Długie czerwone belki Montessori

Długie czerwone belki Montessori

6 maja 2016 Edukacja matematyczna Materiał matematyczny Materiał sensoryczny Motoryka duża i mała Percepcja słuchowa i wzrokowa Pomoce terapeutyczne Różności 0

A stało się to tak… jakiś czas temu zafascynowała mnie pedagogika Montessori. Wujek google wyrzucił mi adres fenomenalnego bloga: Domowe Montessori. Przeczytałam cały blog bez mała z osiem razy zafascynowana pomysłami jakie pokazują nam autorzy. A dziś po raz kolejny wertując tego bloga w poszukiwaniu pomysłów na nasze kolejne montessoriańskie miesiące zabłąkałam się na tym blogu na podstronę “O nas” i jakież było moje ogromne zdziwienie!

Jednym z autorów tego bloga jest moja znajoma z dawnych lat, z którą jakoś lata temu, na lata urwał się kontakt – w tym miejscu chciałam Cię serdecznie Joasiu pozdrowić 🙂 Nie wiem czy mnie pamiętasz, może tak, może nie…niemniej dziękuję Ci za ten blog – kopalnię wiedzy o Montessori. Jeden ze wpisów zainspirował mnie do stworzenia własnej pomocy Montessori.

Pomoce Montessori to różnego rodzaju przedmioty inspirujące dzieci do twórczego działania. Jest to materiał do nauki, który jest kluczem do świata i inspiruje dzieci do odkrywania nowych rzeczy.Prostota tych pomocy jest po prostu piękna. Już od jakiegoś czasu marzyłam aby wzbogacić pokój Mileny o właśnie te typowe, tak bardzo rozpoznawalne pomoce Montessori. Są one nie ukrywam – kosmicznie drogie, ale niektóre z nich można wykonać samodzielnie w domu.

Jako pierwszą i najłatwiejszą rzecz, którą każdy może wykonać samodzielnie postanowiliśmy z mężem zrobić Milence długie czerwone belki, zainspirowani wpisem na Domowym Montessori.

IMG_5720

Dzięki belkom dziecko poznaje pojęcie długości, proporcji, stosunków i porównywania wielkości. Zestaw przygotowuje do liczenia i wspomaga integrację sensoryczną.

P0moc ta składa się z 10 drewnianych belek o długości rosnącej co 10 cm.  Najkrótsza belka ma długość 10 cm, a najdłuższa ma 1 m. Każda belka ma 2,5 x 2,5 cm wysokości i szerokości – przynajmniej takie jest założenie. Nasze mają 2 x 2 cm, bo w sklepie po prostu nie było 2,5 x 2,5 cm.

Jak wykonać?

To bardzo proste: kupić listewki o przekroju kwadratu, dociąć na odpowiednie długości, oszlifować papierem ściernym, pomalować i gotowe!

Jaki jest cel tej pomocy?

1. Umożliwienie  dziecku doświadczenia różnicy długości przedmiotów, a przez to:

  • poznanie i  utrwalenie pojęć proporcji , stosunków i  porównywania wielkości np. długi – dłuższy – najdłuższy, krótki – krótszy – najkrótszy.
  • przyswojenie i  utrwalenie pojęć wielkości np. długi, krótki.
  • poznanie zjawiska zmiany masy – każda belka ma inny ciężar.

2.  Ćwiczenie motoryki –  chwytanie, dopasowywanie, ustawianie, balansowanie, płynność ruchów, mierzenie itp.

3. Doskonalenie  koordynacji wzrokowo-ruchowej.

4. Pokazywanie i przyzwyczajanie dziecka do  tego, że wszystko  w świecie jest uporządkowane, istnieje w harmonii.

5. Przyzwyczajanie do systematyczności, porządku, dokładności.

IMG_5727

Jak się bawić?

Na początku, przy pierwszym zetknięciu się dziecka z tą pomocą pokazujemy dziecku przypadkowo rozłożone belki. Bierzemy najdłuższą z nich w obie dłonie, przyglądamy się, dotykamy 0 tak aby dziecko widziało nasze zachowanie. Następnie podajemy dziecku belkę do rąk i pozwalamy poczuć jej ciężar, przymierzyć ja do siebie czy do krzesła, stolika.

Następnie układamy belkę przed dzieckiem, wybieramy kolejną krótszą belkę i układamy ją przed dzieckiem, tak aby przylegały do siebie dłuższą ścianką a jeden koniec był na tej samej wysokości co poprzedni. W ten sposób demonstrujemy dziecku porównywanie przedmiotów.

Przesuwamy palcami po ich bocznych powierzchniach i przyglądając się stwierdzamy i pokazujemy dziecku która z nich jest krótsza. W ten sam sposób dokładamy kolejne, coraz to krótsze belki, aż do chwili gdy dziecko samo zachce kontynuować zadanie – a następuje to zwykle bardzo szybko – po 2-3 belkach 😉

Samokontrola błędów – po wykonanym zadaniu dziecko jest w stanie samodzielnie ocenić, czy belki zostały ułożone poprawnie i zauważyć jakość wykonanej pracy. Jeżeli wieża bądź ułożenie nie zostało ułożone poprawnie, błędy będą widoczne. Widoczny będzie brak systematyczności i dokładności, konstrukcja runie lub  będzie niestabilna. Oprócz tego błędy będą wyczuwalne podczas sprawdzenia dotykowego.

IMG_5740

Inne warianty zabawy:

  • układanie belek w wersji horyzontalnej i wertykalnej,
  • układanie wieży według środków belek,
  • układanie wieży ze stykającymi się rogami,
  • układanie wieży pionowo (każda belka obrócona o  45 stopni)  lub w “gwiazdę”
  • praca ze znikającym elementem,
  • budowanie wieży z zamkniętymi oczami,
  • zastosowanie z innymi  materiałami, np. z brązowymi schodkami, z różową wieżą.
  • układanie labiryntu
  • ćwiczenia dowolne – my ćwiczymy na przykład relacje przestrzenne i percepcję słuchową np: połóż najkrótszą belkę po prawej stronie najdłuższej belki. Daję córce na przykład 2 belki i mówię: połóż dłuższą na krótszej itp.

Magia tkwi w prostocie… jedno dziecko, 10 czerwonych belek i godzina skupienia. Oto przepis na magię 😉

IMG_5745

Pozdrawiam Was serdecznie!

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.