Jak rozwija się mowa od narodzin do 9 miesiąca?
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/lekcja6_cover_blog-1024x538.jpg)
Rozwój dziecka w pierwszym roku życia przebiega najdynamiczniej – różnica między rocznym brzdącem a noworodkiem jest ogromna.
Zmiany dotyczą każdej sfery rozwoju: motorycznej, psychicznej i społecznej.
Tak samo, jak wraz z wiekiem doskonalą się umiejętności chodzenia, siedzenia czy chwytania, podobnie dzieje się w przypadku kompetencji językowych. Już na etapie noworodka można zauważyć początki rozwoju mowy u dziecka.
Tempo rozwoju kompetencji komunikacyjnych dziecka zależy w głównej mierze od stymulacji ze strony rodziców i najbliższego otoczenia.
By wspomagać rozwój mowy niemowlęcia, warto do niego mówić (poprawnie), śpiewać mu, czytać bajki, mówić wierszyki itp.
Zapraszam do obejrzenia grafik.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_01-1024x1024.jpg)
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_02-1024x1024.jpg)
Od chwili narodzin dziecko prawidłowo rozwijające się wydaje dźwięki i komunikuje głosem swoje potrzeby.
Ten przed językowy, niewerbalny sposób porozumiewania się stanowi ważny etap rozwoju zdolności komunikowania się.
Oprócz płaczu, w 1 mż słychać kwilenie, mlaśnięcia i inne dźwięki. Dowodzą one sprawności uruchamiania narządów artykulacyjnych i stanowią podstawę rozwoju mowy.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_03-1024x1024.jpg)
Pod koniec 2 mż. pojawia się wydawanie odgłosów przypominających mowę.
Etap ten trwa kilka miesięcy, w czasie których dziecko uczy się artykułowania dźwięków znanych mu z mowy, którą słyszy wokół siebie.
Pojawiają się wokalizacje pierwszych samogłosek.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_04-1024x1024.jpg)
Gaworzą również dzieci, u których na dalszych etapach dojrzewania język nie kształtuje się prawidłowo. na przykład u dzieci autystycznych.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_05-1024x1024.jpg)
Koniec 4 mż przynosi doskonalenie się repertuaru samogłosek oraz pojawienie się pierwszych spółgłosek.
Są to spółgłoski P, B, M, z których dziecko buduje pierwsze wyrazy np. mama, pa pa, baba.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_06-1024x1024.jpg)
6 mż. to powtarzanie i naśladowanie sylab charakterystycznych dla języka narodowego (zwykle otwartych) i nie mają nic wspólnego z powtarzaniem zdań.
Stanowią jednak ważny etap prawidłowego rozwoju mowy.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_07-1024x1024.jpg)
Ok. 8 mż. dziecko zaczyna rozumieć wypowiedzi zabarwione emocjonalnie. Muszą to być komunikaty proste np. NIE czy BRAWO.
W tym wieku nie występuje jeszcze intencjonalne posługiwanie się słowami. Nawet gdy dziecko powtarza sylaby np. MA-MA-MA czy TA-TA-TA.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_08-1024x1024.jpg)
9 mż to pojawienie się gestu wskazywania palcem oraz początek kształtowania się pola wspólnej uwagi oraz rozumienie intencji komunikacyjnych.
Pojawiają się słowa zbudowane z sylab otwartych i wypowiadane są z intencją zakomunikowania treści np. mama, baba, pa pa, am czy da (daj).
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_09-1024x1024.jpg)
Podobała Ci się kolejna mini lekcja z cyklu #DzieckoMówiLepiej?
Będzie mi bardzo miło jeśli udostępnisz ją dalej.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2020/12/l6_10-1024x1024.jpg)
W kolejnej lekcji #DzieckoMówiLepiej porozmawiamy o rozwoju mowy u dzieci od 9 do 12 mż.
Bibliografia:
- R. Jakobson „W poszukiwaniu istoty języka”
- R. Jakobson „Podstawy języka
- L. Kaczmarek „Kształtowanie się mowy dziecka”
- L. Kaczmarek „Nasze dziecko uczy się mowy”
- I. Kurcz „Psychologia języka i komunikacji”
- R. Vasta „Psychologia dziecka”
- S. Szuman Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie
- B. Wadsworth „Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka”
- M. Zarębina „Kształtowanie się systemu językowego dziecka”
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2022/11/kreatywnewspieranieMowy-1024x576.png)
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
![](https://kreatywnewrota.pl/wp-content/uploads/2022/11/IdziemyNaRyby-1024x576.png)
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.