Czy możesz wykorzystać UNO w terapii?
Fenomen gry w UNO był dla mnie niepojęty, do czasu aż nie zagrałam w nią po raz pierwszy. Dzisiaj chciałabym Wam pokazać nie jak w nią grać, lecz parę pomysłów jak możecie wykorzystać UNO w terapii.
Dosłownie parę słów o UNO
UNO to niedroga gra karciana, na którą może sobie pozwolić właściwie każdy. Czas rozgrywki jest krótki, sama rozgrywka jest płynna i nie wymaga od graczy większego wysiłku. Jednocześnie daje wiele satysfakcji i zabawy.
Pozwala grać tak samo przyjemnie w 2 jak i w 10 osób, choć po rozgrywkach w jakich uczestniczyłam więcej zabawy miałam w większym gronie. Po prostu było więcej zwrotów akcji. W 2 osoby bardzo często gram z córką. A zasady? Są bardzo proste i tłumaczy się je w kilka minut.
Ale dziś nie o tym jak grać w UNO tylko o różnorodnych ćwiczeniach terapeutycznych z wykorzystaniem UNO.
Kategoryzacja
Najprostsze ćwiczenie, które z łatwością możesz przeprowadzić już 2 letnim maluszkiem. Rozłóż po jednej karcie z każdego koloru. Zadaniem dziecka jest rozłożenie kolejnych kart na odpowiednie „kupki” – czyli kategoryzacja wg. koloru.
Rozpoznawanie symboli cyfr
Czy pamiętasz jak na moim webinarze „Podstawowe rozumowania matematyczne – klasyfikowanie” – mówiłam o tym, że jednym z aspektów liczby naturalnej jest aspekt symboliczny?
Jednym z takich symboli jest cyfra, a następnie całe zestawy cyfr symbolizujące liczbę. W szkole uczeń zaczyna posługiwać się formułami matematycznymi, czyli symbolami czynności, które można opisać słownie lub za pomocą znaków działań matematycznych i cyfr.
Ale my pracujemy dziś z maluszkami, które zapoznajemy z aspektem symbolicznym, czyli mówiąc wprost: uczymy dziecko rozpoznawać symbole cyfr.
Jak możesz to zrobić wykorzystując grę UNO i na przykład kolorowe perły Montessori?
To bardzo proste! Przygotuj kolorowe perły oraz talię kart do gry w UNO. Wyjmij wszystkie karty funkcyjne i pozostaw tylko liczbowe. Potasuj karty i rozdaj między uczestników.
Każdy z graczy bierze po kolei jedną kartę ze swojej puli i wykłada ją na stół. Pamiętaj o tym, aby karty kłaść kolorami na osobne „kupki” przy okazji ćwicząc kategoryzowanie – opisane w pierwszym ćwiczeniu.
Gracz po wyłożeniu karty na głos mówi jaką ma liczbę i kładzie ją na odpowiedni stos. Kolejną czynnością jaką musi wykonać gracz to położyć odpowiednie perły ponad kartą, którą położył.
Zróbmy to razem, krok po kroku, aby wszystko było jasne:
Teraz moja kolej: biorę z mojej puli pierwszą kartę i sprawdzam co mam. Niebieska szóstka. Mówię na głos: Mam sześć. Moja karta jest koloru niebieskiego.
Ponad niebieskim stosem kart leżą perły Montessori symbolizujące liczbę pięć. Zabieram perły i wrzucam je do pudełka.
Na niebieski stos kładę moją niebieską kartę z szóstką, po czym wyszukuję w pudełku z perłami, tę która symbolizuje liczbę sześć.
Następnie kładę perły ponad stos niebieskich kart, tak jak na zdjęciu poniżej. Teraz kolej następnego gracza i tak w kółko i w kółko, aż do wyczerpania wszystkich kart u graczy.
Pograjmy w memory
Czy wiedziałaś, że kartami UNO, możesz też grać w memory? To bardzo proste! Rozłóż na stole odpowiednie karty, dobierając je wcześniej takimi samymi parami kolorystycznymi i liczbowymi.
Nie sugeruj się ilością kart na moim zdjęciu! Pamiętaj, aby ilość par dostosować do możliwości percepcyjnych dziecka. Naprawdę to jest całkiem w porządku, gdy z 2 letnim dzieckiem będziesz grała w memory złożone z 2 czy 3 par.
Zasady gry w memory są tak banalnie proste, że na pewno je znasz. Ale mimo wszystko gdybyś jednak czuła się zagubiona, powiem Ci tylko szybko: każdy z graczy odkrywa dwie karty. Jeśli są identyczne – gracz zabiera obie karty.
Jeśli się różnią, gracz odwraca je i stara się zapamiętać która karta, gdzie leżała. Wygrywa ten gracz, który ma najwięcej par.
Prawda, że to łatwe?
Tworzenie ciągów liczb
To proste ćwiczenie polegające na tym, że dziecko układa ciąg kolejnych liczb. Może układać ciąg bez względu na kolor kart, może uwzględniając kolor. Może tworzyć ciągi rosnące i malejące.
Możesz także tworzyć z dzieckiem ciągi rosnące lub malejące z liczb parzystych:
Skoro były ciągi z liczb parzystych, to nie zapomnij także o tworzeniu ciągów liczbowych z liczb nieparzystych:
Dodawanie z wykorzystaniem kart UNO
Tutaj nawet nie muszę Ci tłumaczyć jak ćwiczyć z dzieckiem, bo wystarczy, że rzucisz okiem na zdjęcie i od razu będziesz wiedziała.
Napiszę Ci tylko, abyś przy każdym kolejnym działaniu matematycznym jakie układasz młodszemu dziecku, które jeszcze nie liczy sprawnie: podawała na dole różne odpowiedzi. Odpowiedzi składające się z 3-5 kart – w zależności od możliwości dziecka.
Pamiętaj, że w ten sam sposób możesz ćwiczyć z dzieckiem także proste odejmowanie.
A co z młodszymi dziećmi, które nie potrafią jeszcze dodawać w pamięci? Wykorzystaj liczmany! Jakiekolwiek. Mogą to być dedykowane liczmany, mogą być patyczki, gumki, guziki, pomponiki itp.
Możesz także, jeśli masz użyć kolorowych pereł Montessori, o tak:
Gra „Zakreśl kropki”
Na czystej kartce papieru narysuj dużo, dużo, bardzo dużo kropek. Pamiętaj, aby kropki narysować mniej więcej prosto w poziomie i pionie.
Weź talię kart UNO z usuniętymi kartami funkcyjnymi i tyle kredek w różnych kolorach, ilu jest graczy.
Zasady gry są bardzo proste! Każdy z graczy po kolei bierze jedną kartę, odczytuje na głos liczbę i swoim kolorem kredki zakreśla pętlą tyle kropek ile wskazuje karta:
Gracze naprzemiennie biorą jedną kartę i zakreślają kropki na planszy. Wygrywa ten z graczy, który na końcu gry ma zakreślone najwięcej kropek.
Prawda, że proste? A jak mało materiałów potrzeba do tej ciekawej rozgrywki!
Spodobała Ci się gra „Zakreśl kropki”, ale chcesz Waszą zabawę przenieść na wyższy poziom?
Nauka dodawania w grze „Zakreśl kropki”
Przygotuj taką samą planszę z kropkami oraz kolorowe kredki – tyle, ilu będzie graczy. Jeśli użyjesz dwóch kostek, dziecko może w ten sposób ćwiczyć naukę dodawania do 12.
A jak gram z Milenką?
U nas już wyższy poziom – czyli nauka dodawania w pamięci do dwudziestu i ciut wyżej 😉 W tym celu używam już bardziej zaawansowanych kostek:
Mam nadzieję, że moje propozycje ćwiczeń i zabaw z kartami do gry w UNO Ci się podobają.
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
analiza i synteza wzrokowa ciągi zautomatyzowane ćwiczenia funkcji poznawczych ćwiczenia prawopółkulowe DIY pomoce terapeutyczne edukacja matematyczna gry planszowe i karciane kategoryzacje Kreatywne SOS