Części mowy z Montessori
Części mowy Montessori to kolorowe figury geometryczne przedstawiające daną część mowy, którą można wziąć do ręki i położyć nad, pod lub obok konkretnego wyrazu. W ten sposób można np. tworzyć wyrażenia i zdania.
Jak uczyć i utrwalać części mowy wykorzystując symbole gramatyczne Montessori?
Nie będę tutaj wdawała się w mądre dysputy i filozoficzne rozważania na temat części mowy Montessori. Pokażę Ci w 100% praktykę, czyli: w krótkich, prostych, żołnierskich słowach napiszę Ci i pokażę, jak ja z Milenką pracujemy z tą pomocą Montessori – czyli Montessori Po Mojemu.
Skrzynka Gramatyczna
Naszą Skrzynkę Gramatyczną mamy z firmy Buu Strasznie Fajne Zabawki. Więcej o Skrzynce, czyli z czego się składa itp, możesz przeczytać na stronie producenta – tutaj.
Jak wiesz mój blog to nie jest miejsce na takie farmazony jak pisanie, że składa się z tego czy tamtego i wykonana jest z owego i siamtego. 😉 Wiem, że do mnie przychodzisz po konkret, po praktykę, więc…
Jedziemy z tym koksem!
Jak pracuję z Milenką po mojemu na Skrzynce Gramatycznej – krok po kroku.
KROK 1
Na biurko wyjmujemy Skrzynkę Gramatyczną oraz przygotowane przez mnie pomoce w skład których wchodzi plakat z częściami mowy, fiszki z opisanymi częściami mowy oraz zdania do pracy.
W pierwszym kroku oglądamy plakat, Milenka wyjmuje z pudełka poszczególne symbole i z plakatu odczytuje ich nazwę. Następnie sięga po przygotowane przez mnie fiszki i czyta informacje na nich zawarte. Czyli na przykład:
- Na jakie pytania odpowiada czasownik?
- Jaki symbol ma czasownik?
KROK 2
Z mojego pakietu „Nazywam części mowy – paski pracy Montessori” wybieram pasek z prostym zdaniem składającym się z rzeczownika i czasownika, na którym naniesione są już symbole.
Rozmawiamy, zadajemy pytania, zastanawiamy się jaką częścią mowy jest dane słowo i Milenka ponad paskiem układa symbole gramatyczne. Ten etap jest bardzo prosty, ponieważ dziecko ma już podpowiedź na pasku. W tym kroku chodzi mi tylko o zapoznanie się Milenki z symbolami i nauczenie się ich, tak aby bezbłędnie wiedziała „który jest który”.
Paski pracy
Paski pracy które przygotowałam Milence są dostosowane do reguł nabywania języka. Pokaże ci to na konkretnym przykładzie.
Jako pierwsze dziecko poznaje proste zdanie i to właśnie na takich prostych zdaniach uczy się rozróżniania części mowy. Zdania te są proste i składają się z czasownika i rzeczownika np. Ela je.
Jako kolejny element do zdania wchodzi często drugi rzeczownik. Takie też zdanie znajduje się na pasku: Ela je jajko.
Kolejne, bardziej rozbudowane zdanie to już zdanie z przymiotnikiem: Ela je duże jajko.
Wszystkie paski pracy jakie są zawarte w moim pakiecie „Nazywam części mowy – paski pracy Montessori” są oparte właśnie na tym schemacie. Dodatkowo dodałam tam parę dłuższych zdań dla dzieci już ciut bardziej zaawansowanych w których nie ma kolejnego podziału na zdania – od najprostszego do trudniejszego poprzez dodawanie kolejnych części mowy – od razu są to zdania dłuższe.
Paski pracy dostępne w moim sklepie, wszystkie zdania mają napisane czarnym kolorem, czyli tak jak zazwyczaj dzieci piszą – jednym kolorem.
Dlaczego o tym piszę?
Ponieważ paski jakie widzisz na zdjęciach są inne niż te które są dostępne w moim sklepie. Paski na których pracuje Milenka są specjalnie dostosowane do tego w jaki sposób pisze w szkole.
Tak, Milenka w szkole, w zeszytach pisze trzema kolorami: niebieskim, zielonym i czerwonym. Takich też kolorów użyłam na naszych paskach. Nie będę się teraz tutaj wgłębiała w to „dlaczego dzieci w naszej szkole tak dziwnie piszą” – powiem tylko pokrótce – to ułatwia im zrozumieć fleksyjność języka polskiego oraz jest zgodne z jedną z metod jakimi prowadzone są dzieci w szkole.
KROK 3
W kolejnym kroku daję Milence paski pracy bez naniesionych symboli. Jej zadaniem jest przeczytać zdanie, rozpoznać części mowy i wyjąć ze Skrzynki Gramatycznej odpowiedni symbol i położyć ponad wyrazem.
Jeśli nie jest pewna jaki to symbol, wykorzystuje fiszki jakie są w moim pakiecie.
Następnie wśród pasków wyszukuje pasek z takim samym zdaniem oraz naniesionymi symbolami i sprawdza czy poprawnie ułozyłą elementy ze Skrzynki Gramatycznej.
KROK 4
W kolejnym kroku bierzemy zeszyt, długopisy w trzech kolorach i Milenka zapisuje zdanie które jej dyktuję. Oczywiście na początku naszej pracy dyktuję jej zdania, które są umieszczone na paskach.
Po zapisaniu zdania sprawdzam czy zapisała je po pierwsze poprawnie, po drugie, czy użyła poprawnie kolorów.
Następnie używając specjalnego szablonu, który kupiłam jej w Nienhuis rysuje odpowiednie symbole w zeszycie o koloruje kredkami.
Na koniec pracy wyszukuje pasek z takim samym zdaniem i sprawdza czy dobrze narysowała symbole.
Jak widzisz nasza praca jest bardzo prosta w tej chwili, ale też Milenka dopiero poznaje pierwsze części mowy: rzeczownik i czasownik.
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.