Jakie ćwiczenia wspomagają naukę czytania u dzieci?
W dzisiejszej lekcji z cyklu #DzieckoMówiLepiej pokażę Ci parę typów ćwiczeń wspomagających naukę czytania u dzieci.
Ćwiczenia te są naprawdę genialne, jeśli chodzi o rozwój analizatora wzrokowego. A bez sprawnie działającego analizatora wzrokowego, dziecku trudniej nauczyć się czytać i pisać.
Takiego typu ćwiczenia oraz wiele więcej, znajdziesz w moich zeszytach ćwiczeń „Radośnie rosnę i myślę„.
Prowadząc ćwiczenia i zabawy z dzieckiem pamiętaj o wykonywaniu wszystkich działań w kierunku od lewej do prawej.
Jest to bardzo ważne, ponieważ tak właśnie uporządkowany jest nasz świat: czytamy i piszemy od lewej do prawej.
Wyszukiwanie dwóch takich samych ilustracji spośród wielu podobnych. Ilustracje powinny znacząco różnić się od siebie, gdy pracujemy z małymi dziećmi.
Im dziecko jest starsze ilustracje mogą być coraz trudniejsze i różnić się tylko niewielkimi detalami.
W pierwszej kolejności dziecko pracuje na ilustracjach tematycznych, a dopiero jako kolejne, na ilustracjach atematycznych.
Obrazki tematyczne, to obrazki mające jakiś temat np. ubrania, jedzenie, zabawki itp.
Obrazki atematyczne to obrazki abstrakcyjne, symboliczne np. figury geometryczne.
Ćwiczenia kategoryzacji i wykluczania ze zbioru.
Możesz prowadzić z dzieckiem takie zabawy, nie tylko na ilustracjach, ale także używając zabawek czy przedmiotów codziennego użytku.
Możesz na przykład zrobić kategorię sztućce i kubki, lub ubrania i zabawki, a nawet bielizna i bluzki itp.
Układanie sekwencji tematycznych, a później trudniejszych – atematycznych.
Pamiętaj o tym, aby ilość elementów w sekwencji zwiększać stopniowo i układać je wg wzoru: odwzorowywanie, kontynuowanie, uzupełnianie, samodzielne budowanie sekwencji dla Ciebie.
Odwracanie w umyśle wzorów atematycznych, na początku prostych figur geometrycznych, z czasem coraz trudniejszych układów.
To także ćwiczenia wyszukiwania na ilustracjach zawierających dużo elementów, określonego typu kształtu, na przykład koła lub kwadratu.
To również ćwiczenia rozpoznawania sylab otwartych w paradygmatach (np. PA, MY, BE).
Odczytywanie sylab, oraz sylab o schemacie: samogłoska – spółgłoska – samogłoska czyli tak zwanych pseudowyrazów.
Lecz to dopiero mały wstęp do wszystkich ćwiczeń i zabaw jakie możesz wykonywać z dzieckiem.
Te wszystkie ćwiczenia oraz wiele więcej znajdziesz w moich zeszytach ćwiczeń „Radośnie rosnę i myślę„.
Podobał Ci się ten post?
Zapisz go na później, zostaw serduszko lub udostępnij go dalej!
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.