Kocham się uczyć – odwracamy obrazki

Rozwijanie percepcji przestrzennej jest istotne podczas zajęć przygotowujących do nauki czytania, posługiwania się mapą i rozwiązywania zadań na lekcji geometrii.

Jak wspomóc dziecko w nabyciu tej umiejętności?

Dzisiaj chciałabym pochylić się nad pozycją która ukazała się nakładem Wydawnictwa Edukacyjnego, a bez której nie wyobrażam sobie efektywnej terapii.

Mam na myśli pozycję Jagody Cieszyńskiej „Kocham się uczyć – odwracamy obrazki, aby dziecko kochało czytać, nie bało się geometrii i czytania mapy na lekcjach geografii”.

Dzieci z zaburzeniami procesu formowania się dominacji stronnej i dzieci leworęczne oraz ze skrzyżowaną lateralizacją mają duże kłopoty z opanowaniem umiejętności rozpoznawania znaków (liter i cyfr), które są odwrócone w płaszczyźnie pionowej i poziomej.

Aby ułatwić i uatrakcyjnić dzieciom nabywanie tej trudnej umiejętności odwracania wzorów Jagoda Cieszyńska przygotowała ćwiczenia w szybkim rozpoznawaniu odwróconych obrazków tematycznych i atematycznych.

Jak ćwiczymy?

Ćwiczenia rozpoczynamy od materiału konkretnego. Pokazujemy dziecku maskotkę myszkę, samochodzik czy lokomotywę odwróconą bokiem do której przyklejamy dymek z waty. Następnie odwracamy przedmiot względem osi pionowej, zwracając uwagę dziecka na to, jak zmienił się obraz – np. dym leci w przeciwnym kierunku, myszka ma ogonek z drugiej strony.

Zanim ponownie odwrócimy zabawkę, wykonujemy ruch dłonią, aby pokazać ruch odwracania i uzmysłowić dziecku, jak zmienia się wygląd naszej dłoni po odwróceniu.

Do tych wizualizacji trzeba powracać wielokrotnie, aby dzieci uświadomiły sobie zmianę wyglądu przedmiotu oglądanego „z drugiej strony”.

Kocham się uczyć

 
Dalsze ćwiczenia…

Pokazujemy dziecku kartę ze wzorami, wskazujemy obrazek umieszczony oddzielnie – po lewej stronie. Następnie wykonujemy obrót dłonią, aby przypomnieć dziecku zasadę odwracania obrazu w przestrzeni. Prosimy o wskazanie jak będzie wyglądał obrazek, gdy się go odwróci.

Jest to bardzo trudne zadanie – uzmysłowienie dziecku, że przy obrocie np. drzewa z dziuplą, obraz dziupli z wiewiórką znika z pola widzenia.

Należy to wielokrotnie ćwiczyć, ponieważ dopiero takie doświadczenia przygotują dziecko do odwracania wzorów abstrakcyjnych, a to z kolei warunkuje skuteczną naukę czytania.

Wzory atematyczne, przez brak możliwości odwołania się do doświadczeń dziecka, są bardzo trudne w percepcji, dlatego ćwiczenia przygotowane przez Jagodę Cieszyńską są czteroetapowe.

Kolejne etapy:

Etap pierwszy

Pokazujemy dziecku kartę i prosimy o odszukanie takiego samego obrazka, jak ten znajdujący się po lewej stronie. Do poszukiwania służą tafelki foliowe z ilustracjami, które pozwalają szybko i bezbłędnie zidentyfikować odpowiedni obrazek.

Etap drugi

Pokazujemy dziecku kartę i prosimy o odszukanie takiego samego obrazka, jak ten znajdujący się oddzielnie po lewej stronie – ale już bez użycia foliowych tafelków.

Etap trzeci

Podnosimy dłoń do góry, pokazujemy jak się obraza (jest to wizualizacja odwrócenia dokonywanego w umyśle). Przykładamy tafelek do obrazka z lewej strony.

Odwracamy go w przestrzeni względem osi pionowej, zwracając uwagę dziecka na zmianę. Prosimy o odszukanie odwróconego obrazka używając tafelka.

Etap czwarty

Zadaniem dziecka jest samodzielne odszukanie obrazka odwróconego w przestrzeni względem osi pionowej.

Pamiętajmy, że w przypadku ćwiczeń z obrazkami tematycznymi nie posługujemy się tafelkami.

Kocham się uczyć

 
Kiedy ćwiczymy?

Ćwiczenia odwracania wzorów prowadzimy równolegle z nauką czytania, także jako zmianę aktywności, która dla dzieci w wieku przedszkolnym jest niezwykle ważna.

Ćwiczenia te można prowadzić także ze starszymi dziećmi, ćwicząc obroty figur i przedmiotów o 90, 180 stopni na płaszczyźnie oraz w przestrzeni względem osi pionowej i poziomej.

Stymulują one wyobraźnię przestrzenną, która jest efektem pracy prawej półkuli mózgu.

Ile czasu ja poświęcam na te ćwiczenia z Milenką?

Milena bardzo lubi tę pomoc i staram się ćwiczyć z nią codziennie- co najmniej 15 minut.

Bywają jednak dni, że napięty harmonogram nie pozwala nam na ćwiczenia odwracania obrazków – bo Milena np. wraca ze szkoły ok. 16:00, chwile odpocznie, potem zadania domowe… i jest już tak zmęczona, że wykonywanie ćwiczeń odwracania jest zupełnie bez sensu.

Wtedy nie katuję jej takimi ćwiczeniami, które są dla niej bardzo trudne, bo wtedy powodują więcej szkody (płacz, zniechęcenie do jakichkolwiek ćwiczeń), niż pożytku – ćwiczę z nią wtedy kolejnego dnia, gdy jest wypoczęta.

Wiem wtedy, że nawet krótkie dwa ćwiczonka, które zajmą nam 10-15 minut są efektywne i robione z przyjemnością.

Dla kogo są przeznaczone?

Ćwiczenia odwracania wzorów są przeznaczone dla wszystkich dzieci uczących się czytać, a także dla uczniów leworęcznych, ze skrzyżowaną lateralizacją oraz dla przedszkolaków zagrożonych dysleksją.

Są pomocą do wykorzystania w przedszkolach, gabinetach logopedycznych, podczas zajęć reedukacyjnych i rewalidacyjnych. To również świetna zabawa dla przedszkolaków na deszczowe popołudnie.

Kocham się uczyć

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.