Jak pomóc dziecku z dysleksją?

Jak pomóc dziecku z dysleksją?

4 maja 2016 Analiza i synteza kategoryzacje, wykluczanie ze zbioru Motoryka duża i mała Percepcja słuchowa i wzrokowa 0

Dziś chciałabym Wam zaprezentować 3 pozycje Wydawnictwa WiR.

IMG_5766

Bez zbędnych i przydługich wywodów przejdę od razu do sedna. Recenzentem jest mój młodszy syn, który będzie na tych pomocach pracował. Jakie były jego pierwsze wrażenia?

 

IMG_5767“Ćwiczenia grafomotoryczne” z serii małymi kroczkami autorstwa Moniki Kraszewskiej.

Według autorki jest to zestaw ćwiczeń dla uczniów nauczania początkowego.  Dla mnie zdecydowanie zestaw ten ma szersze spektrum zastosowania – idealnie nadaje się również dla starszych dzieci które zmagają się z dysgrafią.

Pamiętajcie, że dysgrafia czyli trudności z pisaniem, to – obok dysleksji i dysortografii – jedna z najczęstszych przyczyn problemów dziecka w szkole. Jeśli więc Wasze dziecko ma nieczytelne pismo, bardzo szybko męczy się przy pisaniu, a dodatkowo nie lubi malować lub rysować, zgłoście się z nim do specjalisty.

Ćwiczenia grafomotoryczne Moniki Kraszewskiej, są uważam idealną pozycją do treningu ręki. Zestaw ten składa się z luźnych 50 kartek z różnego typu zadaniami. Całość spakowana jest w poręczną teczkę, karty zostały spięte na grzbietach umożliwiając dowolne wyjmowanie kart pracy oraz – co ważne – kserowanie. Myślę, że ten detal jest bardzo istotny w przypadku nauczycieli którzy mogą wyjąć dowolną kartę i skserować ją w liczbie egzemplarzy równej ilości dzieci z którymi planują pracować.

Zadania są różnego poziomu trudności – rysowanie po śladzie bez odrywania ręki:

IMG_5768

 

Zadania wymagające dużej precyzji ręki:

IMG_5771

 

Ta mandala szczególnie spodobała się mojemu synowi:

IMG_5770

Mi spodobał się bardzo taki pomysłowy labirynt:
IMG_5772
Znajdziemy też zadania tego typu, czyli uzupełnianie pustych miejsc w tabeli wg zadanego wzoru:
IMG_5773
IMG_5774Kolejna pozycja również autorstwa Moniki Kraszewskiej z serii małymi kroczkami to “Kaligrafia”. I tak jak poprzednia pozycja – polecana przez autorkę dla uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej, a przeze mnie do treningu ręki u dzieci z problemem dysgrafii.
Ćwiczenia sa typowe, jak to przy kaligrafii, każda strona z inną literą. U góry każdej karty znajdują się rysunki tematyczne do każdej litery, które dziecko może pokolorować.
Dokładnie taka sama forma jak pierwszej opisanej przeze mnie pozycji: 50 kart pracy spiętych razem w teczce, które można z łatwością wypiąć, powielić i rozdać dzieciom jako pracę domową lub mogą służyć w trakcie zajęć wyrównawczych.
Mi osobiście ta pomoc również bardzo się spodobała, ocena mojego syna była mniej pochlebna 😉
– O boże! Będę musiał od nowa pisać litery?!
– No niestety, ale dzięki takiemu treningowi zaczniesz ładniej pisać.
– No dobra, niech już będzie.
I dosłownie parę zdjęć ze środka:
IMG_5775
IMG_5776
W teczce, ku radości mojego syna znalazło się miejsce nie tylko na trening pięknego pisania, pozwolę sobie zacytować: “mamo! mogę zacząć od ostatniej strony?” 😉
IMG_5777
IMG_5778“Ćwiczenia operacji myślowych” których autorkami są Mariola Czarnkowska, Anna Lipa i Paulina Wójcik-Topór to zestaw ćwiczeń dla osób które mają trudności z przetwarzaniem i uporządkowaniem informacji. Pomoc ta została przygotowana dla osób dorosłych i młodzieży szkolnej z zaburzeniami komunikacji językowej, występującej w wyniku dysleksji, afazji, niedosłuchu, obniżonej sprawności intelektualnej, niedosłuchu, choroby Alzheimera, ale nie tylko.
Zestaw ćwiczeń jest idealnym treningiem dla osób zdrowych, które chcą jak najdłużej zachować sprawność intelektualną.
Co w środku?
Zadania różnego typu począwszy od zadań wspomagających aktualizację słownictwa, pamięć operacyjną, poprzez zadania na kategoryzacje. Znajdziecie tu również zadania do analizy i syntezy literowej, sylabowej, wyrazowej, zdaniowej, a także ćwiczenia pisania i czytania. Czyli wiele bogactwa na raz – to bardzo dobrze.
IMG_5779
Największy aplauz u mojego syna wzbudziła właśnie ta pozycja.  Pomoc zaczął oglądać oczywiście od ostatniej strony sprawdzając ile ma stron 😉 No więc mamy 220 stron świetnych  i różnorodnych zadań pogrupowanych tematycznie, które mój syn skwitował krótkim: “fajne i nie dziecinne”, a musicie wiedzieć, że jemu trudno dogodzić 😉
Więc, dodatkowy duży plus za “nie dziecinność” tej pomocy, która sprawia, że młody człowiek nie czuje się na wstępie znużony dziecinnymi obrazkami: “mamo, zobacz, fajnie, że to takie dorosłe zadania!” – rzekł mój syn.
Daję za to nawet cztery mega plusy, że na wstępie nie mam zniechęconego do pracy dziecka 🙂
Bardzo spodobały mu się rozsypanki sylabowe oraz strony z wyszukiwaniem słów w tabeli:
IMG_5780
Mi wpadły w oko strony z zadaniami na kategoryzację i już przy pierwszym zdaniu okazało się, że polegam 😉 Muszę się dokształcić 🙂
Pomidor to warzywo czy owoc?
Jak myślicie?
My przy okazji ustaliliśmy z synem, że to czego nie będzie wiedział poszukamy w googlach i wzbogacimy naszą wiedzę również o inne detale – nie tylko w informację, czy pomidor to warzywo czy owoc, ale także poczytamy o gatunkach pomidorów, jakie cenne pierwiastki i witaminy zawierają, gdzie się je uprawia, kiedy w Europie pojawiły się pomidory itp.
IMG_5782
Reasumując:
Mój syn stwierdził, że niekwestionowanym liderem są “Ćwiczenia operacji myślowych”, drugie miejsce zajmują “Ćwiczenia grafomotoryczne” (jeśli pojawią się kolejne części – mój syn postuluje o więcej mandali 😉 ), a trzecie miejsce zajmuje “Kaligrafia” , która pomimo tego, że bardzo przyjazna nie wpadła do serca mojemu synkowi. Myślę, że głównie przez to, że ma matkę sadystkę, która każe mu “o boże znowu pisać litery!” 😉
Zabieramy się do pracy i poczytamy najpierw w googlach o tych nieszczęsnych pomidorach…. wstyd, żeby taka duża mama nie wiedziała czy pomidor to warzywo czy owoc 😉
Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.