Jak rozwija się mowa od narodzin do 9 miesiąca?

Jak rozwija się mowa od narodzin do 9 miesiąca?

#DzieckoMówiLepiej Baza wiedzy Trochę teorii 0

Rozwój dziecka w pierwszym roku życia przebiega najdynamiczniej – różnica między rocznym brzdącem a noworodkiem jest ogromna.
Zmiany dotyczą każdej sfery rozwoju: motorycznej, psychicznej i społecznej.

Tak samo, jak wraz z wiekiem doskonalą się umiejętności chodzenia, siedzenia czy chwytania, podobnie dzieje się w przypadku kompetencji językowych. Już na etapie noworodka można zauważyć początki rozwoju mowy u dziecka.

Tempo rozwoju kompetencji komunikacyjnych dziecka zależy w głównej mierze od stymulacji ze strony rodziców i najbliższego otoczenia.

By wspomagać rozwój mowy niemowlęcia, warto do niego mówić (poprawnie), śpiewać mu, czytać bajki, mówić wierszyki itp.

Zapraszam do obejrzenia grafik.


Od chwili narodzin dziecko prawidłowo rozwijające się wydaje dźwięki i komunikuje głosem swoje potrzeby.

Ten przed językowy, niewerbalny sposób porozumiewania się stanowi ważny etap rozwoju zdolności komunikowania się.

Oprócz płaczu, w 1 mż słychać kwilenie, mlaśnięcia i inne dźwięki. Dowodzą one sprawności uruchamiania narządów artykulacyjnych i stanowią podstawę rozwoju mowy.


Pod koniec 2 mż. pojawia się wydawanie odgłosów przypominających mowę.

Etap ten trwa kilka miesięcy, w czasie których dziecko uczy się artykułowania dźwięków znanych mu z mowy, którą słyszy wokół siebie.

Pojawiają się wokalizacje pierwszych samogłosek.


Gaworzą również dzieci, u których na dalszych etapach dojrzewania język nie kształtuje się prawidłowo. na przykład u dzieci autystycznych.


Koniec 4 mż przynosi doskonalenie się repertuaru samogłosek oraz pojawienie się pierwszych spółgłosek.

Są to spółgłoski P, B, M, z których dziecko buduje pierwsze wyrazy np. mama, pa pa, baba.


6 mż. to powtarzanie i naśladowanie sylab charakterystycznych dla języka narodowego (zwykle otwartych) i nie mają nic wspólnego z powtarzaniem zdań.

Stanowią jednak ważny etap prawidłowego rozwoju mowy.


Ok. 8 mż. dziecko zaczyna rozumieć wypowiedzi zabarwione emocjonalnie. Muszą to być komunikaty proste np. NIE czy BRAWO.

W tym wieku nie występuje jeszcze intencjonalne posługiwanie się słowami. Nawet gdy dziecko powtarza sylaby np. MA-MA-MA czy TA-TA-TA.


9 mż to pojawienie się gestu wskazywania palcem oraz początek kształtowania się pola wspólnej uwagi oraz rozumienie intencji komunikacyjnych.

Pojawiają się słowa zbudowane z sylab otwartych i wypowiadane są z intencją zakomunikowania treści np. mama, baba, pa pa, am czy da (daj).


Podobała Ci się kolejna mini lekcja z cyklu #DzieckoMówiLepiej?

Będzie mi bardzo miło jeśli udostępnisz ją dalej.


W kolejnej lekcji #DzieckoMówiLepiej porozmawiamy o rozwoju mowy u dzieci od 9 do 12 mż.


Bibliografia:

  • R. Jakobson “W poszukiwaniu istoty języka”
  • R. Jakobson “Podstawy języka
  • L. Kaczmarek “Kształtowanie się mowy dziecka”
  • L. Kaczmarek “Nasze dziecko uczy się mowy”
  • I. Kurcz “Psychologia języka i komunikacji”
  • R. Vasta “Psychologia dziecka”
  • S. Szuman Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie
  • B. Wadsworth “Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka”
  • M. Zarębina “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”

Trwa SPRZEDAŻ zeszytów ćwiczeń "Radośnie rosnę i myślę"!






Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz "KOSMOS" – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *