Fonetyczna metoda nauki czytania

Fonetyczna metoda nauki czytania


Metoda fonetyczna powstała w XVI wieku w wyniku modyfikacji metody alfabetycznej.

Rozpowszechniła się dopiero w XIX wieku. Jej twórca W. Ickelsamer, uważał, że naukę należy rozpocząć od rozkładu wyrazu na dźwięki, czyli głoski, równocześnie wyjaśniając ich artykulację.





Uważał, że dopiero po tym etapie należy zapoznać dzieci ze znakami głosek czyli literami, by na końcu przystąpić do czytania wyrazów

Metoda fonetyczna rozwinęła się w dwóch kierunkach – analitycznym i syntetycznym.





Nauka czytania w metodzie fonetycznej o kierunku syntetycznym rozpoczynała się od zapoznania dzieci z samogłoskami wymawianymi fonetycznie.

Po poznaniu kształtu i wymowy wszystkich liter i głosek następowało przejście do czynności składania poszczególnych dźwięków w wyrazy.





Ta odmiana metody fonetycznej okazała się równie trudna i powolna, jak stale modyfikowane wersje metody alfabetycznej.

Nieskuteczne okazało się bowiem szeregowanie głosek według podobieństwa brzmienia i wymowy.





w nauce czytania bardziej przydatny okazał się kierunek analityczny metody fonetycznej.

Przyjmował on za punkt wyjścia mowę, a konkretnie ćwiczenia związane z rozkładaniem wyrazów na dźwięki.





Tego typu analiza pozwalała na nabywanie umiejętności rozkładu wyrazu na składniki fonetyczne, co ułatwia wymawianie poszczególnych głosek oraz przejście od litery do odpowiadającego jej dźwięku.





Metoda fonetyczna o kierunku analitycznym ułatwia także składanie pojedynczych dźwięków w całości wyrazów dzięki analizie słuchowej.

Pozwala też na ponowne scalenie elementów wyrazu, a później na zestawienie z poznanych liter nowych wyrazów.





Bibliografia:

  • R.Więckowski – Pedagogika wczesnoszkolna
  • S.Szuman – O rozwoju myślenia i języka dzieci
  • I.Styczek – Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego
  • S.Guz – Edukacja przedszkolna w okresie przemian
  • G.Krasowicz – Język, czytanie, dysleksja
  • E.Czerwińska – Przewodnik metodyczny dla nauczycieli



Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *