Idziemy na zakupy, czyli programowanie języka polskiego

Idziemy na zakupy, czyli programowanie języka polskiego

13 listopada 2015 Analiza i synteza Nauka czytania i programowanie języka polskiego 8


Programowanie języka jest techniką wprowadzania struktur językowych w odpowiedniej kolejności. Ma to ścisły związek z rozwojowym aspektem terapii, w oparciu o paradygmat słownikowy, gramatyczny i składniowy.

Pakiet początkowy, czyli co to jest?

Podczas  naszej zabawy “Idziemy na zakupy” możemy zastosować metodę, którą stosuje się w Szkole Krakowskiej – dać dziecku “pakiet początkowy” (starter) gramatyki języka polskiego (która jak wszyscy wiemy łatwa nie jest).  Taki “pakiet” to najważniejsze kategorie gramatyczne języka polskiego, które pojawiają się stopniowo u dziecka. Dziecko, poznając te podstawowe składniki systemu języka polskiego, będzie miało narzędzie do nazywania rzeczywistości, którą postrzega oraz będzie miało wzór do budowania samodzielnych wypowiedzi w języku polskim.

A skoro już mamy wybrany temat: ZAKUPY i mamy gotowe listy zakupów to…

Bawimy się tak:

  • uczymy na początek (poprzez wskazywanie i pytania): rzeczowników w MIANOWNIKU. O! Co to? Banan? Tak, to jest banan. O! A tu co jest? Jajka! O! A tu co jest? Chleb? Wszystko już mamy kupione.
  • wprowadzamy kilka czasowników (np. 2-3) Załóżmy: wkłada, gotuje, je. Np. Milenka wkłada do koszyka jajka. Mama gotuje obiad. Milenka je.

Do ćwiczeń związanych z wprowadzaniem czasowników możesz użyć pomocy terapeutycznej którą stworzyłam razem z Reginą Panaś – neurologopedą, pedagogiem, terapeutą ręki i autorką pomocy logopedycznych dla dzieci i dorosłych.


  • w rzeczowniku dodajemy dla kontrastu DOPEŁNIACZ i BIERNIK !! To formy, które są najważniejsze! DOPEŁNIACZ to jest klasyczna zabawa w JEST/NIE MA. Pamiętamy o zadawaniu pytania, np. O jest jajko! Milenka je jajko, mniam, mniam. Chowamy za siebie kartonik z jajkiem i pytamy: Czego nie ma? Nie ma jajka. BIERNIK wprowadzamy przez pytanie Co? (Kogo? Co? widzę? dotykam? jem?). Co Milenka pije? Milenka pije sok. A mama co pije? Mama pije kawę. Co je Milenka? Milenka je jajko.

Kiedy się bawić?

Tego typu zabawy podczas których programujemy dziecku język polski możemy prowadzić podczas codziennych czynności. Staramy się tak prowadzić rozmowę, aby podać dziecku schematy gramatyczne, które pozwolą mu samodzielnie potem opisać tę sytuację. Prawdopodobnie wiele z Was prowadzi z dzieckiem takie rozmowy naturalnie. Jeśli jednak nie – spróbujcie, a po początkowym “wydaje mi się to dziwne” dojdziecie do etapu, że będzie Wam się to wydawało naturalne.

Wybieramy sobie to co dziecku jest bliskie i znajome np. dom, spacer, kąpiel, jedzenie, zwierzęta, ubrania itp.  i rozmawiamy.

Gdzie się bawić?

Bawimy się w różnych  miejscach, z różnymi rzeczami i pamiętamy o zasadzie  “startera gramatycznego: MIANOWNIK (pytamy Kto? Co?), kilka czasowników (pytamy Co robi?), odmiana DOPEŁNIACZ (pytamy Kogo? Czego? (nie ma)) i BIERNIK (pytamy Kogo? Co? (widzę))

Oczywiście my mówimy wszystko, bo dziecko musi się najpierw osłuchać. Potem, po kilku, kilkudziesięciu, powtórkach zostawiamy krótką pauzę – wtedy dziecko ma szansę na wypowiedź.

Jak bawię się z Milenką?

Przygotowałam jej plansze i etykiety, a zabawę nazwałam: Idziemy na zakupy. Rozcięłam listę zakupów oraz produkty. Milenka otrzymała kartę z koszykiem oraz listę zakupów i…

Propozycja 1:

Na białej części kartki rozkładamy dziecku wszystkie produkty z jego listy zakupów.
Zadaniem dziecka jest włożenie odpowiednio do swojego koszyka, po kolei produktów z listy.



Propozycja 2:

Dajemy dziecku więcej produktów niż ma na liście zakupów. Zadaniem dziecka jest wybrać takie same jak na liście i włożyć do koszyka.

W ten sposób:


Propozycja 3 – trudna:

Dajemy dziecku tylko takie produkty jak ma liście, pozwalamy obejrzeć i zapamiętać listę, którą następnie chowamy. Dziecko ma za zadanie zapamiętać jakie zakupy ma włożyć do koszyka i w odpowiedniej kolejności je do tego koszyka zapakować.

Nie zapominamy aby w trakcie zabawy programować język polski.

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

8 komentarzy

  1. Dziękuję za pięknie przygotowany materiał! Wykorzystam go na lekcjach z języka polskiego jako obcego dla najmłodszych (3-5 lat). Jak się uda, to zrobię zdjęcia.

    • admin pisze:

      Dziękuję serdecznie za komentarz! Będzie mi bardzo miło zobaczyć jak inne (poza moją córeczką) dzieci pracują na tej pomocy.
      Pozdrawiam!

  2. natalia pisze:

    Fajny pomysł, dziękuję 😉
    Wykorzystam w pracy z dziećmi autystycznymi

  3. Beata pisze:

    takie proste a tak rozwijające 🙂

    • Marzena pisze:

      🙂 czasem wystarczy, gumka, sznurek i parę zakrętek i mamy cudowną pomoc, – prawda? 🙂

  4. Grochowalska pisze:

    Bardzo fajne pomoce, polecam!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.