Głębiej widać płetwonurka, który dał do wody nurka….

Głębiej widać płetwonurka, który dał do wody nurka….

17 stycznia 2017 Analiza i synteza Nauka czytania i programowanie języka polskiego Percepcja słuchowa i wzrokowa 0

Dziś zabieram Was na podwodną wyprawę. Okularki do nurkowania gotowe? Stroje kąpielowe przygotowane? To zabieramy się do badania przestrzeni oceanu – czyli przedstawiam Wam  kolejną w naszej kolekcji układankę wielkoformatową Państwa Szwajkowskich.

Dziś pokażę Wam jak pracujemy z tą wspaniałą układanką zgodnie z sugestiami autorów.. oraz jak zwykle moje wariacje na temat 🙂

Na początku zgodnie ze wskazówkami autorów. Podaję Milence poszczególne elementy obrazka i czytam rymowankę z załączonej instrukcji. Milenka układa pierwszy kawałek układanki na podłodze. Podaję jej kolejny obrazek i jej zadaniem jest uważnie wysłuchać rymowankę i położyć kolejny element w odpowiednim miejscu. I tak po kolei, każdy element, a do niego rymowanka do wysłuchania. Dziecko musi uważnie wysłuchać rymowanki, aby w odpowiednim miejscu dołożyć kolejny element.

Pamiętajcie, że podczas słuchania i układania dziecko nie tylko buduje poczucie rytmu i rymu, ale doskonali orientację na płaszczyźnie i wyobraźnię przestrzenną.

 

Następnie zbieramy układankę, tasujemy obrazki i losowo rozdajemy między siebie a dziecko (;un większą ilość dzieci).  Po rozdaniu kart każdy rozkłada przed sobą obrazki i wspólnie wysłuchując kolejnych rymowanek, układamy układankę:

“Pod nią delfin uśmiechnięty,

co jej nie da zjeść przynęty.”

Osoba która ma przed sobą obrazek opisany rymowanką – układa go w odpowiednim miejscu. Kolejną propozycją sugerowaną przez autorów jest zadawanie rymowanych pytań – pytania oczywiście zawarte są w instrukcji.

Moje wariacje na temat układanki to… nauka czytania. Układamy więc dymki z paradygmatami na układance, ale nie tylko 🙂

Na kupionej kiedyś na promocji w Lidlu zabawce w łowienie rybek na wszystkich elementach przyklejam aktualnie ćwiczone paradygmaty i podaję Milence polecenia, dzięki którym ćwiczymy przyimki oraz orientację w przestrzeni, np. połóż rybkę pod łódką.

Po rozłożeniu wszystkich elementów przystępujemy do zabawy.  Milenka za pomocą wędki łowi paradygmaty z układanki:

A następnie mówi co złowiła, odwraca element i czyta sylabę.

Czas na czytanie na macie do kodowania. Mata, kolorowe kwadraty, etykiety z paradygmatami, układanka “Pod wodą”…. i do dzieła! Pionowo układam kolorowe kwadraty, poziomo etykiety z paradygmatami:

I zabieramy się do czytania! Podaję Milence po jednym kawałku układanki wydając polecenia:

  • Połóż płetwy na żółtym MA
  • Połóż delfina na czerwonym PA
  • Połóż kraba na żółtym MU….. itd.

Dziecko musi więc połączyć dwie cechy – kolor i paradygmat, odnaleźć je na planszy i położyć obrazek na odpowiednim polu.

Jeśli zastanawiacie się, czy warto kupić układanki wielkoformatowe Państwa Szwajkowskich, pamiętajcie, że czytanie dzieciom rymowanek w kontekście obrazka tworzonego z elementów, sprzyja koncentracji, rozwija orientację na płaszczyźnie i wyobraźnię przestrzenną, ułatwia zapamiętywanie, buduje poczucie rytmu i wzbogaca słownictwo.

My naprawdę serdecznie polecamy te układanki a za jakiś czas na pewno kupimy kolejną 🙂

 

 

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.