Idziemy na zakupy, czyli programowanie języka polskiego
Programowanie języka jest techniką wprowadzania struktur językowych w odpowiedniej kolejności. Ma to ścisły związek z rozwojowym aspektem terapii, w oparciu o paradygmat słownikowy, gramatyczny i składniowy.
Pakiet początkowy, czyli co to jest?
Podczas naszej zabawy „Idziemy na zakupy” możemy zastosować metodę, którą stosuje się w Szkole Krakowskiej – dać dziecku „pakiet początkowy” (starter) gramatyki języka polskiego (która jak wszyscy wiemy łatwa nie jest). Taki „pakiet” to najważniejsze kategorie gramatyczne języka polskiego, które pojawiają się stopniowo u dziecka. Dziecko, poznając te podstawowe składniki systemu języka polskiego, będzie miało narzędzie do nazywania rzeczywistości, którą postrzega oraz będzie miało wzór do budowania samodzielnych wypowiedzi w języku polskim.
A skoro już mamy wybrany temat: ZAKUPY i mamy gotowe listy zakupów to…
Bawimy się tak:
- uczymy na początek (poprzez wskazywanie i pytania): rzeczowników w MIANOWNIKU. O! Co to? Banan? Tak, to jest banan. O! A tu co jest? Jajka! O! A tu co jest? Chleb? Wszystko już mamy kupione.
- wprowadzamy kilka czasowników (np. 2-3) Załóżmy: wkłada, gotuje, je. Np. Milenka wkłada do koszyka jajka. Mama gotuje obiad. Milenka je.
Do ćwiczeń związanych z wprowadzaniem czasowników możesz użyć pomocy terapeutycznej którą stworzyłam razem z Reginą Panaś – neurologopedą, pedagogiem, terapeutą ręki i autorką pomocy logopedycznych dla dzieci i dorosłych.
- w rzeczowniku dodajemy dla kontrastu DOPEŁNIACZ i BIERNIK !! To formy, które są najważniejsze! DOPEŁNIACZ to jest klasyczna zabawa w JEST/NIE MA. Pamiętamy o zadawaniu pytania, np. O jest jajko! Milenka je jajko, mniam, mniam. Chowamy za siebie kartonik z jajkiem i pytamy: Czego nie ma? Nie ma jajka. BIERNIK wprowadzamy przez pytanie Co? (Kogo? Co? widzę? dotykam? jem?). Co Milenka pije? Milenka pije sok. A mama co pije? Mama pije kawę. Co je Milenka? Milenka je jajko.
Kiedy się bawić?
Tego typu zabawy podczas których programujemy dziecku język polski możemy prowadzić podczas codziennych czynności. Staramy się tak prowadzić rozmowę, aby podać dziecku schematy gramatyczne, które pozwolą mu samodzielnie potem opisać tę sytuację. Prawdopodobnie wiele z Was prowadzi z dzieckiem takie rozmowy naturalnie. Jeśli jednak nie – spróbujcie, a po początkowym „wydaje mi się to dziwne” dojdziecie do etapu, że będzie Wam się to wydawało naturalne.
Wybieramy sobie to co dziecku jest bliskie i znajome np. dom, spacer, kąpiel, jedzenie, zwierzęta, ubrania itp. i rozmawiamy.
Gdzie się bawić?
Bawimy się w różnych miejscach, z różnymi rzeczami i pamiętamy o zasadzie „startera gramatycznego: MIANOWNIK (pytamy Kto? Co?), kilka czasowników (pytamy Co robi?), odmiana DOPEŁNIACZ (pytamy Kogo? Czego? (nie ma)) i BIERNIK (pytamy Kogo? Co? (widzę))
Oczywiście my mówimy wszystko, bo dziecko musi się najpierw osłuchać. Potem, po kilku, kilkudziesięciu, powtórkach zostawiamy krótką pauzę – wtedy dziecko ma szansę na wypowiedź.
Jak bawię się z Milenką?
Przygotowałam jej plansze i etykiety, a zabawę nazwałam: Idziemy na zakupy. Rozcięłam listę zakupów oraz produkty. Milenka otrzymała kartę z koszykiem oraz listę zakupów i…
Propozycja 1:
Na białej części kartki rozkładamy dziecku wszystkie produkty z jego listy zakupów.
Zadaniem dziecka jest włożenie odpowiednio do swojego koszyka, po kolei produktów z listy.
Propozycja 2:
Dajemy dziecku więcej produktów niż ma na liście zakupów. Zadaniem dziecka jest wybrać takie same jak na liście i włożyć do koszyka.
W ten sposób:
Propozycja 3 – trudna:
Dajemy dziecku tylko takie produkty jak ma liście, pozwalamy obejrzeć i zapamiętać listę, którą następnie chowamy. Dziecko ma za zadanie zapamiętać jakie zakupy ma włożyć do koszyka i w odpowiedniej kolejności je do tego koszyka zapakować.
Nie zapominamy aby w trakcie zabawy programować język polski.
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
analiza i synteza wzrokowa kategoryzacje zabawy logopedyczne
8 komentarzy
Dziękuję za pięknie przygotowany materiał! Wykorzystam go na lekcjach z języka polskiego jako obcego dla najmłodszych (3-5 lat). Jak się uda, to zrobię zdjęcia.
Dziękuję serdecznie za komentarz! Będzie mi bardzo miło zobaczyć jak inne (poza moją córeczką) dzieci pracują na tej pomocy.
Pozdrawiam!
Fajny pomysł, dziękuję 😉
Wykorzystam w pracy z dziećmi autystycznymi
Bardzo się cieszę, że moje pomoce przydadzą się dzieciom do terapii 🙂
takie proste a tak rozwijające 🙂
🙂 czasem wystarczy, gumka, sznurek i parę zakrętek i mamy cudowną pomoc, – prawda? 🙂
Bardzo fajne pomoce, polecam!!!
Cieszę się, że przypadły Pani do gustu 🙂