Weekend z wodą

Weekend z wodą

8 maja 2017 Edukacja przyrodnicza Eksperymenty Materiał kosmiczny Materiał sensoryczny Różności 0

Obieg wody w przyrodzie to nic innego jak krążenie wody pomiędzy różnymi sferami – ziemią, powietrzem, organizmami żywymi, glebami i hydrosferą. Woda przemieszcza się pomiędzy nimi zmieniając stan skupienia – z ciekłego na stały lub gazowy, z gazowego na stały lub ciekły oraz ze stałego na ciekły lub gazowy.

Jednak jak wytłumaczyć to 4,5 letniemu dziecku?

Przede wszystkim za pomocą różnorodnych doświadczeń, prostych schematycznych rysunków i tłumacząc mu w słowach odpowiednich do jego procesów poznawczych.

W ostatnich dniach Milenka była chora w czasie gdy dzieci w szkole przerabiały cykl obiegu wody i różne stany skupienia wody.

Na moich więc barkach spoczęło wyjaśnienie Milenie tego zjawiska.

Rozpoczęłyśmy małym eksperymentem, który oglądamy codziennie. Robiłam go już jakiś czas temu z Mileną, więc odświeżyłyśmy pamięć robiąc go ponownie.

W jaki sposób wykonać cykl obiegu wody w woreczku strunowym opisałam dokładnie tutaj – „Cykl obiegu wody”.

Przygotowałam także Milenie prosty, schematyczny szkic cyklu obiegu wody, który omawiałyśmy podczas gdy go kolorowała.

Następnie przygotowałam jej taki sam cykl obiegu wody dla utrwalenia wiedzy w innej formie: kwiatka w którego środku znajdują się ilustracje. Kwiatek wycięłyśmy, Milena nakleiła ilustracje w odpowiednim porządku i pokolorowała. Następnie każdy kwiatek złożyłyśmy na pół i skleiłyśmy razem uzyskując w ten sposób mini albumik z cyklem obiegu wody w przyrodzie. Każdy kwiatek podpisałam odpowiednio do zdolności rozumienia Milenki. Oczywiście nie zabrakło odpowiedniego kolorowania słów, przyimków i końcówek fleksyjnych 😉

Wiedzę wzbogacałam jej poprzez eksperymenty. Na początek chciałam pokazać jej w jaki sposób tworzy się chmura i co ma wpływ na jej utworzenie się.

Przygotowałam jej kartę z eksperymentem i do dzieła.

Nalałyśmy wrzątku do plastikowej butelki, zakręciłyśmy i po chwili odlałam część wody. Na szyjkę butelki Milena położyła lód i w ten sposób naocznie przekonała się jak gorąca para wodna w zetknięciu z zimnem skrapla się i powstaje chmurka.

Kartkę z eksperymentem pokolorowała, a obok pomogłam jej schematycznie narysować całe nasze doświadczenie.

Kolejne doświadczenie jakie zrobiłyśmy to deszcz na lusterku – czyli w jaki sposób z chmury powstaje deszcz. Oczywiście przygotowałam jej jak poprzednio kartę z eksperymentem. Nad gotującą się wodę Milena przyłożyła lusterko i mogła zaobserwować zjawisko skraplania się pary wodnej.

I jak poprzednio – było kolorowanie i schematyczny rysunek całego doświadczenia.

Powoli wprowadziłam ją także w zagadnienia parowania, krzepnięcia i topnienia. Zabarwiła wodę na niebiesko, wlała do plastikowego pojemniczka, na którym oznaczyła kreską jej poziom. Wstawiła pojemniczek do zamrażalnika i obserwowałyśmy często tam zaglądając jak woda krzepnie i zwiększa się jej objętość. A później po wystawieniu pojemnika na blat kuchenny – jak topnieje i zmniejsza się jej objętość.

Na zakończenie na dużym arkuszu papieru przygotowałyśmy plakat o cyklu obiegu wody – to nasze zadanie domowe na poniedziałek 🙂

Tak się prezentuje (no dobra, może urodą nie grzeszy – ale wykonany w przeważającej części przez Milenkę i wszystko co na nim umieściłyśmy było poparte ćwiczeniami i  doświadczeniami).

Zestaw materiałów jakie przygotowałam Milenie na nasz “Weekend z wodą” możecie pobrać za darmo w moim sklepie.Tutaj: Cykl obiegu wody.

Pozdrawiam Was gorąco!

 

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.