Uczymy się cyfr i przeliczamy
Każde dziecko ma do czynienia ze światem liczb na co dzień, na długo przed rozpoczęciem edukacji stricte matematycznej. Zazwyczaj już w wieku 3-5 lat zaczynają się kształtować pewne wyobrażenia na temat liczb, dziecko zaczyna dostrzegać proporcje związane z ilością, orientuje się, że czegoś jest więcej lub mniej, w zależności od tego, czy coś dodajemy lub ujmujemy. Przede wszystkim jednak zauważa, że za pomocą liczb można określić ilość oraz, że jeśli chcemy przeliczyć jakieś przedmioty, należy im przypisać odpowiednią cyfrę lub liczbę.
W ten oto sposób początkowo dość abstrakcyjne pojęcie cyfry i liczby zaczyna w umyśle małego człowieka funkcjonować jako narzędzie, za pomocą którego może postrzegać i definiować otoczenie.
Wprowadzenie dziecka w krainę matematyki może przybierać różne formy, przede wszystkim jednak, pamiętajmy by uczyć dziecko w oparciu o otaczającą go rzeczywistość. Inspiracją do zabaw w liczenie mogą być naturalne sytuacje z życia codziennego, np. w czasie spacerów możemy liczyć drzewa, samochody, spotkane pieski itp. w trakcie robienia porządków – ubrania, a w trakcie nakrywania do stołu – talerze, sztućce, szklanki – przeliczać możemy dosłownie wszystko – klocki, wagoniki, samochody, lalki, misie….
Nadchodzi jednak taki moment, gdy dziecku już nie wystarcza tylko przeliczanie, a i my chcemy wprowadzić je do świata cyfr. Dziś chciałabym Wam pokazać parę sposobów w jaki ja wprowadzam Milence znaki graficzne cyfr przy jednoczesnym przeliczaniu i przyporządkowaniu właściwego zbioru do cyfry.
W związku z duża ilością pytań gdzie konkretnie kupuję dane pomoce, postanowiłam od dzisiejszego wpisu podawać Wam dokładnie co gzie kupiłam 🙂 mam nadzieję, że to Wam ułatwi ewentualne zakupy i poszukiwanie pomocy.
Wszystkie użyte przeze mnie przedmioty i pomoce wraz z informacją gdzie je kupiłam znajdują się na końcu wpisu.
Do kolorowych kubków wkładamy drewniane patyczki:
Za pomocą pipety odmierzamy odpowiednią ilość kropli do każdej z probówek:
Za pomocą szczypiec wyjmujemy kolorowe liczmany i układamy odpowiednią ilość przy cyfrze:
Za pomocą szczypiec naciskowych wyjmujemy nasiona słonecznika i układamy na planszy:
Za pomocą szczypiec nożycowych z pojemnikiem wybieramy duże nasiona fasoli i do każdej miseczki wrzucamy odpowiednią ilość nasion:
Klasyczna drewniana układanka – przeliczamy przedmioty na obrazku i szukamy odpowiedniej cyfry:
Kolejna drewniana układanka, a w zasadzie tablet manipulacyjny: przeliczamy zwierzątka i przesuwamy odpowiednią cyfrę:
Do plastikowego pudełka wsypuję piasek do modelowania a w nim zakopuję różne drobiazgi. Zadaniem Milenki jest wyszukanie w piasku wszystkich przedmiotów, przeliczenie i położenie przy właściwej cyfrze. W piasku zakopać możecie co Wam tylko fantazja podpowie. Ja wrzucam kolorowe liczmany, kamyczki, muszelki, ziarna fasoli, grochu, kolorowe strzępki materiałów itp.
Nauka krojenia? Nie tylko. Zadaniem Milenki jest wybrać przedmiot który wymaga tylu cięć nożem ile wskazuje cyfra:
Nasze ulubione – sekwencje słuchowe. Za swoimi plecami chowam obydwa instrumenty i podaję jej sekwencję. Jej zadaniem jest wybrać właściwy instrument (który był pierwszy a który drugi) i położyć przy właściwej cyfrze:
Przeliczamy ile koralików jest na każdym słupku i dokładamy liczman z cyfrą:
I jak wyżej – liczymy drewniane krążki i dokładamy do odpowiedniej cyfry na liczmanie.
Mam nadzieję, że nasze zabawy Was zainspirowały 🙂
Dla zainteresowanych podaję listę używanych przez nas materiałów wraz z miejscami gdzie je kupiłam:
- plastikowe kubeczki i miseczki – Ikea
- liczmany z cyframi – wydawnictwo Alexander, kupione na promocji z Lidl za grosze
- kolorowe drewniane patyczki – Empik
- spiralna pipeta – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
- kolorowe probówki – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
- szczypce aligator – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
- kolorowe liczmany, kupione w sklepie Jangar
- nasiona słonecznika, osiedlowy warzywniak
- szczypce naciskowe – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
- plansza ze słonecznikami – mojego autorstwa do pobrania w moim sklepie
- nasiona fasoli, grochu itp – Biedronka
- szczypce nożycowe z pojemnikiem – Learning Resources, kupione w sklepie Afiti
- drewniana układanka – Allegro (raczej takich już chyba nie ma – ta została kupiona z 10 lat temu)
- drewniany tablet manipulacyjny – dostałam od przyjaciółki
- piasek do modelowania – Biedronka – niedawno był na promocji
- drewniany zestaw do krojenia – Lidl
- instrumenty muzyczne – Moje bambino
- drewniana układanka z kółkami na sznurku – Bajo
- drewniana układanka z nakładanymi krążkami – Bajo
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
ciągi zautomatyzowane ćwiczenia prawopółkulowe DIY pomoce terapeutyczne edukacja matematyczna integracja sensoryczna Montessori materiał matematyczny Montessori materiał sensoryczny motoryka mała terapia ręki zabawy logopedyczne