Kształtowanie się lateralizacji u dzieci w wieku 4-6 lat
Ostatnio na spotkaniu #CzasNaPogaduchy mówiłam Wam o kształtowaniu się lateralizacji u dzieci w wieku 0-3 lata.
Zapis tego spotkania możesz obejrzeć TUTAJ, ZAPRASZAM.
Pokazywałam Wam na nim różnorodne pomoce oraz ćwiczenia.
Dziś dalszy ciąg – czyli parę słów o lateralizacji i ćwiczeniach z dziećmi w wieku 4-6 lat
Prawidłowo rozwijające się dziecko na początku czwartego roku życia wykazuje wyraźną preferencję jednej nogi, reki, oka i ucha.
Zakończony proces formułowania się lateralizacji w tym wieku wykazują dzieci „prawostronne”. Znaczy to, że dziecko dominująca ma prawą rękę, prawą nogę, prawe oko i ucho.
U dzieci z lewostronną lub skrzyżowaną lateralizacją rzadziej w tym wieku spotykamy ostateczny wybór dominującej części ciała.
Co to znaczy?
Oznacza to, że tym dzieciom trzeba zapewnić wsparcie i regularne ćwiczenia które ułatwiają im zakończenie procesów związanych z ustaleniem się dominacji stronnej.
Bardzo mocno skupiamy się na:
- dzieciach leworęcznych – powinny wykonywać dużo zadań doskonalących motorykę małą, ponieważ muszą rozpocząć naukę w szkole z wyrobionymi nawykami poprawnego trzymania narzędzia pisarskiego lewą ręką.
- dzieciach lewoocznych – powinny wykonywać ćwiczenia właściwego kierunku analizowania przestrzeni (od lewej do prawej). Jeśli dziecko nie będzie odpowiednio stymulowane, może to spowodować utrwalenie się błędnych mechanizmów spostrzegania, a w konsekwencji: problemów dyslektycznych.
ZAPAMIĘTAJ!
W wyniku prowadzonych ćwiczeń NIE DOKONUJE SIĘ zmiana preferencji określonej części ciała!
Ćwiczenia te poprawiają mózgowe procesy analizowania bodźców. U dziecka tworzą się w mózgu nowe połączenia neuronalne i poprawia się komunikacja obu półkul.
Ćwiczenia
- Kontynuuj układanie obrazka pociętego na części: 3,4 i więcej. To już czas aby powoli wprowadzać skośne linie cięcia.
W moim sklepie możesz kupić wiele pomocy w postaci plików PDF, które zawierają tak właśnie cięte obrazki. Dodatkowo tak przygotowane do cięcia ilustracje znajdziesz w mojej książce „Kreatywne wspieranie mowy – czasowniki”, która służy nie tylko do nauki czasowników, lecz także między innymi ćwiczy analizę i syntezę wzrokową i słuchową, pamięć, koncentrację, koordynację wzrokowo – ruchową
2. Kontynuuj z dzieckiem ćwiczenia ruchów precyzyjnych poprzez na przykład nawlekanie coraz mniejszych korali.
3. Ćwicz z dzieckiem różnego typu sekwencje na różnorodnym materiale, pamiętając o schemacie układania sekwencji: od lewej do prawej.
4. Układajcie historyjki obrazkowe. Pamiętaj o tym, aby dziecko opowiadało treść werbalizując związki przyczynowo-skutkowe w historyjce, a nie tylko analitycznie opowiadało treść poszczególnych obrazków.
5. Kolejnym etapem pracy z historyjkami obrazkowymi jest opowiadanie historyjki bez patrzenia na obrazki – jest to odtwarzanie sekwencji zdarzeń z pamięci.
6. Ćwicz z dzieckiem umiejętność obracania figur i wzorów w przestrzeni.
7. Stymuluj jak najczęściej rozwój motoryki małej, nie tylko przez prace precyzyjne, ale także przez np. zamalowywanie wyznaczonej płaszczyzny, rysowanie po śladzie, rysowanie wzorów literopodobnych, odwzorowywanie figur geometrycznych i rozwiązywanie labiryntów.
8. Cały czas kontynuuj z dzieckiem naukę czytania sylabami.
9. Odtwarzajcie wzory z czarno-białych klocków z zachowaniem właściwego kierunku: z góry na dół i od lewej do prawej.
Chcesz to zobaczyć?
Chcesz zobaczyć jak wykonywać powyższe ćwiczenia i na jakich materiałach i pomocach możesz pracować z dzieckiem?
Podczas mojego spotkania live #CzasNaPogaduchy, pokazywałam różnorodne pomoce jakie możesz użyć do ćwiczeń. Zachęcam Cię do obejrzenia zapisu tego spotkania.
#CzasNaPogaduchy to spotkanie podczas którego znajdziesz porcję wiedzy z zakresu terapii dziecka z problemami z nabywaniem i rozumieniem mowy.
Znajdziesz tu także sporo motywacji, pomysłów na ćwiczenia terapeutyczne, a także pogadamy sobie jak mama z mamą przy kawie i ciastku o wszystkim i niczym – bo nie samą terapią dziecka człowiek żyje.
Czasem się pośmiejemy, czasem poplotkujemy, pogadamy też o wodzie i pogodzie.
Podczas #CzasNaPogaduchy odpowiadam także na Wasze pytania, ale plotę również 3 po 3 co mi ślina na język przyniesie.
Jeśli masz ochotę być z nami na żywo podczas tych luźnych spotkań – zapraszam Cię w każdy czwartek o godzinie 10:00 na mój profil na Facebook lub na Instagram.
Chcę Was motywować, chcę aby na Waszych ustach pojawił się uśmiech, chcę abyście się zrelaksowały i ze zdwojoną siłą ruszyły po spotkaniu do ćwiczeń terapeutycznych z Waszymi pociechami.
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.