W jaki sposób lewa i prawa półkula mózgu przetwarzają informacje?

W jaki sposób lewa i prawa półkula mózgu przetwarzają informacje?



Półkule mózgowe różnią się od siebie pod względem:

  • anatomicznym
  • architektonicznym
  • biochemicznym

Specjalizację w odbiorze, opracowaniu, budowaniu i przechowywaniu informacji przez lewą i prawą półkulę mózgu charakteryzuje:

  • sposób przetwarzania informacji
  • rozwojowa zmienność organizacji czynności
  • osobnicza zmienność wynikająca z różnic strukturalnych
  • osobnicza zmienność wynikająca z działania czynników zewnętrznych.

Podczas układania ćwiczeń i planu terapeutycznego dla dziecka, trzeba mieć na względzie wszystkie wymienione rodzaje zmienności.

Należy także pamiętać, że podczas odbioru wszystkich bodźców aktywne są obie półkule mózgu, choć pracują w całkowicie odmienny sposób.


Półkule czasem „dzielą się” zadaniami lub „rezygnują” na rzecz drugiej półkuli z odbioru niektórych informacji.

Mózg zdrowego dziecka działa precyzyjnie i przetwarza dane wg programu: Wykonać pracę optymalnie przy najmniejszych kosztach utraty energii.


Półkule mózgowe połączone są za pomocą spoideł: przedniego i wielkiego (ciało modzelowate).

Spoidło wielkie formuje się w życiu płodowym, ale najszybszy wzrost następuje między 2 a 3 rokiem życia dziecka.

Zadaniem spoidła wielkiego jest dokonanie wymiany informacji między półkulami.


Płaszczyzna skroniowa, w której znajduje się planum temporale, jest większa w lewej półkuli niż w prawej. Odmienna jest także budowa komórkowa.


Co to jest planum temporale?

Jest to obszar korowy, tuż za korą słuchową w szczelinie Sylviana. Jest to trójkątny region, który stanowi serce obszaru Wernickiego, jednego z najważniejszych obszarów funkcjonalnych dla języka.


Specjalizacja półkul mózgowych pełni ważną funkcję wobec koordynacji ruchów, mimo iż obie kończyny wykonują te same działania (np. podczas chodzenia).

Dla właściwej realizacji tych skomplikowanych ruchów struktury jednej półkuli muszą wykazywać przewagę.


A w kolejnej lekcji napiszę o sposobach przetwarzania informacji przez prawą półkulę mózgu.


Bibliografia:

  • P.H.Lindsday „Procesy przetwarzania informacji u człowieka”.
  • R.Vasta „Psychologia dziecka”
  • A. Nowicka „Współpraca lewej i prawej półkuli: rola spoideł międzypółkulowych”

Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *