy się mowy”
  • I. Kurcz “Psychologia języka i komunikacji”
  • R. Vasta “Psychologia dziecka”
  • S. Szuman Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie
  • B. Wadsworth “Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka”
  • M. Zarębina “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń Radośnie rosnę i myślę dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz "KOSMOS" – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *