Analityczne metody nauki czytania

Analityczne metody nauki czytania


Metody analityczne to grupa metod stosowana w nauce czytania, a ich rodowód sięga XVI wieku.

Metody te eksponują znaczeniową funkcję czytania, opierając się na rozumieniu czytanych tekstów.

Charakteryzuje je prezentowanie w nauce czytania jednostek językowych mających określone znaczenie, takich jak: wyrazy, części zdania i całe zdania.





Istotą metod analitycznych jest połączenie analizy słuchowej z analizą wzrokową.

W ten sposób rozszerzają i wzbogacają zakres nauki czytania, lecz nie pozwalają na odczytywanie nowych wyrazów lub zdań na podstawie uprzednio poznanych liter.

Do metod analitycznych zaliczamy metodę wyrazową oraz metodę zdaniową.





Metoda wyrazowa

W nauce czytania tą metodą konieczne jest wprowadzenie znacznej liczby znanych wyrazów, by w przyszłości mogły posłużyć do tworzenia zdań, a następnie ułatwiały przeprowadzenie analizy i wyodrębnienie z nich poszczególnych liter.

Tok nauki rozpoczynał się od zapoznania dziecka z określonym wyrazem (lub wyrazami) w połączeniu z ilustracją prezentującą jego znaczenie poprzez słuchanie jego brzmienia.





Gdy dziecko potrafiło już rozpoznawać wyrazy w tekście, odbywała się analiza słuchowo-wzrokowa na elementy składowe literowo-zgłoskowe wyrazów.

Dobór stosowanych ilustracji opiera się na kryterium fonetycznym, czyli łatwej wymowie danego wyrazu, oraz na kryterium graficznym, czyli łatwym kreśleniu liter z których składa się dany wyraz.





Metoda zdaniowa

Przyjmowała za podstawę zdanie, wychodziła od zrozumienia tekstu, lecz wymagała dodatkowego wysiłku w zidentyfikowaniu wyrazów jako elementów składowych danej części zdania.

W tej odmianie metody analitycznej zdanie stanowiło jednostkę językową tworzącą logiczną całość.





Rozwijała równolegle mowę i myślenie dziecka, oraz wytwarzała u niego nawyki potrzebne do zrozumienia sensu czytanego tekstu.

Wykorzystywała w nauce czytania cykle zdań ilustrowanych obrazkami, które nadawały się do inscenizacji.





Dużą trudnością było to, że każde ze zdań musiało zawierać tylko jedną nową literę.

Rozwój metod analitycznych postępował w dwóch kierunkach, Jeden doprowadził do powstania globalnej metody czytania, drugi stanowił podstawę rozwoju metod analityczno-syntetycznych.






Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *