Fabryka lodów – analiza i synteza wzrokowa na materiale tematycznym

Fabryka lodów – analiza i synteza wzrokowa na materiale tematycznym

12 listopada 2015 Analiza i synteza Percepcja słuchowa i wzrokowa Pomoce terapeutyczne 1


Czy wiesz co to jest analiza i synteza wzrokowa? Pokażę Ci w jaki sposób możesz zrobić samodzielnie wspaniałą pomoc do ćwiczeń.


Co to jest analiza i synteza wzrokowa?

Najprościej rzecz ujmując jest to jedna z podstawowych funkcji poznawczych warunkujących naukę czytania i pisania u dzieci. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej jest to po prostu umiejętność rozłożenia obrazu na czynniki pierwsze, a potem złożenie go na nowo.

Ćwiczenia analizy zaczynamy od materiału tematycznego dopiero później przychodzi czas na materiał atematyczny.


Zasada jest prosta:

Dziecko i rodzic muszą patrzeć na ten sam obrazek. Ponadto dziecko musi umieć kontrolować oczami, co robią ręce (koordynacja ręka – oko). Dobrze jest dziecku wyznaczyć obszar pracy ( u nas będzie to czysta biała kartka papieru).

Nasza Fabryka Lodów to materiał tematyczny – będziemy dziś robić lody i dobierać gałki.


Jak zrobiłam Fabrykę Lodów?

Z resztek filcu wycięłam wafelek (trójkąt) oraz gałki lodów (koła). Moja Fabryka Lodów jest bardzo prosta, ma tylko kilka gałek. Dzieciom które poradzą sobie z taką ilością gałek – można wyciąć więcej.

I tak mam 3 gałki niebieskie (borówkowe), 2 zielone (pistacjowe), 2 czerwone (malinowe) i jedną żółtą (waniliową). Pięknie wycięte nie są, ale tu nie chodzi w zasadzie o artyzm 😉

Wycięte z filcu elementy

Przygotowanie szablonów

Na przeciętych na pół kartkach A4 narysowałam różne rodzaje lodów w wersji łatwiejszej (pokolorowane):


Oraz trudniejszej – kolorowy kontur:

Propozycja 1:

W ramach rozwijania spostrzegania wzrokowego  dajemy dziecku pierwszą planszę (na początku operujemy na pokolorowanych planszach), czystą kartkę papieru na której będzie układać oraz takie same same kulki jak na obrazku. Polecenie:  Ułóż tak samo.



Propozycja 2:

Dajemy dziecku kolejną planszę, oraz  takie same same kulki jak na obrazku. dodatkowo dokładamy jeszcze jedną kulkę lodów innego koloru – ułóż tak samo.


Propozycja 3:

Dajemy dziecku kolejną planszę oraz wszystkie kulki (dajemy mu wybór spośród wielu kulek) – ułóż tak samo.

Kolejnym krokiem jest zabawa z kolorowym konturem lodów w taki sam sposób jak wszystkie opisane powyżej.


Propozycja 4:

W ramach rozwijania pamięci słuchowej: zabieramy planszę ze wzorem lodów (dziecko ma tylko czystą białą kartkę) i podajemy polecenia: nałóż zieloną, czerwoną i żółtą. Starszym dzieciom mówimy nazwy lodów: pistacjową, malinową, waniliową, itp. Dziecko ma za zadanie wybrać te, które usłyszało i nakłada na rożek.

Nie zapominamy o tym aby motywować podczas nakładania lodów dziecko do powtarzania. A po skończonej zabawie – możemy lodami poczęstować misia 😉

Pokażę Wam teraz niektóre  plansze jakie przygotowałam dziś dla Milenki:



Później spakowałam naszą nową zabawę do koszulki na dokumenty i już czeka gotowa do pracy gdy tylko Milenka wróci z przedszkola.

Miłej zabawy!

 

 

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

One Response

  1. Joanna pisze:

    Genialne! Podkradam pomysł i idę produkować lody 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.