Jak rozwija się mowa dziecka w 2 roku życia? część 1
W kolejnej mini lekcji z cyklu #DzieckoMówiLepiej porozmawiamy o tym jak rozwija się mowa dziecka w drugim roku życia – czyli po skończeniu przez nie roczku do drugich urodzin.
Zapraszam!
Drugi rok życia to czas szybkich zmian w systemie językowym dziecka.
Rozwija się system fonetyczno-fonologiczny, wzbogacając się o nowe dźwięki.
Do końca drugiego roku życia dziecka (czyli do 2 urodzin) w mowie dziecka pojawiają się już wszystkie samogłoski ustne oraz duża część spółgłosek.
W związku ze słabą jeszcze pionizacją języka, w artykulacji brakuje głosek dziąsłowych.
U niektórych dzieci pojawiają się one dopiero około 4 roku życia.
Większość wypowiadanych spółgłosek jest w charakterystyczny sposób zmiękczana, co spowodowane jest, typowym w tym wieku unoszeniem masy języka ku górze.
Ten artykulacyjny nawyk z czasem zanika.
Niekiedy trudności sprawiają dzieciom spółgłoski wargowo-zębowe („w”, „f”) oraz tylnojęzykowe („k”, „g”).
Najpóźniej jednak do trzeciego roku życia powinny one znaleźć się w fonetycznym repertuarze dziecka.
Z powodu niedojrzałości motorycznej narządów artykulacyjnych, w mowie dochodzi do wielu zjawisk językowych wynikających z trudności w wykonywaniu na przykład ruchów artykulacyjnych.
W związku z tym obserwujemy liczne uproszczenia grup spółgłoskowych, upodobnienia lub odpodobnienia, metatezy (przestawki), epentezy (wstawki) i substytucje (zastępstwa).
Zjawiska te samoczynnie ustępują wraz ze zwiększaniem się możliwości artykulacyjnych, wzbogacaniem systemu fonetyczno-fonologicznego oraz wzrostem liczby oraz wzrostem liczby wykonywanych prób nazywania.
W kolejnej lekcji #DzieckoMówiLepiej porozmawiamy o rozwoju słownictwa dziecka w drugim roku życia.
Podobała Ci się kolejna mini lekcja z cyklu #DzieckoMówiLepiej?
Będzie mi bardzo miło jeśli udostępnisz ją dalej. Niech jak najwięcej rodziców skorzysta z darmowej wiedzy.
Bibliografia:
- R. Jakobson “W poszukiwaniu istoty języka”
- R. Jakobson “Podstawy języka
- J. Cieszyńska “Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.”
- J. Cieszyńska “Metody wywoływania głosek”.
- L. Kaczmarek “Kształtowanie się mowy dziecka”
- L. Kaczmarek “Nasze dziecko uczy się mowy”
- I. Kurcz “Psychologia języka i komunikacji”
- R. Vasta “Psychologia dziecka”
- S. Szuman Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie
- B. Wadsworth “Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka”
- M. Zarębina “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.