Jak rozmawiać o uczuciach i emocjach?

Jak rozmawiać o uczuciach i emocjach?



Wspieramy nasze dzieci w nauce chodzenia, mycia rąk, zębów, pokazujemy im prawidłowe nawyki żywieniowe. Uczymy je liczyć i czytać. Rzadko jednak dbamy o to, żeby nasze dzieci nauczyły się być świadome własnych emocji – żeby umiały doświadczać i rozróżniać w sobie różne stany emocjonalne, oraz potrafiły je nazywać.

Często dzieci mają problem z odczytywaniem mimiki twarzy i poprawnym identyfikowaniem go.


Jakie zabawy możesz zaproponować dziecku?

Samodzielnie możesz przygotować karty z buźkami oraz napisy w chmurkach.

To, czy w chmurkach na złość napiszesz „wrrr” czy „ooo” jest zupełnie obojętne, ważne abyś trzymała się ustalonej symboliki i nie mieszała dziecku.

Na przykład, u nas smutna buzia mówi „III”, zła buzia mówi „YYY”, zdziwiona buzia mówi „AAA”, wystraszona buzia mówi „OOO”, a uśmiechnięta buzia mówi „HA HA”.

Na początku daj dziecku etykiety z buziami i poproś, aby dopasowało właściwy dymek do buźki. Oczywiście nie poprzestawaj tylko na dopasowaniu. Podczas dopasowania pokazujcie sobie jak wyglądają Wasze buzie gdy jesteście weseli, źli czy smutni.

Tupcie nogami, krzyczcie, a także wesoło podskakujcie – tak, aby ułatwić dziecku rozpoznawanie danej emocji.



img_0202


Jak jeszcze pracuję z Milenką?

Podaję jej rysunki z różnymi emocjami i proszę o przyporządkowanie rysunku do właściwej buźki. Rysunki podaję losowo, rozmawiamy o tym co jest na rysunku, pokazujemy sobie wzajemnie tę samą emocję ukazaną na obrazku.



img_0205


Pomoc z kolorowymi ilustracjami, którą widzisz na powyższym zdjęciu możesz kupić w moim sklepie. Jest to pakiet „Rozmawiamy o uczuciach„.

Jak pracujemy dalej?

W kolejnym kroku podnoszę poprzeczkę, bo o ile daną emocję w miarę łatwo dziecku zidentyfikować na ilustracji, tak schody zaczynają się przy zdjęciach.

Pokazuję Milenie jedno zdjęcie, jeśli nie potrafi odpowiedzieć co pan/pani czuje na tym obrazku pomagam jej podobną mimiką, gestami.

Jej zadaniem jest nazwać poprawnie to, co czuje postać na zdjęciu po czym dołożyć do odpowiedniej buźki.



img_0207


Pracujemy także jeszcze inaczej:

Daję Milence obrazki i jej zadaniem jest najpierw dołożyć odpowiednią chmurkę, a następnie buźkę:



img_0210


I poprzeczka ciut wyżej – czyli zdjęcia. Poznajecie tego uśmiechniętego pana na ostatnim zdjęciu 😉



img_0212


Jak jeszcze możesz pracować z emocjami?

Może tak jak ja?

Przygotowałam Milenie specjalną kartę „Jak się czujesz?” wraz z etykietami.

Całość zalaminowałam, podkleiłam rzepem i przykleiłam na lodówce:



img_0216


Działamy na własnym samopoczuciu, na własnych emocjach.

Na przykład skończysz się bawić z dzieckiem, pokaż mu swoją i jego twarz w lustrze. Uśmiechacie się?

Odszukajcie więc właściwe emocje na obrazkach i przyczepcie na tablicy.



img_0232


Pamiętaj!

Przy każdej okazji jak tylko zauważysz, że dziecku zmienia się nastrój od razu na gorąco o tym rozmawiajcie, nazywajcie to co czuje dziecko i to co czujesz Ty.

Spróbuj, aby dziecko wybrało odpowiedni obrazek i nazwało to co czuje, a następnie przyczepiło na kalendarz samopoczucia. W analogiczny sposób postępuj ze sobą, tłumacz dziecku jak się czujesz, pokazuj dość wyraziście, dobieraj etykietę i przyczepiaj po swojej stronie.


Co jeszcze oprócz „Kalendarza emocji” znajdziesz w moim pakiecie „Rozmawiamy o uczuciach„?





– Karty ćwiczeń emocji – 3 plansze
– Układanki paskowe emocje – 2 plansze
– Karty pracy z emocjami i ich opisywaniem/rysowaniem – 12 plansz (6 dla chłopca, 6 dla dziewczynki)
– Obrazki do dowolnych ćwiczeń i identyfikowania emocji – 6 plansz, 32 obrazki



img_0247


img_0251


img_0254


Jakie jeszcze pomoce mogę Ci polecić?

Mamy dwie pomoce z tej kategorii i śmiało mogę polecić Ci obydwie. No chyba, że mam coś jeszcze w szafie i o tym kompletnie zapomniałam…

Pierwsza to drewniana pomoc o nazwie „Emocje” od firmy SkumajTo.





Jest to drewniana układanka, którą możesz kupić w dwóch rozmiarach: mniejszą lub większą – w zależności od tego, czy Twoje dziecko jest mniejsze – wtedy łatwiej pracować mu z dużymi elementami, czy też starsze, wtedy możesz wybrać wersję mniejszą.

Zabawa jest banalnie prosta!





Dziecko rzuca kością i spośród rozsypanych na stole elementów wybiera taką buźkę jaka wypadła na kości. Oczywiście pamiętaj o tym, że samo sedno zabawy tą układanką to ROZMOWA.

Pytaj dziecko jaka buźka wypadła na kości, rozmawiajcie o danej emocji, pokazujcie ją sobie wzajemnie już po ułożeniu przez dziecko w układance.





A następna pomoc?

Kolejną pomoc, w temacie emocji którą mamy, to magnetyczna układanka firmy Apli Kids „Emocje”, którą mamy ze sklepu Majolinek.





Układanka ta pozwala na tworzenie różnego rodzaju wyrazów twarzy za pomocą trzech magnetycznych części.

Jest bardzo wygodna w podróży. Magnetyczną podkładkę wsuwamy do specjalnych otworów w pudełku, które dziecko może wygodnie trzymać na kolanach, a części buziek, wrzucamy do pudełka i już nic nie będzie nam fruwało w samochodzie podczas podróży.





Jak jeszcze możecie pracować z emocjami?

Bardzo dobrym pomysłem na pracę z wyrażaniem i nazywaniem emocji są prace plastyczne.





My użyłyśmy kawałków starego kartonu po przesyłce, drucików kreatywnych, pomponików, piórek, oczek, spinaczy i innych różności które znalazłam na naszym stoliku plastycznym.





Czy w moim sklepie znajdziesz jeszcze inne pomoce o tej tematyce?

Tak!

Przygotowałam zestaw 20 kart z dziećmi z różnych zakątków świata z pustymi buźkami.

Po zalaminowaniu kart, dziecko wybiera dowolną postać, a Ty prosisz by narysowało konkretną emocję. Pisak z zalaminowanych kart zejdzie z łatwością za pomocą mokrej ściereczki, a karty będą służyły Wam bardzo długo.




Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.