Kształtowanie się lateralizacji u dzieci w wieku 0-3 lata

Kształtowanie się lateralizacji u dzieci w wieku 0-3 lata


Stymulację kształtowania się dominacji stronnej możemy prowadzić już na bardzo wczesnym etapie życia dziecka.

Jak to robić?

  • Dostarczaj dziecku odpowiednich bodźców językowych. Używaj poprawnego języka, nie stosuj nadmiernie zdrobnień, zmiękczeń i nie „dziubdziaj” do dziecka.
  • Wyłącz wszelkie bodźce elektroniczne. zapomnij o telewizorze, tablecie czy telefonie komórkowym. Dziecko do lat trzech nie powinno korzystać z wysokich technologii.
  • Proponuj dziecku zabawy wymagające użycia tylko jednej ręki.

PAMIĘTAJ!

Nie sugeruj dziecku strony. Nie przekładaj sztućców, kredek, zabawek z lewej ręki do prawej.

Pamiętaj, że dominacja jest niezależna od woli dziecka.


Ćwiczenia wspomagające kształtowanie się lateralizacji w 1 roku życia dziecka.

  • Stymuluj językowo dziecko.
  • Czytaj z nim książeczki kontrastowe, a podczas wskazywania kolejnych ilustracji pamiętaj o bardzo ważnym geście wskazywania palcem.
  • Oglądając ilustracje z dzieckiem używaj jednocześnie onomatopei, np. „To jest piesek, hau hau.”
  • Koniec pierwszego roku życia dziecka to czas na rozpoczęcie nauki odczytywania samogłosek. Pamiętaj o tym, że samogłoska musi mieć znaczenie, a także, że najpierw wprowadzamy samogłoski prymarne (A, O, E), a następnie sekundarne (U, I, Y).
  • Pytaj dziecko „Gdzie jest?”
  • Proponuj mu zabawy manipulacyjne wykonywane przy użyciu jednej ręki. To jest czas na zaproponowanie dziecku pierwszych drewnianych zabawek typu sortery.
  • Zbliżające się pierwsze urodziny to najwyższy czas, abyś zaproponowała dziecku pierwsze próby rysowania. Wybierz kredki dostosowane do małej rączki dziecka i połóż kredkę centralnie przed dzieckiem. Pamiętaj także o tym, aby dać dziecku duży arkusz papieru.
  • Układajcie przedmioty, zabawki oraz ilustracje od lewej strony do prawej, wypowiadając na głos ich nazwę.


Ćwiczenia wspomagające kształtowanie się lateralizacji w 2 roku życia dziecka.

  • Baw się z dzieckiem w zabawy kierowane, takie jak karmienie lub czesanie lalki.
  • Zachęcaj dziecko do powtarzania sekwencji samogłosek, np. AO, UA, EU
  • Później zachęcaj dziecko do powtarzania sekwencji sylab (spółgłoska prymarna + samogłoska) np. PA-BA, LA-LA, BA-BA.
  • Od około 23 miesiąca życia to czas na pierwsze próby łączenia kropek na kartce. Na dużej kartce narysuj 3 kropki w pionie lub poziomie.
  • Pamiętaj aby przy próbach rysowania koła przez dziecko korygować kierunek kreślenia linii. Poprawny kierunek kreślenia koła, to przeciwny do ruchu wskazówek zegara.
  • Drugi rok życia dziecka to czas na rozpoczęcie pierwszych, prostych gier typu memory.
  • Podejmij z dzieckiem pierwsze próby liczenia na przykład klocków pamiętając o tym, aby przeliczać od lewej do prawej.
  • Daj dziecku plastikową, pustą butelkę, oraz fasolki. Dziecko wrzuca po jednej fasolce do otworu w butelce.
  • To najwyższy czas na zabawy w kopanie piłki. Pamiętaj także o tym, aby podczas wizyty w piaskownicy pokazać dziecku jak napełnić wiaderko piaskiem.

Ćwiczenia wspomagające kształtowanie się lateralizacji w 3 roku życia dziecka.

  • Proponuj dziecku coraz bardziej zaawansowane ćwiczenia w rysowanie po śladzie i łączenie kropek.
  • To już czas na wprowadzanie ćwiczeń typu rozwiązywanie labiryntów.
  • Nawlekajcie duże korale na sznurek, możesz już dziecku wprowadzić sekwencje.
  • Proponuj dziecku układanie historyjek obrazkowych, na początku prostych, 2-3 elementowych pokazujących następstwo czasowe, a nie przyczynowo – skutkowe, np. dmuchanie balonu.



W moim sklepie znajdziesz takie historyjki (link powyżej). Pamiętaj o tym, że jest to pomoc która ma posłużyć długo – dlatego znajdują się w niej także karty pracy dla starszych dzieci. Nie musisz od razu ich wykorzystywać. Wystarczy, że z historyjki o dmuchaniu balonu wybierzesz tylko 3 ilustracje i na początku na nich będziesz ćwiczyć z dzieckiem układanie historyjki. Wraz z czasem i rozwojem dziecka możesz dokładać kolejne ilustracje, a następnie przejdziecie do rozwiązywania kart pracy.

W moim sklepie znajdziesz także historyjki pokazujące następstwo czasowe na przykładzie jabłka.



  • Jako kolejne wprowadzaj dziecku historyjki przyczynowo skutkowe. Pamiętaj o ilości elementów! Na początku pracy z historyjką obrazkową 2 – 3 elementy i stopniowo zwiększaj ilość ilustracji.
    Praca z historyjką obrazkową wspiera rozwój zdolności narracji u dziecka. Pozwala ćwiczyć umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych oraz czasowych. Uczy linearnego uporządkowania sekwencji zdarzeń, dostrzegania relacji pomiędzy nimi i ich  językowego opisu. Nie zapomnij o naczelnej zasadzie: historyjki układamy od strony lewej do prawej.



  • Kolejne ćwiczenia, które warto abyś prowadziła z dzieckiem to ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, o których więcej napiszę już niebawem.
  • Kontynuuj naukę czytania: na początku samogłoski, później onomatopeje i sylaby.
  • Proponuj dziecku układanie obrazka pociętego na 2-3 części w linii pionowej i poziomej.

Jak wykonywać ćwiczenia i jakich pomocy jeszcze możesz użyć?

Podczas mojego spotkania live #CzasNaPogaduchy, pokazywałam różnorodne pomoce jakie możesz użyć do ćwiczeń. Zachęcam Cię do obejrzenia zapisu tego spotkania.





#CzasNaPogaduchy to spotkanie podczas którego znajdziesz porcję wiedzy z zakresu terapii dziecka z problemami z nabywaniem i rozumieniem mowy.
Znajdziesz tu także sporo motywacji, pomysłów na ćwiczenia terapeutyczne, a także pogadamy sobie jak mama z mamą przy kawie i ciastku o wszystkim i niczym – bo nie samą terapią dziecka człowiek żyje.
Czasem się pośmiejemy, czasem poplotkujemy, pogadamy też o wodzie i pogodzie.
Podczas #CzasNaPogaduchy odpowiadam także na Wasze pytania, ale plotę również 3 po 3 co mi ślina na język przyniesie.


Jeśli masz ochotę być z nami na żywo podczas tych luźnych spotkań – zapraszam Cię w każdy czwartek o godzinie 10:00  na mój profil na Facebook lub na Instagram.

Chcę Was motywować, chcę aby na Waszych ustach pojawił się uśmiech, chcę abyście się zrelaksowały i ze zdwojoną siłą ruszyły po spotkaniu do ćwiczeń terapeutycznych z Waszymi pociechami.


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *