Elementarne ćwiczenia w dodawaniu – druga wersja gry w węża

Wąż dodawania pozwala na prezentację dodawania, doskonalenia umiejętności dodawania z przekraczaniem progu dziesiątkowego i poznania sposobu ułatwiającego wykonywanie takich obliczeń przez dopełnianie do dziesięciu.

Pierwszą wersję gry w węża, gdy z kolorowych koralików tworzymy dziesiątki (czyli 1 i 9, 8 i 2, 4 i 6 itp) i zamieniamy kolorowego węża na złotego – opisałam w tym wpisie: „Gra w węża”.

Dzisiaj chciałabym pokazać Wam drugą wersję gry w węża.

Opis materiału wąż dodawania

Materiał ten składa się zatyczki do przeliczania i oddzielania przeliczonych koralików zwanej mostkiem lub jeźdźcem oraz 3 drewnianych pudełek ustawionych na tacce.

W czerwonym pudełku znajdują się kolorowe koraliki 1 – 9, w złotym pudełku złote dziesiątki, w trzecim  czarno-białym znajduje się jeden komplet czarno-białych liczb (od 1 do 9).

Pamiętajcie, aby liczebność złotych dziesiątek była taka sama jak liczebność koralików znajdujących się w pudełku z kolorowymi liczbami.

Jeśli zbiór koralików z kolorowych liczb nie stanowi wielokrotności dziesięciu, to tę różnicę musicie zlikwidować za pomocą pojedynczych koralików jedności ze złotego materiału.

Jak pracujemy?

Jak zawsze na stoliku rozkładam serwetkę i stawiamy pudełka z wężem dodawania.

W prawym górnym rogu układam trójkąt z czarno – białych liczb.

Na środku serwetki układam węża z kolorowych liczb. Tym razem w odróżnieniu od wersji pierwszej gry w kolorowego węża – nie tworzę z nich dziesiątek, tylko układam je w sposób zupełnie losowy.

gra w węża

 

Za pomocą mostka głośno odliczam koraliki od 1 do 10. Po doliczeniu do dziesięciu kładę w tym miejscu mostek oznaczając, że oto doliczyłam do 10.

gra w węża

 

Obok odliczonej dziesiątki kolorowych koralików kładę jedną złotą dziesiątkę.

Pozostałe perły które znajdują się za mostkiem wymieniam na czarne w takiej ilości w jakiej zostało na druciku:

gra w węża

 

Kolorowe perły odkładam na bok, na stole zostaje tylko wymieniona złota dziesiątka oraz wymienione czarne (w naszym przypadku jest to czarne 3).

Ponownie przeliczam perły zaczynając od czarnej trójki. Po doliczeniu do dziesięciu kładę w tym miejscu mostek:

gra w węża

 

I znów wymieniamy: kolorowe perły na złotą dziesiątkę, oraz wszystkie perły na danym druciku na czarno-białe liczby.

gra w węża

 

Czynności te powtarzamy aż do przeliczenia wszystkich segmentów węża dodawania, a kolorowy wąż zmieni się w złotego węża.

gra w węża

 

Kontrola błędu

Układamy kolorowe liczby z których był zbudowany wąż od liczby największej do najmniejszej, układając je jedne pod drugimi (u góry największe, u dołu najmniejsze).

Następnie przekładamy kolorowe liczby tak, aby powstały zbiory 10-elementowe (czyli jedynka obok dziewiątki itd.).

Odwzorowujemy tak powstałe dziesiątki za pomocą złotych dziesiątek z zamienionego węża – kładziemy złote dziesiątki pod dziesiątkami z kolorowych liczb).

Jeśli ćwiczenie zostało wykonane poprawnie to złote dziesiątki dokładnie odwzorowują dziesiątki z kolorowych liczb.

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.