Jak przygotować dziecko do nauki pisania?

Jak przygotować dziecko do nauki pisania?


Nie wiesz jak przygotować dziecko do nauki pisania? Zapraszam Cię do skorzystania z podpowiedzi jak skutecznie rozwijać u dziecka zdolności grafomotoryczne.

Co to jest GRAFOMOTORYKA?

Jest to wprowadzenie do umiejętności pisania poprzez nabywanie przez dziecko zdolności graficznych (czyli zapis) oraz motorycznych (czyli ruch, przesuwanie narzędzia pisarskiego).

Jest to także nauka prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego.

Nim rozpoczniesz jednak z dzieckiem poniżej przedstawione pomysły – nie zapominaj o rozwoju rączek dziecka. Proponuj dziecku różnorodne aktywności takie jak nawlekanie koralików, zabawy z masami plastycznymi, wycinanie (artykuł o tym, jak nauczyć dziecko wycinania znajdziesz tutaj: Nauka wycinania nożyczkami.)

Nie strońcie także od codziennych aktywności takich jak: pomaganie w kuchni, samodzielne sprzątanie czy samodzielne ubieranie się. To wszystko wpływa na rozwój chwytu Twojego dziecka i sprawność jego rączek.

Jak przygotować dziecko do nauki pisania? Zacznijmy od…

Zwrócenia uwagi na to, aby cały proces nauki pisania był dla dziecka jak najbardziej przyjazny i poprawny, dlatego pamiętaj o:

  • Doborze odpowiedniego narzędzia pisarskiego. U młodszych dzieci najlepiej sprawdzają się trójkątne kredki, ponieważ ich kształt pomaga w dokładnym ułożeniu ich pomiędzy palcami.
  • Oświetleniu stolika. Zarówno światło słoneczne (czyli ustawienie stolika względem okna) jak i światło z lampki powinno padać z lewej strony u dziecka praworęcznego i z prawej strony u dziecka leworęcznego.
  • Zadbaj o minimalizm na blacie stolika, nadmiar przedmiotów nie służy skupieniu dziecka.
  • Odpowiedniej postawie przy stoliku.

Jak powinna wyglądać odpowiednia postawa dziecka przy stoliku?

  • Stolik i krzesło powinno być dostosowane do wysokości dziecka.
  • Stopy dziecko powinno mieć oparte o podłogę. Nogi nie mogą wisieć w powietrzu.
  • Na siedzisku krzesła powinny leżeć całe podudzia, dół podkolanowy nie powinien być uciskany przez koniec siedziska krzesła.
  • Dziecko jedną ręką pisze/koloruje, drugą ręką trzyma kartkę papieru, a kredki powinny znajdować się w zasięgu ręki dziecka.
  • Na blacie stolika powinny leżeć całe przedramiona, a nie tylko nadgarstki.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Pamiętaj o chwycie kredki. Małe, 2-3 letnie dziecko może trzymać kredkę w dowolny sposób. Od 3 roku życia zaczynamy naukę prawidłowego chwytu, w którym udział biorą kciuk, palec wskazujący oraz palec środkowy.

Jeśli interesuje Cię więcej informacji na temat chwytu narzędzia pisarskiego u dziecka, zapraszam Cię do przeczytania tych artykułów:

Pamiętaj także o zwróceniu uwagi na napięcie w dłoni piszącej dziecka. Jeśli zauważysz, że ręka dziecka jest bardzo napięta, wprowadź codziennie zabawy masami plastycznymi w celu rozluźnienia i regulacji napięcia. Jeśli stan napięcia utrzymuje się dłużej, wybierz się z dzieckiem na konsultację do specjalisty rehabilitacji lub integracji sensorycznej.

Zabawy i ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania

KOLOROWANIE

Jest to podstawowe ćwiczenie grafomotoryczne i warto, aby każde dziecko kolorowało. Oczywiście, że nie musi w wieku przedszkolnym być fanem kolorowania. Ważne  jednak, aby nie unikało tej czynności.

Bunt przed takimi czynnościami może świadczyć o tym, że dziecko unika tej aktywności z jakiegoś powodu. Warto go wtedy znaleźć.

Format papieru jaki podsuniesz dziecku ma także niebagatelne znaczenie. Małe dziecko potrzebuje dużej przestrzeni do malowania. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest rozłożenie dużych arkuszy papieru na podłodze lub przymocowanie ich na ścianie. Chodzi nam tutaj, aby dziecko wykonywało duże zamaszyste ruchy, uruchamiając całą obręcz barkową, a nie tylko nadgarstek.

OBRYSOWYWANIE PRZEDMIOTÓW NA KARTCE PAPIERU

Obrysowywanie przedmiotów na kartce papieru to kolejne, bardzo ciekawe ćwiczenie grafomotoryczne.

Rodzic kładzie swoją dłoń na kartce papieru, a zadaniem dziecka jest próba odrysowania jej (rodzic może pomagać w trzymaniu kredki). Następnie kolorujemy rysunek.

Do ćwiczenia można użyć również innych przedmiotów np. pokrywki od garnka, miseczek czy innych przedmiotów.

RYSOWANIE PO ŚLADZIE

Jest to jedna z kluczowych umiejętności przygotowujących do nauki pisania. Zadaniem dziecka jest narysować kształt lub „szlaczek” stworzony z przerywanych linii lub kropek.

Pamiętaj, że małe dzieci (2-3 letnie) powinny najpierw „narysować” po śladzie za pomocą palca, a dopiero potem z użyciem kredki. Zacznijcie od najprostszych wariantów, a więc prostej linii poziomej i pionowej.

Jeśli jesteś zainteresowana tego typu ćwiczeniami, w moim sklepie znajdziesz specjalnie przygotowany do tego celu zestaw: Zabawy z Pipi i Felą cz. 1 – szlaczki i zygzaczki„.

Jest to zestaw 80 kart do ćwiczeń grafomotorycznych. W zestawie znajdują się ćwiczenia rysowania po śladzie, rysowania w wyznaczonej ścieżce oraz rysowania po śladzie i samodzielnego kończenia wzoru.

Rysowanie szlaczków po linii uczy dziecko dokładności oraz przyzwyczaja rękę do pisania. Zestaw zawiera rysunki z możliwością ćwiczenia pisania bez odrywania ręki. Łamane i falowane linie wymuszają ustawianie ręki w różnych pozycjach. Zestaw przeznaczony jest dla dzieci które zaczynają uczyć się pisać, jak i dla tych które powinny poćwiczyć jeszcze wprawność dłoni.





ŁĄCZENIE KROPEK

Zabawa polega na łączeniu narysowanych i ponumerowanych kropek.

Ilość kropek zwiększamy wraz z wiekiem dziecka:

  • Dzieci 2-3 letnie – do 5 kropek
  • Dzieci 4-5 letnie – do 10 kropek
  • Dzieci 5+ – tyle ile dadzą radę połączyć.

Istotne jest, aby kropki były ponumerowane, ponieważ od razu uczymy dziecko kolejności przeliczania. Oczywiście 2,3-latki nie posługują się jeszcze znajomością liczebników, więc rodzic pomaga w łączeniu kropek pokazując gdzie należy narysować linię.

DORYSOWYWANIE BRAKUJĄCYCH ELEMENTÓW

Od 3 roku życia można pracować z dzieckiem nad umiejętnością dorysowywania brakujących elementów. Jest to bezpośrednio związane z kwestią spostrzegania i analizy wzrokowej.

Co można dorysowywać? Na przykład:

  • Rodzic rysuje twarz bez ust/nosa/oka itp. Dziecko uzupełnia brakujący element
  • Dom bez okien/drzwi
  • Samochód bez kół
ODWZOROWYWANIE RYSUNKÓW

To aktywności dla dzieci od około 4 roku życia. Dziecko próbuje odwzorować narysowane przez rodzica/opiekuna kształty: koło, kwadrat, trójkąt i krzyżyk. Oczywiście jeśli młodsze, około 3 letnie dziecko chce, możesz spróbować odwzorowywać z nim na przykład koło.

Starsze dzieci (około 4,5 – 5 letnie) mogą próbować odwzorowywać wszystkie figury. Dzieci 5-6 letnie warto zachęcać do podejmowania prób odwzorowywania bardziej skomplikowanych kształtów. Na przykład: gwiazdki, choinki, bałwanka, słoneczka, chmurki, domku itp.

PISANIE PO ŚLADZIE

Jest to bardzo ciekawe ćwiczenie polegające na tym, że dziecko rysuje po śladzie litery lub cyfry. Dzięki temu ćwiczy zarówno grafomotorykę, oraz znajomość liter i cyfr.

Jeśli jesteś zainteresowana tego typu ćwiczeniami, w moim sklepie znajdziesz specjalnie przygotowany do tego celu zestaw: „Piszę literki

„Piszę literki” to 40 kart pracy dla dzieci w wieku 5-8 lat służących do ćwiczeń w poprawnym kreśleniu liter.
Karty pracy zawierają wszystkie litery polskiego alfabetu wraz z kartami ćwiczeń łączenia dwuznaków.
Przygotowana liniatura jest duża, dzięki czemu dziecku wygodniej jest ćwiczyć naukę pisania liter.
Na każdej karcie pracy znajduje się duża i mała litera wraz ze strzałkami ilustrującymi kierunek kreślenia litery.





LABIRYNTY

Zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem labiryntów pozwalają nauczyć się dziecku precyzji w prowadzeniu narzędzia pisarskiego. Małe dzieci (2-3 letnie) mogą zamiast kredki, w początkowej fazie rysować drogę w labiryncie – paluszkiem. Starsze dzieci (5-6 latki) podczas rysowania drogi przez labirynt powinny starać się nie „wyjeżdżać poza linię” i nie odrywać kredki podczas rysowania drogi.

RYSOWANIE W ŚCIEŻCE

Ćwiczenie polega na tym, aby rodzic/opiekun narysował dwie równoległe linie (drogę), a dziecko narysowało prostą kreskę utrzymując się w ścieżce, pomiędzy liniami wyznaczonymi przez dorosłego.

Aby zadanie było bardziej interesujące dla dziecka możesz na końcu ścieżki nakleić naklejkę do której ma dotrzeć dziecko.

Pamiętaj o tym, że małe, 2-3 letnie dziecko raczej nie narysuje prostej linii. Możesz mu pomóc wtedy rysując w ścieżce linię przerywaną, po której dziecko może rysować.

Im starsze dziecko, tym bardziej motywuj dziecko do tego by linia była prosta i pamiętaj, że odległości pomiędzy liniami (szerokość ścieżki) powinna się zmniejszać. Należy także modyfikować linie, to nie muszą być ciągle linie proste. Ścieżka może mieć kształt zygzaków, fal, czy bardziej złożone formy.

Tego typu zabawy w rysowanie w ścieżce znajdziesz w moim zestawie, o którym pisałam już wyżej: „Zabawy z Pipi i Felą cz. 1 – szlaczki i zygzaczki„.

A na koniec…

Jeśli poszukujesz różnorodnych pomocy z zakresu rozwoju grafomotoryki, chciałabym zaprosić Cię do mojego sklepu, gdzie znajdziesz pomoce pogrupowane na kategorie:

  • GRAFOMOTORYKA – tu znajdziesz całe pakiety pomocy w których znajdują się nie tylko ćwiczenia z zakresu grafomotoryki, ale także ćwiczenia ogólnorozwojowe.
  • ZABAWY KREATYWNE – czyli pakiety w środku których znajdują się różnorodne aktywności wspierające nie tylko rozwój językowy dziecka, lecz także wspierające rozwój motoryki małej.
  • NAUKA PISANIA – czyli różnorodne pomoce wspierające naukę pisania.
  • LAPBOOKI – czyli tematyczne teczki w których dziecko poprzez wycinanie, naklejanie tworzy samodzielnie lapobooki. Pracują nie tylko rączki, ale także główka, która może dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy.




Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *