Uczymy się cyfr i przeliczamy

Uczymy się cyfr i przeliczamy

30 czerwca 2016 Edukacja matematyczna Integracja sensoryczna Materiał matematyczny Materiał sensoryczny Motoryka duża i mała Percepcja słuchowa i wzrokowa Pomoce terapeutyczne 0

Każde dziecko ma do czynienia ze światem liczb na co dzień, na długo przed rozpoczęciem edukacji stricte matematycznej.  Zazwyczaj już w wieku 3-5 lat zaczynają się kształtować pewne wyobrażenia na temat liczb, dziecko zaczyna dostrzegać proporcje związane z ilością, orientuje się, że czegoś jest więcej lub mniej, w zależności od tego, czy coś dodajemy lub ujmujemy. Przede wszystkim jednak zauważa, że za pomocą liczb można określić ilość oraz, że jeśli chcemy przeliczyć jakieś przedmioty, należy im przypisać odpowiednią cyfrę lub liczbę.

W ten oto sposób początkowo dość abstrakcyjne pojęcie cyfry i liczby zaczyna w umyśle małego człowieka funkcjonować jako narzędzie, za pomocą którego może postrzegać i definiować otoczenie.

Wprowadzenie dziecka w krainę matematyki może przybierać różne formy, przede wszystkim jednak, pamiętajmy by uczyć dziecko w oparciu o otaczającą go rzeczywistość.  Inspiracją do zabaw w liczenie mogą być naturalne sytuacje z życia codziennego, np. w czasie spacerów możemy liczyć drzewa, samochody, spotkane pieski itp. w trakcie robienia porządków – ubrania, a w trakcie nakrywania do stołu – talerze, sztućce, szklanki – przeliczać możemy dosłownie wszystko – klocki, wagoniki, samochody, lalki, misie….

Nadchodzi jednak taki moment, gdy dziecku już nie wystarcza tylko przeliczanie, a i my chcemy wprowadzić je do świata cyfr. Dziś chciałabym Wam pokazać parę sposobów w jaki ja wprowadzam Milence znaki graficzne cyfr przy jednoczesnym przeliczaniu i przyporządkowaniu właściwego zbioru do cyfry.

W związku z duża ilością pytań gdzie konkretnie kupuję dane pomoce, postanowiłam od dzisiejszego wpisu podawać Wam dokładnie co gzie kupiłam 🙂 mam nadzieję, że to Wam ułatwi ewentualne zakupy i poszukiwanie pomocy.

Wszystkie użyte przeze mnie przedmioty i pomoce wraz z informacją gdzie je kupiłam znajdują się na końcu wpisu.

 

Do kolorowych kubków wkładamy drewniane patyczki:

IMG_7379

 

Za pomocą pipety odmierzamy odpowiednią ilość kropli do każdej z probówek:

IMG_7371

 

Za pomocą szczypiec wyjmujemy kolorowe liczmany i układamy odpowiednią ilość przy cyfrze:

IMG_7383

 

Za pomocą szczypiec naciskowych wyjmujemy nasiona słonecznika i układamy na planszy:

IMG_7389

 

Za pomocą szczypiec nożycowych z pojemnikiem wybieramy duże nasiona fasoli i do każdej miseczki wrzucamy odpowiednią ilość nasion:

IMG_7395

 

Klasyczna drewniana układanka – przeliczamy przedmioty na obrazku i szukamy odpowiedniej cyfry:

IMG_7397

 

Kolejna drewniana układanka, a w zasadzie tablet manipulacyjny: przeliczamy zwierzątka i przesuwamy odpowiednią cyfrę:

IMG_7399

 

Do plastikowego pudełka wsypuję piasek do modelowania a w nim zakopuję różne drobiazgi. Zadaniem Milenki jest wyszukanie w piasku wszystkich przedmiotów, przeliczenie i położenie przy właściwej cyfrze. W piasku zakopać możecie co Wam tylko fantazja podpowie. Ja wrzucam kolorowe liczmany, kamyczki, muszelki, ziarna fasoli, grochu, kolorowe strzępki materiałów itp.

IMG_7404

 

Nauka krojenia? Nie tylko. Zadaniem Milenki jest wybrać przedmiot który wymaga tylu cięć nożem ile wskazuje cyfra:

IMG_7409

 

Nasze ulubione – sekwencje słuchowe.  Za swoimi plecami chowam obydwa instrumenty i podaję jej sekwencję. Jej zadaniem jest wybrać właściwy instrument (który był pierwszy a który drugi) i położyć przy właściwej cyfrze:

IMG_7415

 

Przeliczamy ile koralików jest na każdym słupku i dokładamy liczman z cyfrą:

IMG_7417

 

I jak wyżej – liczymy drewniane krążki i dokładamy do odpowiedniej cyfry na liczmanie.

IMG_7423

 

Mam nadzieję, że nasze zabawy Was zainspirowały 🙂

Dla zainteresowanych podaję listę używanych przez nas materiałów wraz z miejscami gdzie je kupiłam:

  1. plastikowe kubeczki i miseczki – Ikea
  2. liczmany z cyframi – wydawnictwo Alexander, kupione na promocji z Lidl za grosze
  3. kolorowe drewniane patyczki – Empik
  4. spiralna pipeta – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
  5. kolorowe probówki – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
  6. szczypce aligator – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
  7. kolorowe liczmany, kupione w sklepie Jangar
  8. nasiona słonecznika, osiedlowy warzywniak
  9. szczypce naciskowe – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
  10. plansza ze słonecznikami – mojego autorstwa do pobrania w moim sklepie
  11. nasiona fasoli, grochu itp – Biedronka
  12. szczypce nożycowe z pojemnikiem – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
  13. drewniana układanka – Allegro (raczej takich już chyba nie ma – ta została kupiona z 10 lat temu)
  14. drewniany tablet manipulacyjny – dostałam od przyjaciółki
  15. piasek do modelowania – Biedronka – niedawno był na promocji
  16. drewniany zestaw do krojenia – Lidl
  17. instrumenty muzyczne – Moje bambino
  18. drewniana układanka z kółkami na sznurku – Bajo
  19. drewniana układanka z nakładanymi krążkami – Bajo
Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.