Taca z napojami Montessori
Jednym z pierwszych zestawów edukacyjnych jaki możesz zaproponować swojemu dziecku – to taca z napojami. To jeden z podstawowych zestawów wspierających i rozwijających samodzielność dziecka.
Jak przygotować taki zestaw dla Twojego maluszka?
To bardzo proste!
Potrzebna Ci będzie taca, na której postaw szklany dzbanuszek lub karafkę. Ja, jak widzisz na zdjęciu w roli dzbanuszka używałam głębszej sosjerki.
Pamiętaj, aby dzbanuszek nie był zbyt duży. Twojemu maluszkowi musi być wygodnie operować przygotowanymi przez Ciebie przedmiotami.
Do dzbanuszka nalej wodę lub ulubiony napój dziecka. Obok dzbanuszka postaw szklankę. Jeśli się obawiasz, możesz użyć plastikowego kubeczka.
Na tacy połóż ściereczkę lub jak ja: kawałek papierowego ręcznika, tak aby dziecko mogło samodzielnie wytrzeć tacę, gdy przypadkiem rozleje trochę napoju.
Dzięki tak przygotowanej tacy wspierasz samodzielność swojego maluszka. Dziecko może częstować się napojem gdy tylko ma na to ochotę, a nie tylko wtedy gdy go zapytasz czy chce pić.
Pamiętaj!
Tak przygotowana taca z napojami nie tylko wspiera rozwój samodzielności Twojego maluszka czy poczucie sprawczości i satysfakcji z osiągniętego celu.
Aktywność ta rozwija także u Twojego dziecka koordynację ręka – oko, uczy dziecko zastosowania odpowiedniej ilości siły, aby pewnym chwytem chwycić uszko dzbanuszka. To wspaniałe ćwiczenie całej rączki od obręczy barkowej aż po paluszki. Ale nie tylko!
Przygotowuje także dziecko do prawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego oraz jest wprowadzeniem do matematyki! Dziecko poznaje pojęcia pełny – pusty, a także mniej – więcej.
Pokaż dziecku prawidłowy chwyt dzbanka.
We wszystkich montessoriańskich źródłach (w książkach, artykułach, na blogach) znajdziesz taki opis:
Palcem wskazującym i kciukiem prawej ręki chwyć dzbanek z wodą, jeśli dzbanek jest większy dołóż palec środkowy, lewa ręka przytrzymuje dzbanek z wodą w połowie.
I nie neguję tego sposobu trzymania dzbanuszka, bo jest poprawny, chciałabym jednak tutaj wprowadzić trochę zdrowego rozsądku.
Nie można wymagać od dziecka w wieku około 2 lat aby poprawnie trzymało w ten sposób dzbanuszek. Dziecko w tym wieku najczęściej ma wykształcony chwyt cylindryczny, a pozostałe rodzaje chwytów dopiero się wykształcają. Dziecko chwyci więc dzbanuszek całą dłonią i nie nalezy go poprawiać.
Pokaż mu poprawny chwyt i rób to często, ale nie poprawiaj chwytu dziecka na siłę czy wręcz układając mu paluszki na dzbanku.
Chwyt palcami dzbanka zależy też od takich czynników jak: rozmiar i waga wypełnionego wodą dzbanuszka czy rodzaj jego uszka. Od tego czy jest to uszko małe, czy większe, a nawet od tego czy dziecko ma poprawne napięcie mięśniowe.
Miej więc cały czas to na uwadze i nie strofuj dziecka, jeśli chwyta dzbanuszek cała dłonią.
Zestawienie
Przygotowałam dla Ciebie grafikę z zestawieniem polecanych przeze mnie dzbanuszków.
1 i 2 – to dzbanuszki dla starszych dzieci o pojemności 0,5 litra. Znajdziesz je w sklepie Garnuszki.pl
3 i 4 – dzbanuszki idealne dla maluszków, niewielka pojemność sprawia, że nawet z cieczą w środku są na tyle lekkie, że bez problemu poradzi sobie z ich uniesieniem dziecko 2 letnie i młodsze. Znajdziesz je w sklepie DomoweMontessori.pl
5 – metalowy dzbanuszek z bardzo wygodną rączką. Jeśli początkowo boisz się dać dziecku szklany dzbanuszek, to będzie dobry wybór dla Ciebie. Znajdziesz go w sklepie DomoweMontessori.pl
6 – bardzo poręczna karafka o niewielkiej pojemności. Znajdziesz ją w sklepie DomoweMontessori.pl
Jak to wygląda u mojej 7 latki?
Nadal używamy tego zestawu. taca stoi w kuchni na stole. Nasz zestaw jest odrobinę większy. Znajduje się w nim: szklana miarka 0,5 litra, która służy nam za dzbanek. Do tego szklanka oraz mały, porcelanowy dzbanuszek w którym jest sok malinowy.
Dodatkowo Milenka uczy się nalewać odpowiedniej ilości soku do wody. Tak aby napój był smaczny, ale nie za słodki. Szklanka z Ikea, która na dole posiada ozdobne nacięcia bardzo dobrze nam się tutaj sprawdza. Milenka wie do której kreski należy nalać sok i następnie dolać wody.
Dodatkowo korzystając z tego, że za dzbanek służy nam miarka – wprowadzamy jej jednostki metryczne objętości.
Zobacz więc, na ile różnorodnych sposobów, można wykorzystać tak prostą z pozoru aktywność jak samodzielne nalewanie napoju.
Chciałabym abyś także pamiętała…
O odpowiednim ustawieniu dzbanuszka. O co mi chodzi?
Ustaw dzbanuszek na tacy po prawej stronie. Twoje dziecko jest jeszcze malutkie, więc obserwuj je, którą rączką sięga po dzbanuszek: prawą czy przestawia dzbanuszek i nalewa lewą? Ustawiaj wtedy dzbanuszek na tacy po tej stronie, po którą rączką dziecko częściej sięga po dzbanuszek.
Twoje dziecko nie ma jeszcze wykształconej dominacji stronnej i nie musisz wpadać w panikę, jeśli nalewa z dzbanuszka lewą rączką. Albo gdy nalewa raz prawą, a raz lewą rączką. Pamiętaj, że proces kształtowania się dominacji stronnej trwa kilka lat i pod koniec czwartego roku życia dziecko ostatecznie wykazuje w badaniu preferencję jednego oka, ręki, nogi i ucha.
Nie zawsze oczywiście oznacza to wybór jednej strony ciała.
Utrzymywanie się oburęczności powyżej czterech lat jest znakiem nieprawidłowości w przebiegu kształtowania się formuły lateralizacji. Takie sygnały wskazują na zagrożenie dysleksją i dowodzą konieczności rozpoczęcia ćwiczeń zapobiegających pojawieniu się trudności w posługiwaniu się językiem oraz w nauce czytania i pisania.
Dziecko rozpoczynające naukę w szkole powinno ostatecznie wybrać rękę, którą będzie wykonywało czynności precyzyjne (np. pisanie).
Zobacz!
Wydawałaby się z pozoru prosta aktywność dziecka, polegająca tylko na nalewaniu napoju z dzbanuszka do szklanki – jak wiele może Ci powiedzieć jeśli jesteś uważnym obserwatorem swojego dziecka!
Będziesz w stanie w odpowiednim czasie wychwycić nieprawidłowości i jeśli Twoje dziecko w wieku pięciu lub sześciu lat, nadal nalewa napój do kubeczka raz jedną, a raz drugą rączką, już wiesz, że czas udać się z dzieckiem na konsultacje do poradni i wdrożyć odpowiednie ćwiczenia.
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.