Złoty materiał Montessori – kojarzenie liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym

Przed przystąpieniem do ćwiczeń kojarzenia liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym musimy zapoznać dziecko z kartami liczbowymi.

Co to są karty liczbowe?

Karty liczbowe umożliwiają zapoznanie dziecka z zapisem liczb za pomocą cyfr w zakresie od 1 do 9000.

Karty te to tabliczki o 4 długościach z wydrukowanymi na nich cyframi stanowiącymi symbole graficzne. Karty te możecie kupić we wszystkich sklepach z pomocami Montessori. Moje karty wykonał dla Milenki mój przyjaciel. Wykonane są ze sklejki i wypalone są na nich zostały liczby, które sama pomalowałam na odpowiednie kolory.

  • jedności od 1 do 9 są w kolorze zielonym
  • dziesiątki od 10 do 90 są w kolorze niebieskim
  • setki od 100 do 900 są w kolorze czerwonym
  • tysiące od 1000 do 9000 są w kolorze zielonym

 

Prezentacja kart liczbowych z graficznym symbolem: 1, 10, 100 i 1000

 

Przygotowanie

Na początku zapoznajemy dziecko tylko z symbolami graficznymi jedności, dziesiątki, setki i tysiąca. W tym celu przygotowujemy karty liczbowe: 1, 10, 100 i 1000.

 

Etap pierwszy

Zaczynamy od karty przedstawiającej jeden i po kolei pokazujemy poszczególne karty dziecku podając ich nazwy: jeden (jedna jedność), dziesięć (jedna dziesiątka), sto (jedna setka), tysiąc (jeden tysiąc).

 

Etap drugi

W tym etapie sprawdzamy czy dziecko prawidłowo kojarzy nazwę z symbolem graficznym. Wydajemy dziecku różne polecenia, np. podaj dziesięć, pokaż tysiąc, przykryj dłonią jeden itp.

 

Etap trzeci

W tym etapie sprawdzamy czy dziecko prawidłowo zapamiętało i operuje nazwami liczebników. Aby to sprawdzić rodzic wskazując poszczególne karty palcem pyta dziecko: „Co to jest?”

 

Jak już mamy pewność, że dziecko opanowało ten materiał, możemy przejść do kolejnego kroku czyli:

Nauki kojarzenia liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym.

Na tacy przygotowujemy złoty materiał, który symbolizuje: jedność, dziesiątkę, setkę i tysiąc oraz odpowiadające im karty liczbowe. Ja przygotowałam także naszą matę i pracujemy na macie.

 

Złoty materiał Montessori - kojarzenie liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym

 

W pierwszym etapie pokazujemy dziecku jednocześnie poszczególne elementy złotego materiału i odpowiadające im karty, zaczynając od jedności i nie zapominając o tym, że na głos mówimy ich nazwy.

Drugi etap to:

  • pokazywanie i nazywanie poszczególnym elementów złotego materiału, a dziecko wskazuje odpowiednie karty
  • pokazujemy i nazywamy poszczególne karty, a dziecko wskazuje odpowiedni złoty materiał

Trzeci etap to samodzielne nazywanie przez dziecko wskazane przez nas elementy złotego materiału i odczytywanie symboli na prezentowanych przez nas kartach.

 

Złoty materiał Montessori - kojarzenie liczb 1, 10, 100 i 1000 z odpowiednim symbolem graficznym

 

 

 

 

Bibliografia:

Sabina Guz „Edukacja w systemie Marii Montessori”

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.